Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Får inte sjösätta 2014 med mjuk bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej!

När vi tog upp båten i mitten av oktober möttes vi av beskedet att vi inte skulle få sjösätta den till våren (2014) om vi hade kvar den blödande bottenfärgen. Den är tydligen plötsligt väldigt miljöovänlig. Lite kort varsel för att få båtbotten blästrad som jag planerat att göra de närmaste åren. Enligt uppgift är detta någon sorts överenskommelse mellan båtklubbarna här i stockholmsområdet.

Vad har alla ni/vi på Maringuiden för erfarenhet av att måla hård färg på blödande färg?

I mitt fall har jag Hempel Mille Light Copper (röd) och vill lägga så lite arbete som möjligt på bottenmålningen i vår eftersom jag ska blästra botten, byta genomföringar, mm. de närmaste åren.

Mackey

PS

Några givna sidospår enligt nedan är också välkomna i tråden, men jag vil givetvis också ha svar på huvudfrågan. (Troligen onödigt att bjuda in till trådutvikelser...)

Får en båtklubb plötsligt förbjuda en produkt och vägra sjösätta om denna produkt används?

Några andra som råkat ut för samma plötsliga förbud?

Miljövänlig bottenfärg, finns det?

Måste man skydda botten mot beväxning?

Hur funkar båtbottentvättar för olika båttyper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är knepigt att klubben kan neka att sjösätta eller ta upp. Vad de däremot kan göra är att förbjuda att spola av båten på klubben område om du har mjuk färg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju helt otroligt att man kan ta ett sånt beslut.

Finns det nån lagstiftning som förbjuder båtar med mjuk bottenfärg att segla i Östersjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter allt väldigt konstigt, skulle ju innebära att klubben skulle t.ex. också kunna vägra sjösätta röda båtar eller enligt något annat godtyckligt hemkokt villkor.

Har inte hört talas om något sådant, ligger också i stockholmstrakten, saltsjösidan. I mälaren behöver man väl inte giftfärg?

Jag hade förut Hempel Mille Light, svart, men i år slipade jag den lätt för att få ytan jämn och lade sedan på Lefant och konstaterade vid upptagning att inget hade släppt och renare botten har jag nog inte haft tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört talas om liknande förbud. Dock har jag själv aldrig råkat ut för något liknande.

Det fallet jag hörde om var för att båtklubben inte ville få sina grejer nedgeggade med den blödande färgen som färgade ner andra båtar när de skulle sjösättas efter den blödande båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också hört liknande anledning men inte uttryckligen förbud.

Däremot har jag varit båten att ta upp precis efter en med denna s.k. självpolerande bottenfärg. Geggiga lyftband som färgar av sig överallt där de inte skall. Och jag kan tala om att om den blödande färgen kommer på andra ställen än botten har den en märklig förmåga att inte alls vara så blödande och lätt att få att lossna längre angry.

Således är det snarast för att slippa få lyftband och andra båtar nergeggade som man tagit detta beslutet, låt vara att man kanske är feg och skyller på miljön. För om det är i miljöns namn så behöver man inte motivera mer....

-------

Båtklubbens styrelse eller av den utsedd  har rätt att bestämma reglerna för sjösättning med klubbens utrustning, från tid till annan. Gillar man inte det de bestämmer får man nominera och få andra personer till styrelsen på ett årsmöte (t ex sig själv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min båtklubb har infört en sådan bestämmelse. Tycker oxå att det är väldigt märkligt att man från ena året till nästa gör ett lappkast förbjuder något som tidigare ansågs miljövänligt. Hursomhelst, jag har hört att Hempel har en godkänd hård färg som ska kunna målas mer eller mindre direkt på blödande färg, antar att man först måste få bort det värsta av den blödande färgen....Någon som vet mer om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linda lyftbanden/slingen med.

En rulle brukar räcka till två båtar/lyft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att förbjuda mjuk färg. Jag har aldrig förstått det miljövänliga i att lägga på 2,5 liter färg på våren och sen blåsa bort all den färgen på hösten. Ned på backen eller på grannens båt. Motsvarar att gå rakt ut i skogen och tömma ut slatten ur målarburken på första bästa bergknalle eller bland lingonrisen.

