Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MrJazze

Min båt lutar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en Amt 185 R ny i höstas med en Suzuki DF 115

Har problem med att båten lutar babord, speciellt vid långsam körning och halvplan.

När man ligger stilla är båten rak och vid plan när man trimmar ut ordentligt så är båten i princip också rak!

Problem uppstår dock när man tex åker i motsjö och måste trimma ner fören, då kommer sne båt som ett brev på posten trots planingsfart!

Är jag själv lutar den rätt mkt men trots ott jag sätter en person i stolen brevid så hjälper det inte. Detta är främst mkt irriterande då man ligger i halvplan och inte kan trimma ut pga att båten börjar pendla! 

Kan även kännas lite obehagligt då man åker i högsjö då den inte tar sjön på rätt sätt samt att den slår upp åt babord vid uppslag!

Har läst att detta kan bero på propellerns rotation och försökte lösa problemet genom att vrida det lilla rodret uder kavitationsplattan åt babord (enl instruktionsboken) dock blev den enda förändringen att båten blev trögstyrd!

Tror ni min enda räddning är att montera trimplan eller bör jag gå tillbaka till åf?

Provade en likadan båt innan köp (dock en BR med en DF100) men upplevde inte problemet då! Är ju lite orolig för att det skall vara ngt fel på mit skrov?

 

Mvh Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en extra koll så motorn verkligen sitter rakt. någon grad, låt säga 1-2 grader gör mycket.

 Men förmodligen är det proppens rotation som gör detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så ovanligt att motorbåtar lutar i fel fart, men eftersom båten är ny tycker jag att du ska ta kontakt med säljaren för att få felet åtgärdat. Detta är helt säljarens ansvar.

Konsumentköplagen ger dig möjlighet att få ett ursprunliga fel åtgärdat tre år efter inköpsdatum. Så länge säljarens garanti gäller (ofta ett år) behöver du inte påvisa någon orsak till felet, När säljarens garanti gått ut är det du som måste visa att felet är ursprungligt, men det kan du alltså göra upp till tre år efter köpet.

Naturligtvis är det lättast att få hjälp om du anmäler felet inom säljarens garantitid. Om du inte får den respons från säljaren du önskar så läs på på Konsumentverkets webb eller ta kontakt med kommunens konsumentvägledare.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sådan båt med utombordare?

Lite frågor

1. Sitter motorn exakt centrerat monterad?

2. Hur är viktfördelningen i sidled? du bör ha tank och batteri på passagerarplatsen sida!

3. Har du provat köra mot sjön i olika vindriktningar, blir det samma effekt även då?

4. Trimplanen, går de lika och sitter de lika monterade på vänster och höger sida?

Har du ja på alla ovan, så är det nog tyvärr inte så mycket att göra. Skulle tro att propeller- vridet och att båten är rätt kort i så fall inverkar på att båten vrids. Du måste i så fall parera med gas och styrning för att minska problemet.

post-10019272-1394237706,9339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp en sådan båt är det!

De nedre motorbultarna är ju förmonterade så den bör ju sitta centrerad, dock kan den ju sitta någon grad snett iom att hålen i motorn är avlånga och tillåter en ev sned montering, verkar dock sitta rakt!

Tanken är fast och jag vet inte riktigt vart den sitter, skulle gissa i mitten och batteriet sitter styrbord!

Åker jag mot sjön och får in vind från babord blir båten att luta mer, får jag in vind styrbord ifrån rätar båten upp sig lite!

Sitter inga trimplan på båten i dag, men funderar på om det är min enda räddning!

Br modellen lutade inte så här och hade jag vetat om det så skulle jag nog inte köpt båten för det är fett irriterande och gör ju dessutom att båten går sämre i sjön, speciellt i dåligt väder!

Lite trist när man lägger så mkt pengar och inte är nöjd! :(

Får nog slå åf en signal..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm motorcentrering, vinklar hit och dit. Om man tittar litet mer på bilder av AMT 185R så framgår det att det är en mittpulpet där föraren sitter på babords sida.

