Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
happysix

STORM PÅ VÄG MOT SVERIGE

Rekommendera Poster

Har ni dåligt väder?

Detta är på väg mot västkusten. Vi ligger i Haarlem, Holland och lyssnar på kanal 16 och det är förvånandsvärt tyst, hitills ett mayday.

Men vädret är väntat så de som fortfarande är ute vet vad de gör.

Får vi hoppas...

För er som ej vet vad Humber och Thames är så är det väder områden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i mellersta Bohuslän hade vi stormvindar under nån timme i mitten på veckan som gick.

Just nu har vinden i det närmaste nått upp till sydlig kuling.

Imorgon kommer det nog att blås en del. Den prognos jag tittade på nyss sa en medelvind på 18 m/sek. Västlig vind och även ganska mycket på Tisdag.

Tror inte jag skall gå ut med båten på några dar. Får nöja mig med att titta till den lite extra.

Får ändå lite av upprört havskänsla på min dagliga biltur över Smögenbron. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling





Den första höststormen kommer allt närmare och SMHI har nu utfärdat en klass 2-varning för storm på Skagerack, Kattegatt och Bälten under måndagen. 

– Ute tills havs kommer det att blåsa upp till 24-28 meter per sekund i medelvind. In över landet blir det också klass 2 men då handlar det om stormbyar, säger Lisa Frost, meteorolog på SMHI.

Det djupa lågtrycket väntas dra in över västkusten, från Skåne upp till Göteborgstrakten på måndag kväll. För Hallandskusten väntas snudd på orkanvindar.

Nu har jag varit ute och dragit fast midskepps grova spännband på båten som står på sin vagn, kollat allt som kan flyga och fara, burit in ved, halat vimpeln och kan antagligen konstatera att sommaren nog är slut...

Man varnar nu också på radion för orkanstyrka vid kusterna.

Hujedamej!

post-10024382-1394237702,9369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täckte båten förra torsdagen. En kombination av för få och för lätta tyngder på presseningen, och friska vindar.....täckte av båten igen. :-)

 

Lydde rådet jag fick här på MG att använda PET-flaskor som tyngder, och det fungerade ju bra.....inte! Så om någon funderar på att använda PET-flaskor, tänk om..

Nu samlar jag 5-litersdunkar för brinnande livet.

 

Hade tänkt täcka båten igen nu i helgen men väntar tills stormen dragit förbi. Känns bäst så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Här nere har man brutet radiosändningarna några gånger med stormvarningar och visst låter det illavarslande. Till och med i rösten kunde man höra allvaret!

Undrar hur många båtägare som nu sitter med en klump i halsen...

 

post-10024382-1394237703,036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle lyssnat på mig. wink

Jag rekomenderade 25-litersdunkar. Sen är en riktigt tung presenning inte så dumt. Ett gammalt lastbilskapell tex. När jag hade det brukade jag lägga den på däcket innan jag tog upp båten. Man skall va lat när man jobbar. Ser du den röda dunken akterut?

Var nyss nere  vid båten och kollade och dubblat den förände som brukar få mest påkänning.

Sist det blåste orkanvindar gick den förra ände av. Konstaterade att den gått av och åkte till Göteborg och hälsade på min gamla mor. Inte värt att riskera liv och lem för en gammal båt - även om en hel del av mitt tillgängliga kapital ligger i den. indecision

La också på ett spring som jag inte haft på denna sommaren.

Nu får det blåsa bäst det vill. 

post-945-1394237703,0711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket enkel åtgärd och något som de flesta redan har tillgång till vid båten på stående fot är ankarlinan. När jag knutit fast pressen på vanligt sätt drar jag ankarlinan över hela klabbet. Min lina räcker fram o tillbaka så den går över 4 ggr fördelat på 9 m båt. Det lugnar ner rörelserna i pressen väldigt mycket. Sedan jag började med detta för 32 år sedan har jag aldrig haft några problem eller behövt samla o krångla med vattenfyllda dunkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt tung pressening skall det vara. Kan även gå att dra en tung ovan på en lätt i efterhand då glider den på lättare. Sedan bör man knyta i något som håller dvs inte i pallningen. Utöver detta fungerar dunkar alldeles utmärkt att hålla sträkt. Rekomenderar 5 liters dunkar med grus i, det fryser inte sönder och är inte dyrt heller.

Men nu skall det tydligen blåsa storm i kväll på västkusten, så då kan det bli bekymmer ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollerat att dörrarna är ordentligt stängda. Nu sover jag gott om natten.

post-10000408-1394237703,1139_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Så skall en seriös båtförvaring se ut. Gillar speciellt raden av fendrar som hänger så att ingen kan nå upp och sno dem. Nere i hörnan hade jag byggt en liten båtbar för de invigda och mest förtrogna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Amiral

Hur högt har du?  knappt du behöver masta av!



Jag har bara 4,80 i takhöjd, Kan stå rak i sittbrunnen men inte uppe på däck, men är nöjd ändå med att slippa kämpa med presseningar, dunkar och linor.

post-10019272-1394237703,186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dörrhålet är 5m och sedan är det 10m till nock. Första etappen av övre loftet blev 35 m2 och går att bygga lika stort till, så det kanske blir en bar som Max föreslog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att Stormen inte kommer att bli lika kraftig som förutspåtts.