 

Jomen det är ju en miljövänlig färg juh! Då skadar den inget sa de på butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var nytt... Hamnkaptenen brukar ha ett urval trasmattor .

 

Däremot vet jag för något/några år sedan att vi i vår klubb hade en diskussion om två förslag som enskilda medlemmar lagt till årsmötet.

 

Dels att skaffa en toalettsugstation.

Dels att anlägga en spelplats med separering för att spola av bottenfärg.

 

Nu sitter jag inte i styrelsen ( längre ) men jag vet att de flesta medlemmar i ideella klubbar brukar gå på styrelsens yttrande?

 

I detta fall var det enkelt. Pengar stoppade. Kommun ville inte vara med och klubben kunde inte gärna finansiera uppåt en trekvarts miljon. För att inte tala om att det ju blir en löpande underhålls- och tömningskostnad.

 

Styrelsen uttalade att klubben av miljöskäl inte längre kunde ställa en större kraftig högtrycksspruta (hyrd ) till medlemmarnas förfogande vid upptagning. Tja, alla tar ju dit egen... Vad ska man göra? Miljö är knepigt och kostar rejält ibland. Ska jag åka iväg och tvätta undertill först och sedan ta upp? Så gör ju inte ens kommersiella varv än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev som jag trodde, flera svar och kommentarer på allt annat än om någon hade erfarenhet av att måla hård färg ovanpå mjuk. smiley

Håller med om att det är idioti att måla på 4 kg färg på hösten som sedan bildligt  tvättas bort under sommaren och bokstavligt vid upptagningen. Helt sjukt, men inte lika sjukt som att utan förvarning förbjud anv'ndandet med löfteom att båten inte kommer att sjösättas till våren med mjuk bottenfärg.

Åter till era erfarenheter, någon som gjort det jag vill gör som har något att rapportera?

Mackey

PS

Fortätt gärna med sidospåren ockås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på frågan? Okej...

 

Jo, jag bytte från mjuk till hård. Det här var när mjuk färg kom och inte funkade? Första året så fäste inte den hårda färgen ( international ) men det kan bero på att jag inte slipade.... Nu flera år senare är det ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förbjuda sjösättning var ett märkligt beslut. Färgen kritar ju inte och lägger sig inte heller på marken när den är nymålad. Det är ju upptagning och avspolning som bör förbjudas om du har blödande bottenfärg.

Vill du ta upp efter att ha lagt på blödande färg så får du åka någonstans där de kan ta bort färgen innan du återvänder till din klubb.

Du ska kanske ta en diskussion med styrelsen och fråga dem vad som är problemet med att sjösätta båte.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så lycklig, jag är så lycklig...

...fick följande svar från Hempel

Vi släpper vår hårda bottenfärg Hard Racing Copper i Januari 2014. Enligt våra tekniker i Danmark går det att måla den utanpå polerande bottenfärger. Alltså kan du till våren måla denna  utanpå Mille Light Copper.

Nu gäller det bara att den finns i rött.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att man får använda kommande Hempel Hard Racing Copper i Mälaren?

Jag är ganska tveksam till att måla en hård bottenfärg ovanpå en blödande, själva principen med den blödande bottenfärgen är ju att den inte ska sitta kvar. Så även om den nya hårda bottenfärgen förenar sig med den underliggande behöver det inte betyda att den sitter speciellt bra någon längre tid.

Sedan kanske man får ha en viss förståelse för att båtklubbar, speciellt i Stockholmsområdet, kommer med en del begänsningar gällande bottenfärger. Trycket från kommuner och länsstyrelser angående miljön är väldigt stort och just båtklubbarnas miljöfarliga verksamhet står i strålkastarskenet. Mälaren är samtidigt vattentäckt för en hygglig andel av Sveriges befolkning och om inte vi på båtklubbarna sköter oss kommer bagateller som val av bottenfärg att framstå som rena sommarbrisen i jämförelse mot vad som kan komma. Sedan blir tyvärr saken inte så mycket bättre av alla lappkast från myndigheterna -vi stackars båtägare vet ju till slut inte på vilket ben vi ska stå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd var du orolig för miljöpåverkan av Bisfenol A i båtar med bara epoxi i botten som många av oss tror är det enda vettiga i Mälaren. Men Koppartiocyanat är visst OK för dig. Ligger du i Mälaren finns inga godkända bottenfärger av de som kräver tillstånd av Kemikalieinspektionen.

