Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TobbeLundgren

Får inte i Växeln på min Johnson 35'a från 79

Rekommendera Poster

Hej !!

 

Idag råkade jag ut för ett problem som senare blev sjöräddningens problem.

Varit ute och fiskat och motor och växel har gått utmärkt. Tog ett snabbstopp för lite kaffe och fiske. Starta för att komma hem å jag fick inte i någe växel. Varken fram eller back.

Växelarmen gick som den skulle.



Stannade motorn. Provade om propellern gick runt vilket den gjorde. La i en växel och det gick inte att rubba propellern.

Startade motorn och med skaftet till håven så snurrade jag propellern när motorn gick samtidigt som jag försökte med växelarmen lägga i växen. Ingen lycka



Så frågan lyder. Någon vänlig själ som kan ha koll på va det kan vara?

Har nyligen köpt den begagnad och vet inget om historiken förutom att det är en 2 cyl 79'a

Behöver verkligen hjälp då min budget till båten verkligen är minimal. Men jag måste ju få den att fungera igen.

 

Mvh



Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Brorsan hade en av snarlik modell. det är en elektronisk vakumstyrd växelförare (något sådant) som är lite speciell. Gå och fråga någon äldre mekankier av utombordare om tips på detta, skulle tro att det finns begagnade delar att få tag på.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns reservdelsskisser HÄR. Har du en sån växelspak som nr 42? Hur känns spaken när motorn går och väsnas det vid växlingsförsök? Spaken påverkar växelstången 49 i den HÄR skissen som i sin tur flyttar hävarmen 33 så att antingen drevet 7 eller drevet 14 kopplas mot drivdrevet 16. Nå, kanske är det nån sorts slitageproblem? Finns även verkstadshandbok HÄR, men just ditt problem nämns inte specifikt vad jag kan se. (Det går att zooma rejält, knapparna kan vara osynliga men sitter ändå nederst till vänster om bildskärms-ikonen.) Hoppas du får bättre hjälp nedan, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor tack för era inlägg. Har inte kollat något på motorn ännu.

Dock har jag köpt en elsnurra till aktern så jag kan ta mig till rampen :)

 

Ska försöka hinna me en fisketur till efter stormen.

Men om någon vet någon klurgubbe i närheten av Västerås så är jag jättetacksam. Har inte stora möjligheter att skruva själv.



Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Precis, det är en sådan växelspak som jag har. Spaken känns som den inte har mekanisk kontakt med växel. Inget hugg, inget missljud....

Slitageproblem tror jag inte då växeln gått prima utan att hoppa ur eller låta konstigt. Sen helt plötsligt.... nada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besynnerligt, både fram & back verkar alltså fungera helt normalt med avstängd motor, men ingenting alls händer då motorn går. Men hur vet växelmekanismen om motorn går eller inte, kan man fundera? Innan någon av dreven 7 eller 14 kopplas eller nuddar drivdrevet 16 så finns det ju liksom ingenting som roterar, och växelmekanismen kan knappast veta om den ska krångla eller ej. Och nuddas den roterande axeln 16 så borde nånting höras, inget hugg skriver du men hörs nåt över huvud taget??

Sätter min peng på fel nere i växelhuset runt propelleraxeln, men har du ett fönster i växelhuset enligt bilden uppe till vänster på det HÄR uppslaget så finns det tydligen en skarv (nr 42 HÄR) därunder. Skulle öppnat och bromsat stångens vertikala rörelse litet och samtidigt vickat på växelspaken, detta för att säkerställa att tvångsstyrningen inte glappar eller släpper greppet litet vid belastning. Knappast troligt men testet är ju lät utfört, sedan återstår väl bara att pilla isär och ta ut propelleraxel m.m. gissar jag? (Ps. har du riktig tur så får du tips av wanmar som är utbordarproffs. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Tack för dina genomgående svar. Jag har ett fönster. Ska kolla det så fort jag får tillfälle.

Jag drar förhoppningsvis upp båten på Söndag å sen kan jag plocka ner allt.