Nu när jag kolla ugrib ser det ut som västkusten kommer blir träffat av något lägre vindstyrkor än när jag kolla för 12 timmar sen.

Nu ser det värsta ut att komma imorgon.

Detta är om 24 timmar.

http://weather.findafishingboat.com/charts/?id=24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen för det rådet, men det funkade för mig under de två åren jag hade båten täckt på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höst -> Check

Storm -> Check

Går kanske kalla Höststorm  ?

 

Men det är väll inget nytt. Givetvis har man väll gjort klart det man har utomhus så det klarar en höststorm annars får man skylla sig själv.

Men givetvis skriver tidningarna om det som  Monsterstormen osv. Alla vill få skriva om katastrofer mm. 

Följ Expressens stormbevakning eller som AB Stormen slår till med full kraft i natt

suck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej PET-flaskor är för lätt, det var inget vidare råd du fick där.

Ett alternativ om man vill ha flex så att snön inte ska dra loss öglorna, är att skarva presstampen med tunn gummitamp sista halvmetern på ena sidan. Då kan pressen tyngas ned rejält utan att öglorna ryker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte öljetterna, köp presenningsklämmor och vik presenningen dubbel över dom. Det sitter riktigt bra och sliter inte sönder pressen. Fäst i något ordentligt typ betongsuggor om du har, annars t.ex. färdiga betongplintar från byggmax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På kanal 16 har jag den senaste timmen hört 4 mayday. Allt från draggande ankare till motor fel....

Det är nog inte kul där ute nu.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera dock att ankarolinan är UV-känslig och tappar i styrka om den utsätts för UV-strålning. Kanske rådet skall tas med viss försiktighet om man använder ankarolina.

mvh

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DMI:s väderkort kan rekommenderas för södra Sverige, tydlig och lättmanövrerad info enligt bilden. I ovankanten kan man hoppa mellan vind, nederbörd etc timme för timme, eller köra tidssekvenser upprepat för bra riktnings/hastighets-uppfattning. (Hur väl prognoserna sen stämmer är som vanligt en helt annan sak.)

Tack DMI, är det ens möjligt att presentera väderprognoser på ett tydligare sätt, och i så fall hur !? :-)


[i bilden tycks lågtrycket passera något norr om oss göteborgare vilket jag inte tolkar är ett gott tecken, i den kvadranten sammanfaller väl lågtryckets rörelsehastighet och ökar vindhastigheten istället för minskar om jag fattat rätt? De värsta vindarna tycks kulminera runt bildens klockslag 20.00 och det violetta området (28-32 m/s) tycks stanna upp en bit ut från kusten. Följ gärna utvecklingen, kartorna uppdateras två gånger per dygn. Edit tillägg: I skrivande stund så kommer bara enstaka beskedliga vindpustar här, regnar inte för tillfället. Kan det möjligen vara stormens öga som närmar sig, borde väl klarna upp litet i så fall?]

post-10006646-1394237703,7491_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så gör jag också sedan ett par år. Det kan slitas hål där linan nöter på pressen vid något ställe, men principen fungerar strålande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att fler hade fått sätta livet till om inte media varnar för väder som detta.

Jag har hört att det förolyckats människor både i England och i Amsterdam till följd av detta blåsväder.

Hoppas inga fler råkar illa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja usch vad hemskt.

Så här beskriver en bloggare på AB

Kommentar från Lars

Här nere i Trelleborg vågar jag inte gå utanför dörren... Bunkrat upp med konserver, oljelampa, batteridriven radio, batterier, torr-mat och sprit till spritköket!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satellit- eller radarbilder är ju översiktsbilder av nuläget till skillnad mot prognoser, snodde denna ur DMI-sajten. Vete katten, men lågtrycket tycks hålla sig på den prognostiscerade färdbanan bra, kanske också tidsmässigt? [Kan f.ö. se molnformationen som orsakade högts tillfälligt uppklarnade väder i götet runt 15.30. Blåser f.ö. i skrivande stund knappt alls om jag kikar ut genom fönstret, inget regn, kanske klarare väder men det mörknar inför natten. Kommer det verkligen att blåsa upp såpass kraftigt, är ju bara några timmar kvar till prognosmax?? (Vädersystem är spännande, åtminstone tryggt betraktat hemma ifrån bekväma fåtöljen kan jag tycka. Men inte till sjöss, hoppas för tusan att det går bra för alla därute!)]

post-10006646-1394237703,8742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blåser ca 32m/sek vid Öresundsbron i byarna just nu.

Går att se aktuell vind live via appen Viva

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg bild du gjort.

Väder är mäktigt att följa och jag förvånas av hur plötsligt vindstyrka och riktning kan skifta.

Nu har det värsta avtagit här nere i Holland.

Vi klara oss bra,grannbåten fick en punkterad fender.

Men vi ligger mellan hus i en kanal mitt i stan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...