Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kiara

Ta bort 290 drev

Rekommendera Poster

Hej på er...

Kan någon hjälpa mig med  en bra instruktion om hur man får bort tapparna som håller ett 290 DPE drev på plats, övriga skruvar har jag koll på men hur får jag bort tapparna.... har fått ett antal bra eller mindre bra tips på båtkluben...Eller finns det någon bra instruktion någon stans på nätet som jag missat ?  ///Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du skruvat ur låsskruvarna först?

Då kan du ta en lång skruv, längre än tapparna, stoppa in skruven i tappens hål och sätt bricka(mindre diam än sköldens hål) o mutter på insidan. Sedan tar du tag i skruven och drar ut. Om det går för tungt kan du sätta större bricka innanför skruvskallen och bända med något mellan skölden och skruven. Lägg gummi e. dyl. mot skölden så du inte repar den.

Detta fungerade utmärkt för mig häromdagen men du kommer säkert att få andra och fler tips här vad det liderlaugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser Pentas specialverktyg ut.

Jag har gjort ett liknande själv. I hålet på tapparna går det alltså in en skruv med en gänga som jag inte kommer ihåg...

post-8232-1394237700,9_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att lasta av tapparna med ex en garagedomkraft under drevet och lyft till du känner att den bär tyngden. Spraya med 5-56 och försök lirka ut dem alt dra med skruv som du fäster om sådana gängor finns (finns endast på en del).

Men går de ej att lirka ut så slår du in dem en i taget bara att lossa styr-kåpan och vrida drevet så att de går fria, knuten går fri inga problem. de går in i bälgen men du känner att det finns space över.

Jag har lossat på många drev på det sättet och även sett marin företag göra så.

OBS om det strular med att ta bort dreven så vågar jag påstå att det är ett par snäpp värre att montera dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att han ser till att drevet hänger/lyfts upp innan tapparna tas bort. Jag hänger det i badbryggan nära jag lossar.

Jag körde tekniken med att slå in tapparna istället för att dra ut dem första året. Men jag insåg att om man plockar av drevet varje år så blir det lätt att man slår lite snett då och då och till slut är både tappen och hålet där de sitter mindre vackra.

Så det är skonsammare att dra ut dem. Om det går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tog bort mitt drev idag och det gick väldigt lätt.

Lossade sexkantsbulten som låser tappen och skruvade in den i gängen i mitten av tappen. Höllt sedan i bulten med en stor Polygrip och knackade på Polygripen med en hammare. Tappen kom ut direkt. Om detta inte räcker så står det att man skall använda en slaghammare

Den övre tappen som sitter i hjälmen lossar du genom att ta bort båda sexkantsskruvarna och sedan tar du skruven som håller fast kåpan över växelväljaren och skruvar in den i ena hålet. Då prassas den tappen ut.

Lycka till  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på champagnelady.se finns en kanonbra verkstadsmanual att ladda ner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...