Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
happysix

STORM PÅ VÄG MOT SVERIGE

Rekommendera Poster

Är vi i stormens öga just nu eller har det skurit ett lager på vindmätaren på Hållö,

 

Väderobservationer 

http://www.utposthallo.se/

2013-10-28, kl 18:00



Lat. 58,2°N, Long. 11,1°E







Temperatur:  11,6° C



Kyleffekt:  10,6° C



Vind:  ENE 2,7 m/s



Vind i byar:  ENE 7,2 m/s



Nederbörd:  19,6 mm



Lufttryck:  964,5 hPa



Luftfukt:  100 %



Solstråln:  0 W/m²



Soltimmar:  0,5

post-945-1394237703,9429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Pinfärskt rapport från Öresund och mitt för fyren Svinbådan.

Bif Ugrib karta-urklipp.

C:a 18-20 m/s. I byarna svårt att stå upprätt på stranden. Man knuffas bakåt i sydvästvinden.

Enl kartan över 20m/s vid Kullens fyr.

 

 

Rättat stavfel. Jo, jag var nere på stranden nyss.

post-22282-1394237704,0699_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag också sedan förra året, men om det pallar den här stormen får vi se imorgon bitti...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande lugnt här, händer just ingenting, inget regn och kanske ännu beskedligare vind än förut samt smått gråmulet. Finns ett gammalt talesätt lugnet före stormen, måste rimligen vara detta jag just nu upplever? Är kanske lågtrycksbanan något sydligare än prognoser antytt, går den just nu över Göteborg a´la Kalmans gribfil? (Blir väl i så fall mer utdragen lugnperiod och kanske därefter desto häftigare vindökning efter passagen, och då med näranog helt omkastad vindriktning?) Tack för era lokal-rapporter för resten, hade annars i nuläget nästan börjat tvivla på allt vad gäller höststorm a´la Gudrun o liknande.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och samma säger SMHi, 28 m/sek i medelvind å 41m/sek i byarna.http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kustobservationer



Huugahh!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En pinfärskare rapport.

Vattnet står dryga metern över normal nivå i Vikens hamn. Ca 2-3 dm under kajkanten längst in i hamnen. De nya bryggorna kan man inte gå ut på för de ligger bara 1 dm över vattnet men vågorna sköljer över ständigt så man dras omkull. Svårt att stå upprätt även när inte byn drar på.

Går ej att gå ut på sista biten på piren till fyren efter kröken där järnpallisaden är. Sköljer över pir-väggen hela tiden.

Vid det sk Fortet, det är ju rivet numera, så har en manskapsbod lagt sig på sidan. Lilla sommarkiosken/cafét som ligger där har fått ny placering av tältaket, finns numera på landsidan.

Vinden har vridit mot väst, vrider mot nordväst och har ökat sedan förra strandbesöket.

Efter strandvägen lite norr om hamnen når vattnet nästan upp på asfaltvägen, fattas bara ½ meter. Om det ökar så blir det som med stormen för flera år sedan då den underminerade samma väg som sedan rasade bitvis.

Huga. Tur man har sitt på det torra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar äntligen pusta utanför mitt stängda fönster, och vindstyrkan verkar öka snabbt. I och för sig trevligt med lugnet innan stormen men det började verka långdraget bedräglig. För om nu väder- och forumrapporter skall ges nån tilltro så var väl vindökningen på tiden för att ens hinna med lågtryckets framfart, oväder går ju knappast förbi spårlöst? (Reglar fönstren extra noga och nattar ner mig i bingen, skadeomfattningen framgår nog ändå i media imorgon utan min hjälp. Har f.ö. också min båt  på landbacken. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser tråden för att den är inaktuell nu.

kul läsning annars

 

Ta-da

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...