I och med att standardrotation är högervarv på båtmotorer, om man inte specifikt beställer vänster kommer förarens placering och propellerns moment hjälpas åt att tilta båten åt vänster.

 

Jag har haft en liknande båt med mittkonsol/babordsmonterad ratt och det där är en löjlig konstruktionsmiss. Försök sitta på styrbordsstolen och kör. Alternativt ta med svärmor varje tur. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att suomi_battii har rätt denna gång, konstruktionen är nog inte bättre från början, dvs att viktfördelningen är illa genomtänkt av konstruktören och att du nu bara kan kompencera den med din egen packnng last när du skall ut. Men ta ett snack med båthandlarn, byt in båten om du känner dig mycket missnöjd !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju himla tråkigt och beklagligt när man köpt nåt nytt och är missnöjd. Du skulle kunna kolla med någon branschtidning, t.ex. Vi Båtägare. De har ju testat en uppsjö styrpulpor på senare år och har helt säkert mycket stor erfarenhet av båttypen, mycket möjligt att de testat just denna också. Det är ju möjligt att de har något att komma med i frågan.

Förr i tiden, innan Internet o alla forum fanns, hände det att jag ringde till båttidningar och frågade om saker. De var alltid hjälpsamma o trevliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktionsmiss vet jag inte, tittar man på liknande mittkonsoller typ yamarin 56, senare modell 59 samt 61 cc samt micore 570, 630

Hr 530, silver shark cc osv osv så är de ju alla babordsstyrda.

Dessutom spelar det ingen roll om jag lastar på styrbord sida, har haft folk i stolen bredvid som väger mer än mig utan att det hjälpt!

Det konstiga är att 185br jag körde inte låg snett..

Tror dock att man kan gå in i suzukin och välja vänster alt högerrotation, så det är väl iof bara att ändra och sätta dit en annan propeller och se om det blir bättre! Blir ju dock bökigare att lägga till vid hemmabryggan:p

Talade med åf i dag som var mkt tillmötesgående så jag hoppas att det löser sig, är ju en trevlig båt i övrigt!

Känner sig ju trots det lite vissen när det blev såhär efter månader av båtletande :(

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Knappast rotationen som är orsaken, ta tipset och se om motorn är rätt monterad. Jag har haft en 170BR och där var dom förborrade hålen inte centrerade.

 

Hade inte något problem p ga det och gjorde därför ingen sak av det trots att jag köpte AMT'n ny. Jag såg det helt enkelt och mätte upp akterspegeln.

 

AMT är ju en kvalitetsbåt och jag har inte hört om andra med samma problem men som sagt, mina hål i akterspegeln satt inte centerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Knappast, skulle det stämma så borde samtliga båtar med den konstruktionen uppföra sig som TS båt. Så är ju inte fallet och den teorin köper i alla fall inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en AMT 185 BR med en DF115.

Identiskt skrov och identisk motor.

Min båt lutar inte och jag har inga trimplan. Låter som att motorn inte sitter i rätt possition.

Det som talar emot är om det är 4st hål som är förborrade.

Jag hade en Bella 512 Excel som lutade precis som TS beskriver, men det är pga klingerbyggt skrov, så det kan vi utesluta i detta fallet.

Steg 1 kolla och mät lite hur motorn sitter, så att den inte är några grader felmonterad.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har båten på land nu?

Du skulle kunna försöka väga den sida för sida och se om den är väldigt sned viktmässigt...låter väldigt märkligt annars...undrar om det verkligen spelar någon roll om motorn sitter snett??...börjar en tvåmotorig båt att luta om du bara driver med en motor?? Nä......skulle tro att det enbart handlar om viktfördelning...har du PTH eller PTV (draggen på styrbord eller babord sida)? Batterierna? Vattentank? Reservdunken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vatten (eller något annat tungt) ha fastnat mellan skroven ?

T.ex om någon packning i självlänsen pajat och mellanskrovet fyllst med vatten.

Vad gäller motorcentrering så måste det vara enkelt att kolla nu när båten ligger uppallad på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du lämnar över problemet till säljaren och gör något roligare själv. Säljaren ska ges möjlighet att åtgärda felet två gånger. Om felet då fortfarande kvarstår har du möjlighet att häva köpet. Säljaren ska stå för ev. kostnader för dig, ex.vis att transportera båten till varv/verkstad. Bäsat är att komma överens med säljaren om du eller säljaren ska utföra transporten.

