Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Får inte sjösätta 2014 med mjuk bottenfärg

Rekommendera Poster

För min del är det en tillfällig lösning. Klubben planerar att så småningom köpa in en båtbottentvätt, och när det händer är det färdigmålat för min del.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är det en tillfällig lösning. Klubben planerar att så småningom köpa in en båtbottentvätt, och när det händer är det färdigmålat för min del.

 

Det glädjer mig!

 

Får man fråga vilken klubb/var i landet? :)

 

 

/Markus

http://www.karlshamnsbattvatt.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosö Båtklubb och andra klubbar på Lidingö och i Stockholm har infört eller ska införa strängare regler för användande av bottenfärg.

 

Jag tror att grundorsaken är att man vill undvika att bygga kostsamma spolplattor som krävs om giftig och/eller mjuk bottenfärg används. Att spola av varje båt vid upptagning är dessutom inte realistiskt när man ska ta upp 500 båtar.

 

Sedan finns Miljösamverkan Stockholms län som jag också tror ligger bakom en del gemensamma beslut i Stockholms län.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel Hard Racing Copper på skrovet verkade funka bra, fick i alla fall sjösätta...

 

Rodret är målat i vit epoxi så får vi se hur mycket det växer på Svinninge marina.

Även vän/båtgranne har gjort samma sak, men ligger på Bosö Båtklubb.

 

Rapport kommer i höst, om jag kommer ihåg det.

Påminn annars gärna.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport enligt tidigare löfte.

 

Hempel Hard Racing Copper var en bra bottenfärg och den funkade bra att måla ovanpå Hempels mjuka bottenfärg. Både jag och två båtgrannar är nöjda med resultatet efter säsongen. Färgen satt kvar! Inga tulpaner!

 

Epoxi på rodret funkade också, men det blev en hel del tvättande som jag beskrivit i en annan tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/74712-bottenf%C3%A4rg-utan-gift-orealistiskt/

 

Trots jobbet att tvätta tar vi nu steget att blästra botten och skippar bottenfärgen säsongen 2015.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att förbjuda mjuk färg. Jag har aldrig förstått det miljövänliga i att lägga på 2,5 liter färg på våren och sen blåsa bort all den färgen på hösten. Ned på backen eller på grannens båt. Motsvarar att gå rakt ut i skogen och tömma ut slatten ur målarburken på första bästa bergknalle eller bland lingonrisen.

 

Jomen det är ju en miljövänlig färg juh! Då skadar den inget sa de på butiken.

Så gör inte jag. Jag har båten på västkusten och använder Hempels Mille Xtra. Jag gör ingenting alls vid upptagningen. Jag stålborstar längs med på våren, måttligt så att bara det yttersta sotande skiktet försvinner. Därefter spolar jag med vanlig trädgårdsslang för att få bort dammet. Sen målar jag tunt en enda gång. Det år man börjar med sådan färg så målar man två ggr efter att ha gjort ett bra grundarbete.

 

Minimalt med jobb och blygsam färgåtgång.

 

Jag har gjort så de senaste 6 åren i alla fall. Hittills har det funkat bra. Bör även funka med lightvarianten som ät tillåten på ostkusten. Mille Xtra är bara godkänd ner till Trelleborg.

 

Metoden fungerar troligen tills färgen faller bort av sin egen tyngd. Har inte hänt än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört samma metod som Virgo tidigare, men har våtslipat med slipplatta på skaft. LÄtt och smidigt det också.

 

Sedan är ju färgen just flagande så själva idén är att den trillar av och det gör den i vattnet också, inte bara om man högtryckstvättar på land. Tveksamt hur miljöbra det är?

 

En hård färg tror jag är bättre för miljön.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...