Nu verkar det enda viktiga vara att den finns i rött och går att måla över den färg du redan har.......

 

Kemikalieinspektionen:

Hard Racing Copper  Senast ändrad 2013-09-11 

--------------------------------------------------------------------------------

Till Historik 

Regnr: 5148

Innehavare: Hempel Sweden AB 

Godkänt: 2013-09-11

Godkänt längst t.o.m.: 2023-09-11 

Verksam beståndsdel: Koppartiocyanat   11,5 vikt-%

Behörighetsklass: 3 



Beredningsform: 

Information om märkning

--------------------------------------------------------------------------------



Användningsområde:

Mot påväxt av vattenlevande organismer på båtar med en egenvikt över 200 kg och med huvudsaklig förtöjningsplats på ostkusten (från Örskär till Trelleborg).

För bestrykning.

Övrigt:



Godkännandet kan komma att återkallas eller ändras innan godkännandetiden löper ut, i enlighet med vad som följer av beslut om det verksamma ämnet i produkten som fattas i enlighet med direktiv 98/8/EG eller förordning (EU) nr 528/2012.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer några svar, jag börjar med s59746.

Det stämmer att jag inte ville lägga ner tid på att göra ett stort jobb som inom kort inte är ok beroende på läckage av Bisfenol A. Myndigheterna kan inte säga att det finns några långsiktiga lösningar, men just nu - har jag nyligen fått reda på - är epoxi ok.

Det stämmer inte att jag vill ha en giftig färg eller att jag tycker det är bra med giftig färg. Det är Hempels svar på vad som går att måla ovanpå befintlig färg eftersom jag plötsligt i samband med årets upptagning inte hade möjlighet att planera in de arbeten jag har tänkt göra i samband med att jag ska blästra botten.

Det stämmer att det enda viktiga nu är att färgen finns i rött och går att måla över den färg jag redan har, tyvärr. Så blir det med bristande framförhållning från myndigheter och båtklubbar och viktigast för mig nu är att få sjösätta båten i vår.

 

Nu svar till Mambo.

Jag ligger i saltsjön, det är där jag inte får sjösätta med den mjuka bottenfärgen. Jag frågade Hempel om färg att måla över den jag har och talade om att båten ligger i Stockholm så jag förutsätter att den nya färgen ska vara ok.

Egentligen  struntar jag i om färgen lossnar, men bäst är ju om den sitter kvar... Jag vill som sagt bara få sjösätta båten.

Jag tycker det är utmärkt att man fasar ut olika typer av miljöstörande bottenfärger. Det konstiga nu är att kommunens miljö och hälsoskyddsförvaltning inte alls förstår varför båtklubben har så brådis... (Glöm inte bort att det är saltsjön jag ligger i.)

 

Lite allmänt.

Min plan nu är att på något vis få sjösätta våren 2014.

Hösten 2014 kommer jag att låta blästra botten och passa på att genomföra diverse underhållsarbeten som är lämpliga att göra när botten är ren.

Slutresultatet kommer att bli enligt följande: Spacklad och slipad köl och roder med lämplig kölprofil, spacklat och slipat skrov, nya genomföringar samt ny bälg och ny täckplatta.

Som pricken på i:et ska botten, köl och roder epoxi-behandlad och göras jättejämn, blank och fin. Sommaren 2015 blir det båtbottentvätt och fridykning för att hålla botten ren.

Hur tänker ni andra om bottenfärg?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker ungefär som du, om än lite mindre ambitiöst. Jag tänker fortsätta med epoxifärg och Skrubbis (istället för fridykning). Har fungerat ypperligt i år i Stockholms skärgård. Vågar inte säga hur mycket skrubbsvampen egentligen gjorde, tyckte aldrig det vart någon vidare fart på snäckorna och slicken annat än vid vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En epoxybehandlad botten utan bottenfärg låter som en vettig idé på ostkusten eller i insjöar. Om inte annat så kommer denna åtgärd att påskynda färgföretagens iver att få fram en ny färg som både är helt giftfri och inte heller blöder eller på andra sätt påverkar naturen. Dom kommer ju att mista en enorm marknad om båtägarna slutar köpa nya färgburkar vareviga vår. Nöden är uppfinningarnas moder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra klargörande (du ligger inte i Mälaren) . Men det är ganska onödigt att måla på mer bottenfärg, börja tvätta botten på en gång. I övrigt har du ju en bra plan.

