Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
H___

Pori Jazzfestival 2014

Rekommendera Poster

Har klurat lite på sommarens semester 2014.

Och utan att veta hur våran egen semestern faller in så går iallafall Pori Jazzfestival 12-20 Juli och detta skulle vara ett kul mål för semestern.

För vissa faller det kanske inte inom ramen för långsegling, men för oss är det långt.

Pori (Björneborg) Ligger ju på Finlands västkust och cirka 130 sjömil från Alnö. Inte för att det finns ett uttalat intresse för jazz, men ett mål för resan bör man ju ha. Och ett litet hav kan vara en bra början inför de större.

Vad jag funderar på är om det behövs något särskilt för att åka till just FIN med egen båt, intyg, tillstånd, bevis mm.

Är det någon här som har erfarenhet av just Björneborg så är det välkommet med info. Vilka marinor finns där att tillgå och är det extra trångt just under festivalen? Vart får vi tag på info om kustremsan runtomkring? Vilka är smultronställena där?

Vi (jag och frun) och minst ett barn på sex år och kanske ett till på 15, men inte så troligt- har en Forgus 31 som kommer att seglas under cirka fyra veckor, kanske inte hela tiden i FIN utan till viss del även på ostkusten söder om Alnö.



H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på sjökortet, så är det ca 125 distansminuter rakt över öppet hav. Dvs ungefär ett dyngs segling. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är så poppulärt att ge sig ut på öppet hav det första man gör på en semestersegling med familjen.

Ser två möjligheter.

Antingen gå söderut till Grislehamn och gå över till Åland och sen vidare till norrut till Björneborg. En segling på knappt 300 distansminuter.

Eller gå norrut till i höjd med Umeå/ norra Kvarken. Gå över till Finand där och sen söderut igen. Kanske styvt 300 distansminuter.

Sen kan man ju kanske gå ena vägen ut och andra vägen hem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack toaen

 

Den turen via grisslehamn och åland ser ju fin och trevlig ut, så det är att beakta. Det finns säkert riktigt fina ställen på den turen, södra norrlandskusten ner och på Åland och däromkring.

Nu är vi inte helt oerfarna med havssegling, vi har korsat över till Kristinestad tidigare år, och det är just det här med öppet hav och helt fri horisont som lockar igen.

Smultronställen utefter resan mottages tacksamt.

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips Niklas, dem kan komma väl till pass längre framöver.

 

Jag gick ner í källaren och kikade i bokhyllan där. Och gissa vad jag fann!

SXKs hamn och farledsguide till ålands skärgård 2013. Den hade jag helt glömt bort och inte haft en tanke på det. Det blir kvällslektyr i helgen.

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniros planeringsverktyg för sjökort täcker inte Åland och Finland, finns det liknande för dessa?

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt med såna verktyg vad jag vet. Det enda som finns vad jag vet är kartplatsen . Det är finska lantmäteriets hemsida. Där finna grundkartor över hela Finland och Åland. Rätt jobbigt att anvämda men där finns farleder osv. Så kom via åland, vi har jävla fin skärgård! :)

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=sv-FI

 

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en android läsplatta som plotter vid den inre styrplatsen i min båt. jag har dessa sjökort i plattan https://play.google.com/store/apps/details?id=it.navionics.singleAppEurope&hl=sv

169 kr för större delen av Europa. Kan det verkligen stämma!?surprise

Normalt laddar de bara ner ett område i taget beroende på var man befinner sig. Hade det gått att lada ner sjökort för ett speciefikt område så hade det ju varit ett billigt och bra planeringsverktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inbjudan kaptenkrokus

 

Det ser lockande ut när jag tittat hastigt på vad som finns hos er.

SXKs bok ser verkligen ut att vara genomarbetad. och det verkar som det finns lite vägledning i den om man bara vet/bestämt sig för vart man ska.

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen--- länken du bifogade funkar inte.

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp, nu är det i det närmaste bestämt! Styrfrun har godtagit idéen och vi siktar på Åland

 

Vi åker söderut ner till öresund och grisslehamn och därinfrån till Åland, för att stanna i trakten en tid. Sedan åka vidare norrut via FIN mot Pori som delmål och jazza loss lite. Sedan tar vi öppet hav mot Svea när det känns passande och avslutar i hemmahamn Alnö.

Eller så tar vi varvet åt andra hållet om det passar vinndarna.

Tack för alla tips och länkar.

