Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
olof53

Ladda batterierna under vintern

Rekommendera Poster

Hej. Har en Nimbus 320 coupé av 2004 års modell. Köpte den September får två år sen.

Jag har hört att startbatterierna inte laddas när man har land ström på kopplat.

Dom laddas bara när man kör med motorn. Är de så ?

Och om de är så, hur gör man då för att ladda dom när båten står på land ?

Man skall ju underhålls ladda batterierna så dom är fulladdade och inte fryser under vintern.

Första vinter tog ja hem alla 5st, 2st till start och 3st till förbrukning.

Andra vintern satt dom i och ja underhåls ladda dom ett par gånger /månad. trodde då att även startbatterierna blev laddade. men nu har ja fåt reda på att så inte var troligt.

Jag hade väll tur då att dom inte frös sönder för dom har ju funkat hela denna sommar utan problem.

Så nu står ja och undrar om ja ska ta hem dom eller ej. de är rätt jobbigt att ta bort dom för dom sitter ju inte på de lättaste stället.

Kan man koppla en extra liten underhålls laddare på bara dom två till starten ? Och hur gör man då, ska man ta bort några kablar från dom.

De kan ju vara så att man skulle behöva ladda dom med land ström även på sommaren.

De går ju en del ström åt när man kör med bogpropellern, har en fram och en bak.          Någon som vet hur de ligger till med ladningen av startbaterierna via landströmen ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ingen svara här hur det är på din båt, kan du själv kolla det enkelt om du har en vanlig voltmätare. Sätt på laddningen och mät. Får du en spänning över startbatterierna som är över säg 13 volt, laddas de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar upp batterierna full. Kopplar loss enpol. Rengör översidan för att minska ner ev. krypströmmar. Och batterierna klara sej fram till vårkanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv gör som Lssse-L säger, dvs ingneting efter att ha laddat batterierna fullt vid upptagningen.. Kollar dock  vid ca  nyår att spänningnen är minst 12,4 volt och gör då inget mer. På Tudors hemsida råder de att man skall ladda batterierna när spänningen sjunkit till 12,4 Volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått det bekräftat från Nimbus i dag att så är de i mitt fall. Startbaterierna laddas inte med landströmen.Man kunde koppla på en liten laddare som laddar 10-20A på just starten. Men de fans ett knep till att få de att göra så. Om man har startkablar i båten så ta en av dom och koppla från plus på förbrukning och till plus på start så laddas start också. Gör man så några gånger under vintern så har man fulladdade startbaterie hela vintern. Bara att se till att de fins vatten i batterierna. Så ja kommer att göra de med startkabel i vinter.Kommer väll att kolla med voltmätare också så de verkligen kommer högre späning på dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olof,

Sorry att ingen hjälpte dig med den enkla tipset. Ja alla som har dubbla kretsar med ett enkelt bonnrelä typ skyllermarks som öppnar på laddlampan, har den lösningen. Dvs att landströmmen endast laddar förbrukarna.

Är ju hur enkelt som helst att greja. Om du inte vill slösa en startkabel kan du köpa en litet grövre röd kabel på feltema och två polklämmor. Gör kabeln litet längre och se till att den ligger i en böj fullt synligt så du inte glömmer den till våren.

Gäller även om man har en fast solcell inkopplad på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tudor skriver faktiskt så här: Alla batterier har en viss självurladdning som visar sig i att vilospänningen sjunker. Om spänningen sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas. Batterier som inte hålls fulladdade riskerar att sulfatera och tappa kapacitet.

Har man tur går det bra men varje vår står några båtägare med batterier som dött under vintern.

Självurladdningen i ett nytt batteri ligger på ca 3%/månad. Lägre vid lägre temp. men batterierna är ju inte alltid nya. En batteribank på 300 Ah har en ungefärlig självurladdning på ca 9Ah/månad eller ca 0,3Ah/dygn. Det behövs alltså väldigt lite ström för att hålla batterierna vid god hälsa. Ett aggregat som bara ger lite ström kan heller inte skada batterierna om det går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sumo_batti skrev:

Är ju hur enkelt som helst att greja. Om du inte vill slösa en startkabel kan du köpa en litet grövre röd kabel på feltema och två polklämmor. Gör kabeln litet längre och se till att den ligger i en böj fullt synligt så du inte glömmer den till våren.

 

Håller med om att en sådan kabel är en enkel och bra lösning på problemet. Men jag skulle också sätta dit en säkring mitt på kabeln, i alla fall om du inte garderar dig med en rätt grov dimension. Om du glömmer att ta bort kabeln och råkar köra startmotorn finns annars risken att du eldar upp kabeln. Och med den kanske något annat också.

Jag har satt dit en sådan säkring. Och jag har bytt den några gånger också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För ca en vecka sen koppla ja på en GROV startkabel på + förbrukning och + start. Då innan start av ladningen visade voltmätaren 12,4V. Ladda via landströmen i ca ett dygn. I dag när dom då ståt i viloläge nästan en vecka så visade voltmätaren 12,8V på alla 5st, startkabeln fortfarande på kopplad mellan båda + polerna. Så enligt en tabell ja såg i en tråd här så är dom fulladdade med råge, 12,7V skall ju va 100% står de.

