Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fjordskar_78

Tips på luftavfuktare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är i full färd med att köpa med en luftavfuktare av typ kompressormodell som skall stå i ruffen under vinterförvaringen (utomhus under presenning).

 

Det finns en farlig massa modeller från Claes Ohlsson, Biltema mm. Problemet är att jag kan inte utläsa om det finns ett inbyggt temp.skydd för drift under + 5 grader. Kontentan är att jag vill förhindra att luftavfuktaren blir ett ispaket vid kallare temp.

 

Ställer jag frågan jag i butikerna så ser dem ut som ett frågetecken eller så är det så enkelt att de flesta luftavfuktare har ett inbyggt skydd och därmed inget problem.

 

Är det någon som har lite erfarenhet och kan tipsa på modell och som dessutom är utrustade med yttre slanganslutning (avlopp) och minne på inst. vid strömavbrott alt. mekaniskt vred.

 

Hujedamej, vilket i-landsproblem:-)

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ett durkslag med sommarvägsalt över en hink? Billigt, strömsnålt, effektivt och problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K brukar ha bra råd...

Jag har också tittat på avfuktare. Min lilla undersökning sa att det INTE normalt finns värme inbyggd vid nedisning. Det finns dock sådana modeller. Men det räcker inte. För många är gjorda så att man kan leda kondensvatten i en slang ned i tex avlopp vid köket?

Då finns ju risken att det fryser i slangen? Eller ännu troligare, i avloppet som fryser diskhon som fryser slangen som.... fast iofs finns det oftast en automatisk avstängning som stänger av luftavfuktaren då?

Min syn är nog att du inte kan ha en luftavfuktare på i båten. Det blir en elgrej som du inte har örnkoll på, det finns en risk.

Jag gör istället så att jag lånar grannens luftavfuktare ( en Woods MDC-20, den är inte alltför tung att släpa med ) och den kör jag två gånger innan jag stänger igen båten. Då kör jag ett dygn och en vecka senare ett dygn till. Med stänga igen så avser jag att stänga allt som har luftinsläpp - tejpa avloppen också! Min upplevelse är att det då är låg luftfuktighet när det blir kallt och det håller sig hela vintern. På våren så tinar allt men då är jag ju där och kollar, kan ev köra en gång till då? Men så fuktigt har det inte varit, inget på tak eller på min rulle hushållspapper som jag lämnar framme på ett bord...

Det är en bra liten luftavfuktare, kostar lite över tre på extrapris. Grannen har den i tvättstugan och jag tror det är en bra idé jämfört med att köra torkskåp? Ska nog köpa en egen tror jag...   Men inte mindre modeller, det funkar inte med för billiga grejer. En rejäl kompressor är det som gör jobbet och sådant kan man inte göra för kaffepengar, tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Biltemas avfuktare och den är väldigt prisvärd. Den stoppar kompressorn på när temperaturen kommer ner till ca. 4 grader. Ingen risk för igenfrysning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en billig avfuktare, en del stänger av sig själva när det blir för kallt annars får man själv dra ur sladden. Eller komplettera med extern termostat. Kör den under några dagar, trä och textilier släpper ifrån sig fukten lite motvilligt. Det här kan man börja med innan man tar upp om man har tillgång till bryggström. Bäst är att komplettera med en hygrostat, den stänger av när det blir tillräckligt torrt. Bra om man kan montera avfuktaren permanent i båten, det är underbart att kunna köra den några gånger även under säsongen. Tänker man sig som jag att kunna ligga kvar i sjön är det väldigt praktiskt att ha avfuktaren på plats. På land drar man ut avrinningen genom dyvikan. Vill man ha koll på klimatet i båten skaffar man en väderstation med fjärravläsning av både temp och luftfuktighet. Placera remote-enheten i båten så kan man sitta kvar i bilen och kolla läget ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en sorptionsavfuktare. En vanlig kyltork klarar inte av att ta bort speciellt mycket vatten vid låga temperaturer.

Med en sorptionsavfuktare leds fukten ut som vattenånga via en slang och kan därför jobba även vid minusgrader utan att det bildas någon is.

Hittade denna som dessutom har en inbyggd hygrostat som gör att torken endast går när den relativa fuktigheten överstiger inställt värde. http://www.acetec.se/RD50-Sorptionsavfuktare.html

Hittade även denna som är lite billigare. Men av någon anledning så jobbar den bara effektivt ner till 1 grad. http://teknikhamstern.se/index.php/elektrisk-luftavfuktare-luftrenare/luftavfuktare/meaco-dd8ljunior-avfuktare.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska tänka på att de flesta klubbar har regler om obevakade elanslutningar, och att avfuktare drar duktigt med ström. Ligger man i en klubb är det direkt osjysst att låta de andra medlemmarna vara med och betala för att en medlems båt ska vara torr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår klubb ingår att man får vara kopplad till bryggström med en stadig förbrukning av  130W, vilket väl motsvarar el för en hundralapp under en månaden. De som vill ligga i och ha ström under vintern (jag tex) får dock en mätare påhängd och betalar faktisk konsumtion. 