Passa på att få båten åtgärdad nu, vintern är ändå ingen kul båtårstid. :-)

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag får tacka för all uppbackning och alla svar jag fått!, det är alltid bra att få ta del av andras erfarenheter!

Jag har talat med säljaren ett par gånger nu och senast i dag efter att han ska ha undersökt saken. Enligt säljaren så beror detta fenomen på den kraft som propellern alstrar och att båten vrids till följd! Jag har dock svårt att acceptera detta då jag aldrig upplevt detta i en båt tidigare samt att den BR jagt testade inte hade detta problem! Skulle ju inte köpt båten om jag vetat om det.

Vad gör jag nu? Står här och vet varken in eller ut, kan ju vara svårt att åka tillbaka med ett fel som säljaren själv anser är fullt normalt. Funderar att ta in en besiktningsman för att besiktiga motormontaget samt skrovets skick, känns dock lite trist att behöva lägga ut 4000kr på detta för att sedan blanda in Jurister och ARN osv osv!

Tycker dom vart väldigt trevliga hos ÅF men känner att dom inte riktigt tar mitt problem på alvar eller är villiga att göra ngt åt det, just detta är ju också lite moment 22 då man inte vill bli osams. 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan aldrig vara normalt att en båt lutar! Jag skulle inte acceptera några förklaringar att detta är normalt. För den sakens skull behöver man inte bli osams med säljaren.

Försök hitta någn win-win situation där säljaren bidrar med något som inte är så dyrt för honom/henne och där du bidrar med det du kan.

En lösning på problemet är att montera trimplan så en deal kring detta kan ju vara en bra lösning för er båda. Trimplanen kommer du att ha mera glädje av än bara få båten att gå plant.

Om du ex.vis betalar materialet så kan säljaren stå för installatioonsmateriel och arbete. (OBS! Du ska inte betala mera än säljarens inköpspris för delaran och du ska ha garanti på installationen och prylar.)

Säljaren blir av med ett problem. och får dessutom goodwill. Du kommer att berätta att du var missnöjd men att ni löste problemet på ett sätt som du var nöjd med.

Säljarens insats är egen tid och lite monteringsmaterial, inget annat. Han har hela vintern på sig att göra jobbet någon gång när det råkar passa bra.

Du får trimplanen proffsigt installerade till ett bra pris och båtens värde ökar något.

Båten kommer att gå plant och du får dessutom trimplan som du kan använda även när det blåser sidvind för att få båten att gå plant, för att plana ut snabbare och lättare när du har tung last, etc.

Kan det vara något tror du?

Mackey

PS

Har dålig koll på vad trimplan kostar i delar resp. montage. Någon som kan kommentera om fördelningen av material och arbete verkar rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo det kanske skulle kunna vara en lösning med trimplan, mem ju mer jag studerat ämnet och läst på om liknande fall i andra trådar och i andra forum osv så känns ändå inte TP som ett idealiskt sätt att lösa problemet.

En kraft kommer vilja trycka båten åt ena hållet medans en annan kommer göra allt för att trycka tillbaka båten åt det andra. Det känns lite som att gå över ån efter vatten och lär ju dessutom öka bränsleförbrukningen en del, vilket kan vara väl värt att ta hänsyn till eftersom jag använder båten till fiske hundratals distans och över 100 tim varje år!

Jag lastar ju inte heller tungt speciellt ofta så ser ingentligen inte fördelen med TP, ser heldra att båten är korekt i sitt utförande och därav går rakt! Är dessutom inte överfötjust i att borra i båten under vattenlinjen om det inte är aldeles nödvändigt!

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägas bör att jag även vart i kontakt med KGK under kvällen (Amt´s svenska generalagent)

KGK Skulle kontakta tillverkaren, även om det inte gav ett allt för hoppfylt intryck lär jag invänta deras ställningstagande i saken!

