Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bohman1

Få loss oljefilter från helvetet

Rekommendera Poster

Nu när det var dags för vinterkonservering på sea ray 240ov med en 5.0 mercruiser blev det lite mer strul än väntat. Oljefiltret satt så in i norden. Jag har provat alla gamla knep som tex 5 olika oljefiltersavdragare, alla har jag dragit sönder. Mejsel genom oljefiltret. Till slut var det inget kvar av den vita plasten så nu är det endast metallen i botten. Alltså gängorna och dom där hålen. Jag har då provat banka med huggmejsel i hålen men den ger sig ändå inte. Jag har försökt bygga egna verktyg att sätta i hålen för att dra bort men det rör sig inte ur fläcken. Jag misstänker att set är packningen som satt sig riktigt ordentligt.

 

Filtret sitter under motorn upp i blocket i bakkant. Ska jag behöva lyfta ur motorn för att få loss filtret? Jag har helt slut på ideer och även mina vänner som är bilmekaniker står chanslösa mot detta monsterfilter.

 

Tips och tricks?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att placeringen ställer till lite strul (och det faktum att det är direkt kopplat in i smörjsystemet) men värme brukar ju hjälpa i många fall. Varmluftspistol eller, om modet räcker, en gasollåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående, elda på, skräm( slå hårt rakt på med hammare för att ev ärg skall lossna) därefter huggmejsel på ytterkanten av filtret. Blir ju ett helt annat moment än att slå i hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! Hur ser det ut i nuläget, kanske kan du sticka in nån kamera och fota? (Obs lägsta bildupplösning i så fall, annars accepterar inte forumeditorn bilden.) Är det rätt filtertyp i min bild, och finns allt ovan min grönstreckade linje kvar intakt?

[Är väl i skruvsammanhang osmart att mosa sönder till den grad att inget längre finns att greppa, men själv skulle jag ändå frestas av att försöka hugga in i packningen med kniv/stämjärn och bända litet för att lätta på vridmotståndet?? Packningen kanske har klibbat fast och dess stora diameter ger den gott vridmoment, nåt sånt. Tror att motorns han-del kan ha konisk gänga för att täta bättre, i så fall släpper den allt lättare efter bara lite rotation och kärvar knappast hela vägen ut som normala skruvar kan göra. Menar alltså med konisk (tempered) gänga att skruv-diametern ökar ju längre in man skruvar, detta är vanligt på t.ex. offeranoder för att täta utan packning.]

Fler tips? ...

Sen edit, rättelse: konisk gänga heter tapered thread inte tempered. Knappast inte fallet här men rätt skall väl ändå vara rätt ordmässigt. För vid närmre eftertanke gör knappast ett minimalt bypass-läckage förbi filtret nån märkbar skada slå länge det inte sipprar ut olja. ;)



 

post-10006646-1394237697,8741_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade mycket med gängor under min tid som v- mek för

runt trettio år sedan. Händer ändå att jag försöker lossa saker åt

fel håll pga avig placering. Även om du försöker lossa åt rätt håll

så kan det vara bra att ”rucka” åt båda hållen. Skulle nog själv

försöka med något mindre förstörande i hålen, kanske en polygrip.

Då kan du även trycka och dra lite i plåten och omväxlande slå på

sidan av polygripen med något tungt. Så mejsel längre ut och

något mer trubbigt i hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bifogat en bild också.

 

Det känns som att leka med döden om man håller på med värme tex gasbrännare. Skulle eventuellt kanske våga mig på en varmluftspistol. Eftersom oljefiltret gick sönder är det fullt med olja överallt.

 

Huggmejsel är som sagt redan provat med jag får väl ge det några timmar till. Den har inte rört på sig en enda millimeter än. Det är svårt att komma åt när det sitter som det gör också, dessutom upp och ned.

 

Varmluftspicka och huggmejsel, är det vad ni sätter era pengar på? :)

post-10026462-1394237697,8978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka med ett vasst stämjärn, utan grader och hack i eggen. Stämjärnet måste hållas med den plana sidan mot anliggningsytan på motorn och absolut inte vinklas inåt så att du gör sår i ytan. Stämjärnet bör oljas in, men det är väl knappast något problem i ditt fall. Sedan knackas stämjärnet inåt mot centrum runt filtrets periferi mellan packning och motor. Dels lyfter och lossdar man packningen, dels funkar stämjärnet som  en kil och lyfter plattan från underlaget.

Det finns en risk att man skadar anliggningsytan så det gäller att hålla tungan rätt.....Men om inget annat funkar kan det vara värt ett försök. Lite värme samtidigt mjukar upp packningen och underlättar troligen.

MvhSea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningen suger o det svarar väl inte så bra med att slå med något,går det inte få ett typ dorn eller liknande genom 2 av hålen på din bild ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en filteravdragare som är gjord av typ spännbandsmaterial, finns på swedol, du trär det runt filtret sedan har du ett spårrskaft med hylsa och skruvar med. Denna är klockren tar alla filter oavsett om det fastnat som i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hade man ju kunnat tro men den lossnade inte med den heller. Filtret smulades istället sönder. Det är inte så att jag skämtar, filtret sitter verkligen fast ORDENTLIGT. allt jag använder går tillslut sönder för de inte pallar. Jag har aldrig stött på något liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacka/slå loss det kan du glömma!

Slå igenom ett don eller mejsel genom 2 hål på bilden,går inte det så försok rensa/klippa..... bort plåten,räcker så mycket att du får bort packninge,lätt som en plätt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är rätt metod, det är packningen som suger, gängan i mitten på filtret är en enkel gänga i plåt den sitter inte särskilt hårt.