Min avfuktare (Biltema, tusen kr) drar ca 170W (enl manualen ska den dra 210W) när den går. Det brukar bli ca 1-2 liter på ett dygn, vilket minskar kontinuerligt under vintern (vill minnas att det bara blir en liter på en vecka i februari/mars. Dessutom har jag.ett 23m frostskydd som slingrar sig genom båten via alla genomföringar (fastsatt med buntband vid ventilerna) och en liten värmefläkt inställd på 5 grader.  På så sätt funkar avfuktaren alltid. All ventilation är förseglad.

Under en vinter (i Skåne...idag var det 16 grader...) så brukar det gå ca 500 kWh (inklusive lite högre temp och belysning när man är i båten och jobbar, underhållsladdning av batterierna vid ett par tillfällen mm).

Min båtgranner har ungefär samma upplägg - han låter dessutom dynor, handdukar osv vara kvar ombord och de är faktiskt helfräscha. Själv tar jag hem det mesta - främst för att det är så mycket lättare att städa och pyssla i båten när där inte är så mycket grejor (också får man ju fram alla gamla konserver, borttappade verktyg mm). Båtgrannen har samma Biltema-avfuktare, men han har satt in en 25 watts glödlmapa i sin, vilken ger tillräckligt med värme för att den inte ska frysa (han har satt en timer så att glödlampan tänds och avfuktaren slås av under en stund, sen släcks lampan och avfuktaren startar igen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller väl med dig att oftast är dem enkla lösningar som är dem bästa. Men så effektivt vet jag inte om det är, men allt är ju relativt.

Skulle nog föredra en lösning som får luften att cirkulera i ruffen.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för ditt utförliga svar.

 

Jag tänkte mig i stället för ett avfrostningselement så helt enkelt förhindrar man kompressorn att starta vid lägre temp. än 5 grader.

Visserligen kan de bli påfrysning på förångaren vid +5 grader men jag tror att risken är liten. Driftområdet på luftavfuktare med kompressor brukar ju börja på +5 grader och uppåt.

Kapacitetsmässigt hoppas jag det skall räcka med drift från +5 grader och uppåt.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De låter ju väldigt bra.

 

Klarar den starta upp själv efter spänningsavbrott med de gamla inställningarna? Kunde inte se på BT bilden om det var ett mek. vred för hygrostat inställning.

 

Tack för tipset.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var just de jag ville slippa, att åka dit och stänga av den när de blir för kallt eller montera en extra termostat på matningen:-)

 

Det där med att montera den permanent, låter som en lysande ide och därmed ha möjligheten att köra den under säsongen. Har inte tänkt på de:-)

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör en avfuktare någon vecka efter upptagning. Det är enklast möjliga från Jula som bara går att slå av eller på. Detta räcker gott och väl för att suga ur fukt ur dynor mm. Sen kör jag den lite till och från är jag är vid båten. På vintern hade jag senaste året ingenting, och hade inga problem med fukt. Har kvar dynor mm. Stänger till men tejpar inte igen ventiler mm.

 

Min tro är att det är överkurs att köra med avfuktare hela vintern och som PeterK påpekade så kostar det en slant för i värsta fall grannarna och dessutom tillkommer frågan om brandfara pga inkopplad el. Det viktiga är att få rejält torrt från början och sen ha en täckning som håller båten torr ovanifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är helmekanisk. Knapp på och ett vred för hur torrt man vill ha samt hel och halvfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just RD50 tipsade min kollega häromdagen om.

Med den skulle man även kunna leda ner ett delflöde av den torkade luften ner i motorutrymmet för att på så sätt bl.a. förhindra korrosion. Frågan är väl om den inte är liten för att torka ut akterdelen av båten.

Den delen är ju långt ifrån lufttätt med tanke att det är skyddat enbart vinterkapell och presenning.

 

Den nedersta sorptionsavfuktare du refererar till, är med tank eller slangavrinning. Den är säkert ett blockerad att gå under +1 grader pga frysrisk i tank eller slang. I motsats till RD50 som leder ut den våta luften via slang.

 

Jag blir mer och mer sugen på att investera i en sorptionsavfuktare med luftslang.

 

Tack för tipsen.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ju väldigt prisvärd ut för att vara en sorptionsvfuktare.

 

Tack för tipset.