Jag återkommer med svar med va det är. Håller med, väldigt konstigt fel.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du i det här skedet har lyft av motorkåpan och kollat så inte någon sprint eller skruv har lossnat från växelmekanismen? För växelreglaget mellan de olika lägena och titta om allt som ser ut att skall följa med gör det. Hela vägen fram till växelstången som går ner i riggen.

På sidan av riggen, styrbords tror jag så finns en liten lucka där man kopplar loss växelstaget när man skall dela på riggen. Ur minnet taget är luckan ungefär två cm bred och kanske 6 cm hög, sitter med två skruvar. Öppna den och gör samma manöver igen med växelreglaget, har skarven lossnat så förmedlas inte rörelsen ner till växelhuset. Om du inte i det här skedet hittat felet är det bara att ta loss riggens nedredel och öppna växelhuset.

Men som sagt, försäkra dig först över att de grejer som är lätta att komma åt fungerar: onödigt att riva mer än vad som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första du nämnde är avklarat. Allt ser väldigt fint ut. Rör sig som det borde (i mina ögon)

Jag utför steg 2 (öppnar luckan) Den är precis som du nämner i storlek.



Hur avancerat är det att fixa så man kan testköra motorn i garaget ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är världens lyckligaste !

 

Nu har jag äntligen fått tid att gå ut i garaget och mecka med båten.

Öppnade luckan och insåg direkt att stången inte rörde sig alls. Steg två... kollade längre upp och såg nu för första gången att axeln som reglaget är monterat på snurrade inte med reglaget. Drog åt skruven och VIPS så hoppade växeln i.

Frågan lyder nu. Hur justerar jag detta till rätt läge ?? Antar att det är spines bakom som måste rengöras för att greppa på nytt i reglagets infästning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruven precis under smörjnippeln. Men så ser jag nu att det ser ut som det saknas något ovanför smörjnippeln. Hmmm Vad är det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja den skruven klämmer åt växelspaken kring växelaxeln  ,vid justering av växeln så lossar man på den skruven du drog åt ,sedan finns det en skruv vid fettnippeln i växelspaken som man får lossa på för att jusrera växeln med den håller växellägena det finns ett ovalt hål i den där man kan justera med en mejsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värsta är att jag tror den saknas på min. Finns det något sätt jag kan skicka dig en bild på det hela. Verkar inte som det går att ladda upp bilder här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de måste sitta en skruv där som håller axeln nr 39 annars får du ej rätt växellägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi felet där. Dom har ramlat av. Därför det plötsliga felet till sjöss.

Frågan är vart jag får tag på rätt grejor ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de ficksar du nog en m6 skruv å en mutter i bakkant så blir de bra ,annars får du best på marinshopen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, då är jag med. Ser helt klart ut som det saknas något där.

Hur justerar man in det hela då ?

Finns det något generellt är det olika på olika motorer ?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försök å vrid på axeln som växelspaken sitter på så att du fär i friläge ,å vrid växelspaken så den står rakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, låter ju logiskt.

Men jag försöker förstå funktionen på varför det är ett spår som den omtalade M6-skruven ska löpa i. Räcker det inte med att armen nyper om axeln ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ett ovalt hål i växelaxeln också där skruven ska sitta sedan har du ett ovalt hål akter ut där sätter du in en mejsel eller nått som kan passa ,skruven som nyper kring växelaxeln räcker ej att hålla justeringen i läge därför måste de vara 2 som du låser justeringen med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag med, men förstår fortfarande inte varför det måste vara ett ovalt hål. Jag kanske bryr mig om detaljer men det får mig att förstå hur det fungerar.

Vore det inte bättre med ett cylindriskt hål bara ? Eller har det cylindriska hålet en funktion förutom justermån ?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Då har jag meckat och justerat och drog ner båten till Mälaren idag. Tog en provtur och wow va bra det gick. Växlarna kändes stummare och gick i lättare.

Nu är jag en lycklig man och tack alla för hjälpen !

Mvh



Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...