Säkert åtdraget av någon som var rädd att det skulle läcka, kanske tillockmed utan olja på packningen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt så är nu filtret i ett sådant tillstånd/utseende att det inte längre är möjligt att greppa om med ett vanligt oljefileterverktyg och inte heller möjligt att greppa om det som är kvar med en stor rörtång eller pollygrip (Annars jätteskillnad mellan billiga och lite dyrare polygriptänger).

Då har jag ett annat förslag, det ser ut på bilden som att det är ett runt spår mitt i basytan på filtret med taggar eller svetsar. Om du då skulle ta en hylsnyckel-hylsa med samma diameter som det spåret har (verkar vara runt 45mm kanske) och sedan såga spår i hylsan med en vinkelslip (så att den blir som en hålsåg ungefär) och sedan slå in den i spåret så att den fäster och sedan gänga loss eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick till en bra bild av eländet. Ser inte omöjligt ut att slöjda till ett specialverktyg med stor centrumpinne och små piggar som passar i oljefilterbottens små hål. Kräver lite verktyg för mekanisk bearbetning men kanske man kan klara sig med bågfil och borr. Kraftig stålplåt och härdade skruvar.

 

Med bilden kan du jämföra med ett nytt filter och se om det är samma hålkonfig som ditt och testa verktyget och se till att det passar.

 

Finns det plats med ett långt spärrskaft bör resten fixa sig. Eller stor rörtång eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska fantastisk situation....! Under mina snart 50 år som mekare av allehanda motorer i både yrke och hemma så har jag aldrig sett något likande.  Detta problem kan nog kräva sin man...smiley

Baserat på den bilden du lagt in, så ser det ut som om det skulle gå att komma åt med en liten kofot (Typ 20-30 cm lång) eller en sk vinkelskruvmejsel. Möjligen skulle man då kunna slå in den under kanten runt om filterfoten och försöka bända upp bottenplattan på filtret från underlaget. Här får man ju som tidigare personer skrivit vara försiktig med tätningsytan för packningen, men den brukar ju sitta en liten bit in från kanten på de flesta filter. Kan man lyfta denna kanten runt om så MÅSTE ju filtret gå att vrida!!!  Kan ju knappast vara korrosion i centrumgängan, då denna borde vara välsmord.

 Denna bottenplatta är ju ofta gjord i ganska kraftigt material, typ 2-3 mm tjock då den måste motstå hydraultrycket som bildas av oljan, som försöker att lyfta filtret från underlaget.

post-10020431-1394237698,3596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en Dremel eller liknande ?  Alltså en sådan där miniborrmaskin. Den har löst många liknande problem för mig.

Jag hade i så fall tagit den och med en liten kapskiva lagt ett snitt rakt ovanför packningen och in mot centrum. Kanske på två sidor. Det är ju hyfsat tunn plåt i filtren och borde gå ganska lätt. Dessutom är den lilla maskinen mycket lätt att styra och komma åt med så snittet inte hamnar på tätytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa förslaget hittills.

Att hacka, borra och hålla på är att be om problem med underliggande yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att du skruvar åt fel håll det är lätt gjort när filtret sitter

på undersidan det har många av mina bekanta som har V8

Tänker fel helt änkelt när man står ovanför och skall ner under

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Allt borrande och sågande här kan resultera i metallspån i motorn.

I värsta fall får du tillverka något specialverktyg som passar i hålen på den del som sitter kvar. Ta en bild där du har en tumstock med i bilden så får du alla mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva in 4 plåtskruvar i hålen i filter och försök ta tag om dem med en rörtång. Värma med pickan kan hjälpa för att få loss. Stor skiftnyckel kan nog också få tag om skruvarna utan att pressa ihop dem.

Lycka till! Intressant att höra hur det går för dig.....Uno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, har sparat det sjukaste förslaget till sist.

Fram med svetsen och svetsa på ett vinkeljärn. Därefter kan min mamma få loss det olje filtret ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagom värme och krypande olja (5-56 eller vad man personligen föredrar) för att få packningen att släppa från underlaget. Gärna en olja som löser gummi (sån man annars alls inte vill ha).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns plats skulle jag ta ett spärrskaft där jag monterat en insexhylsa där hylsans insex passar in i ett av hålen. Därefter skulle jag sätta in ett don eller baksidan av en huggmejsel eller dyligt i stora hålet  där filtret är gängat på . Detta för att få ett mothåll när jag använder spärrskaftet som hävstång. Se bara till att dra åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körupp en grov svinpitt i hålet sen ere bara dra utav h--e , har du ett verktyg för att hålla gängtapp så använd det då får du ett jämt vrid.

Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm alla här har slängt svinpittarna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte fel där, de e ju invändig gänga ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Pentax, svinpitt är ett rakt igenom oanvändbart verktyg. Bättre i så fall att borra och sen banka in en torx i hålet.

Men som Max redan kommit på själv så är det inte applicerbart i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt stämjärnsförslag gällde ju enbart då inget annat funkar, eftersom det finns risker med metoden . Är övertygad om att ditt förslag fungerar riskfritt. Klart bäst hittills!yes

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VM i kreativa mekförslag här, kul lösning! 

Mitt bistånd till kreativismen får bli att dra en pianotråd runt filtret och låta den äta upp packningen. När packningen är borta kan du förmodligen skruva bort resterna för hand, och en pianotråd bör inte skada anläggningsytan över huvud taget då den inte ger grader eller annat ofog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...