 

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är uppfostrad i Bohuslänsk manér att göra rätt för sig Fast numera är jag skåning:-)

I vår hamn har man möjlighet att köpa elabonnemang med en portabel elmätare, så just det är inget problem.

 

 

//Niklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en avfuktare av märket DeLonghi där jag kan ställa in vilken fuktighet jag vill ha (slang i avloppet i pentryt) och den brukar jag köra under hösten och våta delen av vintern. Upptäckte att den ibland isade igen när den gick över lång tid utan stopp (även i temperaturer på 8-10C) så nu har jag en timer på den så att den endast går halva dygnet (vid behov) men garanterat vilar andra halvan och det funkar bra. Den går sällan under den kalla delen av vintern (ligger i sjön med 6-9C värme på) eftersom den relativa luftfuktigheten då sällan överstiger 50-55%. Jag har inte tejpat igen några ventiler eller genomföringar. //

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt utförliga svar.

 

 

Låter som du o även din båtgranne verkligen har optimerat driftförhållandena för att köra med kondensavfuktare året om.

 

Grannens 25watts lampa fungerar som ett tidstyrt avfrostningselement på förångarsidan om jag förstår rätt?

 

Samma princip som man använder för att elektriskt avfrosta vätskeburna kylbatteri i kylrum/frysrum men då tar man dessutom hjälp av cirk.fläkten för att påskynda avfrostningen.

 

Tack för tipset.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till alla vänliga själar som ville dela med sig av sina erfarenheter.

 

Beslutet ändrade sig i slutet till en sorptionsvfuktare men det hade nog även gått utmärkt med en kondensavfuktare.

 

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avfuktare i båten fungerar utmärkt. Nu när det varit varm droppar det med hög frekvens från kondensorn.

 

Jag byggde ställning igår och tänkte just på den effektiva avfuktningen.

 

När jag kom ner i kajutan var det drygt 60% och det droppade inget från avfuktaren. När jag hade haft öppet nedgångsluckan en liten stund droppade det ungefär en droppe i sekunden. Det blir en hel del under ett dygn. Hade en droppande kran på torpet och det blev en spann på ett dygn.

 

Lärdom av detta.

 

Försök stänga till mycket effektivt särskilt om ni använder salt.

 

Försök dra ut så mycket fukt ur båten när det är varmt ute. Skrovet avger säkert många liter och saltet kan få jobba när det blivit kallt.

 

Har man ingen avfuktare kan det möjligen vara bättre att vädra. Särskilt torra dagar.

 

Bäst vore då en fläkt som styrs av hygrostat och som startar när det är torrt ute. Eller en väderpinne som öppnar ett spjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag: En kondensavfuktare duger bra, den fungerar ner till 5gr, under denna temp är det ingen mögelrisk så avfuktning är onödig. Altså har man ingen glädje av sorbtionsavfuktarens förmåga att vid lägre temperaturer men den kostar betydligt mer energi. En vanlig, enkel kondensavfuktare, helst fast inbyggd i båten. En hygrostat som stoppar vid 70% och en termostat som stoppar vid temp under 5 gr. Sen kan man tex om man ligger i under vintern värma och hålla +5 ombord. Har man värme  så minskar eller försvinner problemen med fuktig luft när uteluften blir kall. Vid tex -5 gr ute och RH 80% så blir RH=40% om man värmer luften till +5 gr, enligt Mollier-diagramet. Alltså, är det det kaltt ute så kan man köra värmaren lite, låta den ta in ytterluft. Då kan ocks torka ur effektivt.

Har man inte tillgång till el så kör man avfuktaren några dagar, tejpar igen och ställer in “torrbollar”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häromdagen lämnade en kollega till mig över en gammal handbok från Munters ang avfuktning.

Där står bl.a. att metallkorrosion startar från 50% fuktighet.

Min idé är då att leda ett delflöde av torkad luft ner i motorutrymmet och på så sätt reducera korrosionen av motordelar mm. under halva året.

Är lite trött på att varje år, slipa o lacka korroderade motordelar mm.

 

Jag tänker lite på militärens MOB kallförråd där fordon mm. håller sig som nya med hjälp av sorptionavfukare.

 

Ska man ändå hålla +5 grader med en elvärmare, så kan kanske en sorptionavfuktare vara motiverad.

 

Lite tankar bara o absolut inte vetenskapligt:-)

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50% RF är mycket svårt att uppnå och i högsta grad överdriven vid lägre temperaturer. Avfuktaren i båten kommer ned till 60% i bästa fall vid temperaturer runt 10 grader. 

På vintern är det ofta med gott om torrbollar och tillstängt 85-90% RF och dynor och textilier klarar sig utan mögel eller dålig lukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...