Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mcdee

Lämplig familjebåt inför 2014

Rekommendera Poster

Hej på er alla som hunnit ta upp båten!

Själv ligger jag kvar i sjön med min Skilsö23 som börjar bli alltför liten för mig och mina 3 barn.

Därför söker jag nu en ny och skulle uppskatta era tips på en lämplig båt med följande kriterier:

- 4 kojplatser som inte behöver bäddas upp för tillgång till något bord eller dylikt.

- Ingen akterruff

- Kök givetvis men inte i ruffen

- Toa

Söker inget fartvidunder, prioriterar bränsleekonomin mer än farten.

Vill kunna ligga ute länge, vi ligger idag ute 3-4 dgr i sträck. Vore skönt att kunna ligga ute 7 dgr utan att behöva bunkra igen.

Har tittat mycket på ACM Elite 31, är inte överförtjust i Nimbus pga prislappen.

Har ni några bra tips? Jag mottager de mycket tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Hur stor är din budget ?  4st konstanta (bäddade hela tiden) fullängdskojer o dina övriga krav betyder stor båt. Minst 35 40 fot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att du kan acceptera att två av kojerna är i en sittgrupp/dinette, förutsatt att det också finns en annan matplats inomhus. I så fall fungerar alla större DC, men då är det ju det där med bränsleförbrukningen. Eller en Coronet Oceanfarer (30 eller 32 fot) om man ska vara lite partisk...

Finns också en del salongsbåtar kring 30 fot som uppfyller kraven, t ex Fjord 930, Tristan 315, Sandvik 945 mfl, som regel med dieslar men de kostar en slant.

Kunde du acceptera akterruff vore det betydligt enklare, inte minst eftersom bränslesnåla båtar ofta har mittmonterad motor och då gärna akterruff istället för mittkabin. Här är ju Saga 27 en klassiker. Jag skulle i det läget titta på en Flipper 850.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack så här långt.

 

Håller inte riktigt med om att jag måste upp i 35-40 fot, har egentligen det jag efterfrågar i ACM Elite 31. Budget 750 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag höll på att skriva ett inlägg,sen såg jag ACM Elite 31, vilket visade att jag inte hade nåt att säga.

 

Jag hade tänkt föreslå Orrskär 850, men det är nog inget du vill befatta dig med.

Kanske en Saga 32 vore nåt.

Jag tillhör pöbeln och har inte varit ombord på nåt i den budgetklassen ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror nog att du måste upp i den längden om du förväntar dig 4 fasta bekväma fullängds kojer typ minst 210 x 80.

Har själv 27 fot som marknadsförs med 5 kojplatser. IRL= 2. de andra 3 är helt värdelsösa (som vuxenkojer) 1 till fast typ 170x50 de andra 2 kräver demontering av dinette.

Men ACM elite 31 som rekommenderas ser ut att vara en riktigt trevlig båt men jag är dock tveksam att den fixar koj-kraven.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sealine SC35 är grymt fin. Kanske litet utanför budget? Men den kan ni garanterat sova 4 pers i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ACM's midcabin väldigt trång och bökig att komma in i?

Föreslår en lite större amerikansk midcabinbåt. Från ca 30 fot och uppåt får man oftast en rejäl midcabin och fullängdskojer i förpiken. Då har man 2 sovrum och salongen helt orörd i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en amerikansk båt på minst 30 fot har förmodligen dubbla motorer. Även om man skulle hitta en med två vettiga dieslar i så är det väl frågan om trådskaparens prioritering med låg förbrukning hellre än hög fart uppnås. Med dubbla bensinare som i de flesta ska vi ju inte ens prata.

Jag tyckte kravspecen såg enkel ut först men det som ställer till det är god driftsekonomi och ingen akteruff. Du nämnde att du inte gillar Nimbus, annars har de ju ett par modeller som borde passa.

Är det ok med en större diesel på drev? Håller man deplacementfart så blir ju förbrukningen rimlig och om man gasar på ibland så blir nog snittet ok, både vad gäller fart och förbrukning. Då skulle man kunna tänka sig en amerikanare strax under 30fot med diesel och enkelmontage. Den slingriga gången i låg fart får man stå ut med. Skambjuda på en Flipper 999 kanske? Jag gillar inte alls lösningen med dörrar till akterdäck men det har ju Elite 31 också.

Kan man tänka sig akterruff finns fler att välja på. En Forbina 9000 kanske? Då får du till och med en liten flybridge. Eller en Scand 29?

Inte helt lätt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp min Princess 41 :)

Ok, den har akterruff, men uppfyller övriga krav.

4st fasta bäddar, kök och bäddbar dinett i egen avdelning, dessutom 2st toa, samt välfyllt barskåp ;) Och den ligger innom din budget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...