Den mjuka färgen lovar jag att du vill bli av med så mycket det bara går då den lätt kletar ner och förstör ytan när du blästrar för epoxi. Du kommer skölja botten med mycket vatten och du vill absolut inte få den där färgen under epoxin, det skall vara helt rent.

Låt det blöda av ett år innan så får du mindre problem , enda skillnaden blir estetisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på klubbens årsmöte för ett par veckor sedan. Där meddelades att kommunens krav blir allt strängare vad gäller bottenfärg. Snart kommer det vara helt förbjudet att överhuvudtaget måla båtbotten i Sthlms län. Alla kommuner här har tydligen gått ihop om detta beslut? Så, om klubben trilskas så står vi inför hotet om uppsägande av markarrende. Rena utpressningen. Kan de verkligen göra så här?

Jag menar, om nu kemikalieinspektionen godkänner en viss färg för ostkusten, så vad är problemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat lite med staden och de säger att klubben kanske är lite väl offensiv.

 

På ett par års sikt stämmer det att man inom Stockholms län bestämt att mjuka och / eller giftiga bottenförger ska bort. Kolla miljosamverkan.se, ligger nere just nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra för oss som har lite mindre båtar eftersom slingen tar upp mjuk bottenfärg som sen hamnar på friborden på mindre båtar.

Ett alternativ för klubben är att ha en uppsättning sling för mjuk bottenfärg och en för hård.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, har alltid ifrågasatt det kloka i att varje båt årligen ska släppa ifrån sig ca. 5 kg färgflagor.

 

Jag ska prova med enbart epoxi och bottentvätt. Kostnaden blir den samma, men arbetet blir betydligt mindre. Skönt att slippa en massa jobb varje vår.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte målat botten på sju år. Under förra årets besök i Skagerack och Kattegatt under tre veckor blev det lite havstulpaner, men de dog när jag kom tillbaka i sötvatten och var lätta att spola bort. Förstår inte vitsen att bottenmåla överhuvudtaget i sötvatten. Epoxibehandling, om man vill, och en hård permanent färg med önskad kulör, klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant har vid ett tillfälle lovat att pigmentera en epoxi i önskad kulör (röd) till mig. Då behövs ingen annan bottenfärg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu blir det (nog) så här...

 

Hempel Hard Racing Copper kan målas direkt ovanpå Mile Light Copper bara man slipar bort det lösaste först.

 

Rodret kommer att målas med vit epoxi så att man lätt ser hur mycket det växer, ett test inför ev. kommande utmaning att köra epoxi på hela båten utan bottenfärg.

 

Vad tänker andra kloka förståsigpåare om detta?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det (nog) så här...

 

Hempel Hard Racing Copper kan målas direkt ovanpå Mile Light Copper bara man slipar bort det lösaste först.

 

Rodret kommer att målas med vit epoxi så att man lätt ser hur mycket det växer, ett test inför ev. kommande utmaning att köra epoxi på hela båten utan bottenfärg.

 

Vad tänker andra kloka förståsigpåare om detta?

 

Mackey

Jag har just kletat på 2 liter Hard Racing Copper (svart) direkt på blödande färg, märke okänt. Dock ska sägas att båtbottnen var ren, lät rengöra den med ångtvätt och högtryck i höstas när det fortfarande var tillåtet. From nu i vår är det ajabaja på båtklubben.

 

Slipade inte, då det skulle medföra en fruktansvärd massa extraarbete i form av att täcka hela underredet på båten, ordna uppsamling av sliprester osv.

 

Tar helt enkelt en rövare, ska bli intressant att se hur det ser ut i höst när båten torrsätts. :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måla?

Finns ju möjlighet till både spolplatta och det smidigare/billigare alternativet borsttvätt.

se: boatwasher.se



 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...