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha kört båten i fråga så är det ju omöjligt att ha en uppfattning om detta är normalt eller inte. Det verkar faktiskt normalt att dömma av hur du beskriver det i ditt första inlägg men självklart gäller inget av nedanstående om det nu är så att det är fel på båten. Nåt som absolut bör kontrolleras om du är det minsta osäker.

Normalt är dock att båtar med skarp V-botten är vingliga och gärna lägger sej mot vinden eller från propellerrotationen precis som du beskriver. Kör man en sån båt oftast själv är det bra om den har lite grundslagsida åt styrbord, dvs lasta allt tungt på styrbordssidan.

Den enda riktigt vettiga lösninen på problematiken är faktiskt trimplan och jag förstår inte riktigt din avighet mot sådana. Jag skulle själv aldrig vilja ha en sån här båt utan trimplan. Trimplanen tillsammans med powertrimmet gör att du kan ställa båten i sjön exakt som du vill ha den och du kommer att kunna åka både fortare, billigare och bekvämare framförallt i lite sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att trimplan är bästa lösningen. De kan ju som sagt även nyttjas för att räta upp båten vid sidvind, den möjligheten får man ju inte om båten bara är naturligt neutral.

Och vare sig man vill det eller inte så går det inte att bortse från det faktum att din vikt på babord sida samverkar med propellerns vridande moment för att få båten att luta. Jag tycker att det är en solklar miss i konstruktionen, sen spelar det ingen roll hur många andra båtar som har samma konstruktion. Även om inte propellerrotationen eller den sneda viktfördelningen var för sig ställer till så mycket så tror jag att när de samverkar är de nog för att få båten att luta. Kanske finns ytterligare någon parameter, som en motor som är monterad off-center.

Som jämförelse så lutar min 5m styrpulpetbåt en del åt styrbord när jag ligger still eftersom jag kör på styrbordssidan. Däremot uppe i fart så går den alldeles plant pga propellerns rotation.

Men det är riktigt tråkigt att inte bli nöjd när man väljer att köpa en ny båt för dyra pengar.

Lycka till!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Negativ och negativ! De klart att om det är så att detta är en konstruktionsmiss och det inte beror på några andra parametrar som avvikelser i skrovet eller en miss i motormontaget, så visst då är väl TP min enda väg att vandra. Jag skulle dock önska att ÅF iaf erbjöd sig att syna båten och själva laborera med den innan dom konstaterar att det beror på detta fenomen!

Sen i nä'sta steg att dom kanske skulle kunna erbjuda en någon typ av lösning (tex trimplan) där man går halva vägen var ell liknande. Jag måste ju serva båten varje år osv så ingen av oss vinner ju på om det skulle uppstå en frostig relation!

Jag tycker dock att det borde ligga lite mer i deras intresse att jag som kund blir nöjd!

Vi får se vart historien tar vägen, förhoppningsvis löser det sig på ett bra sätt tillslut.

/Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska din säljare ta dej på allvar och jag hoppas ni kommer fram till en lösning, speciellt om det visar sej att det faktiskt är nåt fel på båten.

Om vi förutsätter att båten är felfri så visst kan du övervinna en del av tendenserna med att balansera den bättre för din användning men riktigt bra blir det bara med trimplan. Du kanske skulle trivas bättre med en båt med flackare skrov som inte har samma behov av att balanseras med trimplan? 

Min erfarenhet är att båtar med 20 grader V eller mer är betydligt känsligare för detta och har klart större behov av trimplan. Fördelen är ju att de går som tåget i hög sjö om de körs rätt och aktivt.

En del båtfolk vill ju mest bara åka med och de trivs oftast bättre med båtar som har flackare V och kör sej själva. Att de sen går som en påse nötter i sjön när havet skrynklar till sej spelar oftast ingen roll för då stannar folk med dessa båtar ändå i hamn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en 185 BR med DF115 och inte heller jag upplever några problem med att båten lutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Linder Arkip tidigare och visst den hade sina fördelar, men vi fiskare är ju ute även när det blåser och i lite sjö jick den verkligen stötigt och var jobbig för kroppen att åka i!

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...