Så nu får de stå så rästen av vintern, med start kabeln på mellan + polerna så kopplar ja bara på strömmen någon gång i månaden. så skall väll de räcka tycker ja.

Någon som har några synpunkter om detta, rätt eller fel ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar du varje månad kan du väl låta batterierna stå hopkopplade. Om du inte ids ladda så ofta, skulle jag koppla isär alla batterierna från varandra. Fördelen med att koppla isär dem är att du kan mäta spänningen i var och en av dem och på det sättet få kunskap om någon är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väldigt nära till att stoppa sladden i väggen så att ladda ofta är inga proplem. Tycker bara själv att en gång /månad bör ju räcka.och då får de stå på ca ett dygn.

Men ditt tips ska ja ta med mig i alla fall, tack för de.

Va i da och hälde ut en massa vatten från mina STORA egenhändiga tillverkade torrbollar. Spänner med durkslag fylda med salt från grangården. Hur bra som helst och billiga är dom också 25kg räcker ju i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bifogar en tabell som visar hur mycket batterierna tappar i kapacitet vid vintertemperaturer, det ligger på ca 0,5% i månaden vid -5 grader. Så om det gäller ca 7 månader så tappar man kanske 5% under den tiden

Henrik

post-27358-1394237718,3977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen exakt siffra. Vissa tillverkare uppger en högre siffra. Detta gäller vid nya batterier, självurladdningen ökar när batteriet åldras. Dessutom kan ett batteri i en bank börja dö och då förstöra övriga batterier. Vill man vara på den säkra sifon ska man ladda minst var 14:e dag. Varje vår står några båtägare med en död batteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddar inte mina batterier under vintern. Dels för att man får inte ladda i förvaringshallen (regler från F-bolag), samt att mitt servicevarv säger att det är onödigt att ta hem batterierna över vintern bara de är fulladdade när båten tas upp iom att självurladdningen är så liten. Står ouppvärmt så iom kylan blir ju urladdningen ännu mindre. Har 1x135ah + 2x140ah + 1+90ah så jag är glad att slippa släpa hem den högen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man inte behöver ladda batterier var 14:e dag, som sign. bhemac skriver här uppe.

Urladdningen är inte alls så stor när det är kallt. Visst, det kan vara ett batteri som är dåligt? Då känns det viktigare att inte bara pulsa fram i snön och trycka i förlängningskabeln... utan klättra upp i båten, kolla om det är okej med täckningen, gå ner i båten för att se om något hänt...

Plus däreftet ta fram mätinstrumentet och kolla vad batterierna står på, gärna ett i taget!

Då kan du passa på att byta salt i fuktfällorna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du inte en strömbrytare som är emergency som kopplar ihop båda batteribankarna?

Isåfall är det bara att vrida på emergency och ladda som vanligt.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken på att pulsa fram i snön och ladda batterier lockar inte mig heller, därför låter jag mina solpaneler underhålla mina batterier vintertid. Nu har jag sett till att mina paneler sitter så till att de fungerar vintertid men det går ju utmärkt att ha en panel som man använder enbart för vinterladdningen. Men det har jag bara sett en som har! Märkligt!

Nu är jag intresserad av batterisystem och har försökt forska lite i det. Det visar sig att det är ett antal båtägare vars batterier dör under vintern. Pratar man med dem säger de ofta “Ja, men de var ganska gamla”. Men när de räknar efter så är de ofta inte så gamla så många batterier dör nog i onödan. Batterier är förbrukningsvara, de måste man acceptera. Men min rygg som tar stryk av att bära batterier är också förbrukningsvara men betydligt svårare att ersätta så batterierna får gärna hålla länge.

Har man tillgång till 230V kan man mata solcellsregulatorn med tex 19V från ett nätaggregat som placeras utanför båten på betonggolvet. Det har jag fått tillstånd att göra när jag stått inomhus. Nätaggregatet kan vara för en bärbar dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

135ah start, 2x140ah förbr och 90ah bogprop. Konfen var så vid leverans från Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehum :)

ja desto mer jag läser om hur andra har det eller vad ni säger till andra som goda råd i saker och ting desto mer funderar jag på hur jag har det på min båt.

Och nu när jag läste har du ingen emergency switch så börjar jag undra varför jag har två strömbrytare under golv i min båt ?

En är huvudströmbrytare den andra är .... eh huvudströmbrytare ? :)

Det sitter 5 st. batterier i båten 4 om jag nu inte tar fel är för förbrukningsström ombord och ett till startmotorn. Kan kanske vara så att att den andra strömbrytaren under golv egentligen är en emergency brytare för att ge så mycket kraft som möjligt över alla fem batteirerna vid start och att en av dem borde vara avstängd.

Jag har i alla fall tänkt att ladda batterierna inom någon dag och sedan kolla dem i början på Januari igen.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Titta på kabelanslutningarna tii strömbrytarna den ena har förmodligen en riktigt tjock röd kabel, det är huvudströmbrytaren till motorn och då är den andra huvudströmbrytaren till  för övriga förbrukare, vattenpumpar, belysning osv

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...