Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Driven

Oljebyte i drevet

Rekommendera Poster

Hej

Om igen hoppas jag på bra hjälp från detta eminenta forum (goda erfarenheter hittils)

Jag har ett DPH drev tillverkat 2007 (köpt 2008) med tillhörande VP D6 330. Nu har jag kommit till att byta olja i det, något som jag aldrig gjort förut. I instruktionsboken står det att drevet skall vara vinklat 35 grader vid påfyllning (tror det har att göra med att man skall få i rätt mängd olja) Är tanken att man skall ställa sig med en gradskiva och mäta mot en lodlinje för att uppnå dessa 35 grader eller hur skulle ni göra? Kan tycka att det skulle räcka med att mäta upp rätt mängd enligt instruktionsboken och hälla i men då måste man vara säker på att man fått ur all gammal olja vilket kanske är dumt att förutsätta.

Får konstatera att jag har bytt olja samt filter i motorn samt konserverat densamma och det har gått bra, men nu är jag tveksam inför drevoljebytet.

Tacksam för råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När DPH- dreven introducerades, skulle oljan fyllas med drevet nerfällt. Det skulle alltså inte vara någon olja högst upp i övre växeln. Senare upptäcktes att att övre lagret gick torrt, och började låta illa efter en kort tid. Därför ändrade man instruktionen till att fylla olja med drevet uppfällt. Om drevet är uppfällt 35 eller 40 grader, spelar nog mindre roll, men du har ju ett instrument på panelen, som talar om drevets vinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, mitt instrument visar -6 i nedfällt läge upp till +? Några vinklar visas dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något sätt borde man kunna lista ut att 35 du är ute efter är strax under 45 ...Mao halvvägs upp mot vinkelrät , fast lite innan det :-0

Eller.. Hitta en vinkelhake typ L ..håll den mot akterspegeln . Nu vet du var 90 är ...hälften upp är 45 .

Borde vara enkelt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte använda kompassen på nåt sätt?enlightenedblushcrying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad är det för svammelsvar du får? Trimma upp drevet tills det står 35 i displayen, så har du rätt vinkel för fyllning av olja.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack mycket får man stå ut med som nybörjare... Mitt problem är att jag inte har en display som visar lutning i grader, utan i en skala som börjar på -6 (längst ned) upp till +8 el liknande så displayen hjälper mig inte men tack ändå. 

Den förra ägaren skrämde upp mig med att det var väldigt noga med mängden olja i drevet, därav denna tråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan man ha lite kul ibland även om båten står på land.wink

Om du vill veta hur jag gör så låter jag det bara hänga ungefär rakt ner och häller i den mängden som skall vara. Nu har jag inte exakt samma drev som TS och har aldrig hört att det skulle vara några speciella grader. Verkar inte som att mitt drev skulle ha hört något om det heller.

Men, om du däremot vill veta hur jag skulle göra om jag var i samma bekymmersamma situation som TS, och den lysande iden med kompassen inte skulle funka, Gud förbjude, så skulle jag ta 2 st trälister, finns i källaren, och sätta ihop dem med 35 gr vinkel och använda som syftmärke när jag trimmar upp drevet. Eller så skulle jag markera ut en lodlinje, mäta och räkna lite trigonometri för att få avståndet från lodlinjen till underkant av skäddan när drevet står i 35 gr. Jag bedömer nog det första alternativet som enklast och mest robust.



Det där svamlet som förekommit härovan med att använda triminstrumentet är helt förkastligt. Det är inte kalibrerat för att mäta några grader. Inte ens säkert att kuggbanan och potten sitter ihop rätt.

Det bästa vore nog dock att fråga Penta hur mycket olja det verkligen skall vara i drevet. Det borde de ju veta vid det här laget, liksom. Sedan får man bara trimma drevet tills man får i föreskriven mängd. Då behöver man inte bekymra sig över huvud taget om det blidde rätt o riktigt eller inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, det där med att sätta ihop 2 pinnar med 35 grader får det bli, instruktionsboken säger 4,5 liter men då måste jag veta att jag fått ur all gammal olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutat rinna ur :-0

...tippa upp drevet , högt och lågt ..sen kan man inte göra mycket mer !