 

H.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall försöks va lite rolig.indecision

Det var en lång segling du planerar

Går du via Göta kanal till Göteborg och sen söderut. Genom Öresund, runt Skåne och sen norrut till Åland, som ju i regel är det rätta hållet med tanke på de förhärskande vindarna. Fast i så fall tycker jag att du skall skippa Björneborg och komma och hälsa på här i Bohuslän i stället.

http://www.youtube.com/watch?v=siz-OdfzV94&list=PLDoGI7Kc85lR12LU3HkVsF83sYBcr8VbN

Fast du hade nog bara misst ett g i Öregrund. Taskigt, men vi får försöka locka dig till den sidan av Svergie där solen  havet sig sänker ett annat år.wink

Att anlöpa Öregrunds hamn mitt i natten i slutet av Augusti kan ha sina risker. Kom från Hudiksvall, och gick för motor från Gävle tidigt på morgonen i fullständigt totalt bleke. Passerade Eggegrund och kunde bara inte låta bli att hugga en av kryssarklubbens bojar, ro iland med dingen och tillbringa några timmar på denna underbara ö. Såg Havtorn för första gången i mitt liv.

När jag kom tillbaka till båten hade det kommit lite vind, med betoing på lite. Hissade segel och börjde kryss österut i den sydostliga vinden. Vid Björns fyrplats hade jag valet att gå in dit och lägga mig i en av kryssarklubbens  bojar, eller fortsätta för maskin till Öregrund. 

Då min semester började lida mot sitt slut valde jag det senare. Gick för full maskin söderut. Den L32;a jag hade då gjorde ungefär 8 knop, Nån gång efter midnatt började jag närma mig Öregrund med Belonagrundets fyrs vita sektor i aktern.

Fick se en av de gröna inseglingslyktorna till Öregrunds hamn kranbalksvis om styrbord. Det är ju så med fyra, lyktor och pricka att de brukar dyka upp så småningom. Ofta vill man ju se dem med en gång, men i regel kommer de bara man ger sig till tåls,

Plötsligt får jag se ett skär dyka upp framför fören och jag väker mig på rorkulten och girrar styrbord. L32an vägde 6,5 ton. Barlastkölen är en utvändig järnköl och båtenskrov är en cirkelbåge i lämgsled. Frågade senare dottern , som är matematiker, om hon kunde räkna på hur långt upp på skäret jag kommit hade kommit om jag inte fått sett det, men hon föreslog att jag skulle prova i stället. Såna barn man har.

Gick in i hamnen och la mig. Trotts att jag var dödstrött, efter en hel dag på havet, kunde jag inte låta bli att gå upp i hamnen och leta efter den andra inseglingslycktan som jag borde fått i ens. Den var trasig. blush

Nästa dag gick jag förbi Svartklubbens fyr och till den östra hamnen i Grisslehamn. Tänkte först lägga mig vid den gästbryggan som ligger rakt fram när du kommer in i hamnen. Det fanns gott om platser att välja på och jag satsade på en plats mitt på bryggan framför elutaget. Släppte ankare och gled sakta in mot bryggan. Fastnade på ett grund när fören var ett par meter från bryggan. Drog mig akteröver och tog upp ankare och gick och la mig på gästbryggan närmast färjan till Eckerö.

Nästa dag fick jag en härlig seglats till Ekerö.

Bifogad bild. Bojförtöjd med Eggegrunds fyr i bakgrunden

 

 

post-945-1394237702,1581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, se där vad ett stavfel kan göra. Absolut skall vi till Öregrund.

Faktum är att vi köpe Forgusen på Orust 2011 (eller2010)  och då gick vi via Göteborg och kanalen upp, så västkusten har vi varit på, om än väldigt hastigt. vi hann bara reflektera efteråt vilken kanonsegling vi gjort och vad vackert det var där.

På tal om att få se solen gå ner, så är det få förunnat här runt högakusten, iallafall runt midsommar. Den går liksom knappt ner förrän den studsar upp igen. Vi har ljust dygnet runt istället. hehe

Jag känner igen fyren på bilden, vi hade en hård kryss för att runda den från Öregrund till Gävle på den resan hem 2011.

Näragrundupplevelser som den får vi hoppas slippa uppleva.

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har man allt märkt att solen inte har vett att gå och lägga sig på sommaren, när man är lite norröver.

Bifogad bild är från Töre midsommarnatten 2004 strax efter midnatt.

post-945-1394237702,8767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmaste marinan till Pori, när du kommer med en kölbåt, och vad jag använt, är Reposaari /Räpsö, 2 mil västligt från Pori, en mysig förort. Ett begränsat antal gästplatser vid en sjömack, vatten, livsbutik nära, en hygglig bussförbindelse till stan.

http://marinas.com/view/marina/13848_ReposaariSantunranta_Paattikuja_Marina_Resposaari__Finland

Under jazz-veckan bjuder Pori på alla slags aktiviteter.