=Tomt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Så här gör du om du inte har någon display, vilket förvånar mig. Du tar bort svepet/kåpan på drevet, sex torx-skruvar. Sen tiltar du drevet tills påfyllningshålets plan ligger ungefär vågrätt. Sen fyller du syntetolja tills oljan står upp till c:a tre/fyra cm ner i hålet. Då ska du, om du har tömt drevet i nedfällt läge , få i minst 5 liter eller något mer. Om man fyller olja med drevet nedfällt så blir oljenivån för låg med risk för drevskador.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför svarar du, när du inte ens verkar ha sett ett DPH- drev, Det finns ingen kuggbana eller potensiometer som kan sitta ihop fel. Som sagt,det spelar ingen roll om drevet är uppfällt 35, eller 40 grader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja säg det... Förmodligen spann jag nog bara lite på din attityd ang. svammelsval. Ett DPH tror jag inte jag sett ens på vykortlaugh

En del säger att det inte går att skämta med båtägare men det tror jag inte på.

Dock tror jag inte på att ens du skulle kunna påstå att mina tips för att mäta in vinkeln inte skulle fungera.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zwen, problemet med ditt inlägg är att du kommer med faktafel som riskerar att göra så att trådskaparen fyller olja på felaktigt sätt.

 

DPH drev ska fyllas i uppfällt läge (35 grader som avläses på triminstrumentet). Ja, det går att läsa av trimvinkeln på instrumntet om man har DPH. Om man inte vill/kan läsa av instrumentet tiltas drevet upp tills dess att påfyllningshålet är horisontellt. Olja ska fyllas hela vägen upp. Därefter tilta ner och sen upp igen. Kolla nivån och fyll på vid behov. Allt detta framgår av instruktionsboken.

 

 

//Stefan som har ett DPH. Drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he..... Att detta med att läsa av triminstrument ligger vissa mycket varmt om hjärtat är ju nu ganska tydligt. Men man måste ju också försöka förstå vad TS skriver. Redan i inlägg nr 3 och sedan med en repetition i nr 7 förklarar han ju att han inte kan använda sitt  triminstrument till detta. Därför ber han om råd och tips på hur man kan mäta vinkeln på annat sätt. Konstigt att detta skall vara så svårt att ta in......surprise

Nu har han fått några alternativa tips, något av dem visserligen med glimten i ögat, men ändå fungerande. Om det nu är 35 gr det skall vara så är i alla fall ett av tipsen både enkelt och robust att använda. 35 gr är och förblir 35 gr även om det är uppmätt med en vinkel med 35 gr.



Även om Volvo Penta är stora på marknaden så måste de nog tillämpa samma geometriska och trigonometriska lagar och regler som världen i övrigt och man behöver nog inte heller räkna med att oljan bryr sig så mycket om på vilket sätt de 35 graderna har mätts fram.

Att trimma drevet tills påfyllningshålet är horisontellt är ju också kul i sammanhanget. Horisontellt är ju också en vinkel. Antagligen menar du 90 gr. Hur mäter du in det noga nu då för att inte riskera att förstöra drevet? Med vattenpass eller vinkelhake kanske? Problemet är nog att anliggningsytan eller syftytan där påfyllningshålet finns är liten, eller svårt att komma åt att syfta mot. Svårt att se 90 gr vinkel i det fallet tror jag. Felmarginalen borde bli mycket mindre om man istället mäter upp 35 gr drevvinkel. Jag står fast vid att tilverka en enkel 35 gr vinkel av 2 trälister är det tryggaste och säkraste sättet.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plana ytan intill påfyllnadshålet ska vara horisontellt. Ser man drevet framför sig förstår man vad jag menar. Har man aldrig sett ett dph drev kanske det är svårare. Vad är horisontellt? Ja, horisontellt med marken, givet att marken är relativt plan. Enkelt att mäta med ett litet vattenpass. DPH drevets påfyllnadshål och intilliggande yta är väl tilltaget så det går att göra en check med vattenpass. Gör det inte svårare än det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar bockar och bugar, känner mig numera proffs på oljebyte i DPH drev, kommer gå som smort. Dessutom underhållande med somliga svar samt den debatt de skapar.

Om igen, tack alla som engagerat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak... Det blev ju en kul tråd av detta.smiley

Lycka til!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...