Att komma dit direkt från Sverige behöver du inga speciella dokument; de vanliga båtdokument gäller, samt någon form av ID för medresande, skulle sjöbevakningen av någon grund vara intresserad av båten.

Tidigare åren har det också varit Baltic Jazz i början av juli i Dalsbruk - en mindre arrangemang, trivsam marina mitt i stan - samt flere mindre koncert i Mariehamn andra halvan av juli.;  kolla gärna nästa års status via webben.

länk till hamnguider:

http://venenetti.fi/satamat/      (om du vet namnet av hamnen du söker..)

http://www.venesatama.com/   (detsamma..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade min platta när jag var nere i båten nyss. Uppgraderade sjökortet och köpte till Danmark  (med Grönland) Det lanske blir en tur till Limfjorden och Aalborg nästa år 

Provade också att ladda ner sjökort som inte fanns på plattan, bl.a över delarna delarna av Vänern där vi inte seglade i sommras. Provade också att ladda ner sjökorten för Åland och Åbolands skärgårdar. Var mycket enkelt.

Vill du ha ett billigt planeringskort över de seglingsområde så är de korten jag länkade till inte helt fel. Hela Europa (utan England och Danmark) för 169 kr

Fungerar ju att navigera efter, även om det inte är mitt förstaval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen ----- tack för fin midommar bild och länkarna. Jag hittade som sagt SXKs ålands skärgård och den är mycket illustrativ med leder och hamnar i Åland.

 

Närmare så behöver vi sjökort över den finska delen då vårat VEU712 inte täcker Finska sidan norr om Åland.

 

Jussi H----- jag kikade lite på google maps och det ser ut att vara en bit från hamnen in till just Pori centrum så som du bekräftar.

Bra att det finnns bussförbindelser. Undrar hur gästplatserna är tillgängliga under Jazzveckan? Vill ju inte bli utan plats om man kommer långväga, men dt ser ut som på bilden i länken att det är en hyggligt stor marina så krisar det kan man låna en ledig plats bara man är kvar i båten.

Vanliga båtdokument, är det försäkringsbrevet, det är väl det enda som vi har i båten från år till år.

Baltic jazz- det är just sådana här arrangemang vi söker, inte bara musik, men arrangemang som man kan åka till med båten, tack. även om vi kanske i första hand tänkt oss Åland och norr om den för att inte behöva skynda på under semestern.

Datum för olika arrangemang emottages tacksamt, om det så är vikinga fejder eller ölfestivaler kvittar om vi bara passerar dem hyggligt i tid.

venenetti och venesatama länkarna var ju också användbara.

 

H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan åland erbjuda mycket. Använd google och sök efter rockoff, vikingamarknaden, sjödagarna så hittar du lite grejer. Annars är www.visitaland.ax ett tips.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betr. båtdokument, vad jag har med i båten är:

- registreringsbevis av farkost  (man får den här från magistraten då man får reg.siffran för båten)

- båtcertifikat (man får den här från båtklubben i sammanhang med den årliga frivilliga besiktningen, om man är klubbmedlem)

Detta ovan bekräftar att det är din båt du seglar.

- licens för vhf-operator (körkort för marin vhf, om man nu har en)

- licens för vhf-radion, hf-radion, etc., (om man nu har en i båten)

Besättningsmedlemmarna och skepparen skulle ha med sig nån sorts ID: körkort, personlig ID kort, pass e.d., när man seglar över riksgränsen i Norden.

Kopia av försäkringsbrev är bra att ha, liksom Tross-brevet e.d.

(Under åren som jag seglat här i Norra Östersjön har man ej frågat efter dessa dokument en enda gång... :-) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet förtydligande till Jussi_h's inlägg: Registerbevis från magistraten behövs endast för finländska båtar som är så stora att de måste höra till det finska båtregistret. Besökare från utlandet behöver inte registrera sin båt för finlandsbesöket.

Någon form av ägandebevis är naturligtvis alltid bra att ha när man kryssar i utlandet

Minimiutrustning för båtar i Finland är att det finns flytvästar för alla ombord, brandsläckare som måste granskas årligen, åror eller paddel om båten är så liten att den kan manövreras med sådana och någon form av mauell länsanordning som öskar, mauell länspump eller en hink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...