Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
simino

Båten på varv, har de ansvar nu när det börjar bli kallt?

Rekommendera Poster

Båten har legat på varv efter ett motorhaveri sen i somras. Det jobbas på den men det har ju tagit oerhört lång tid, ca 2 mån vid det här laget. När vi lämnade den på varvet så låg den i vattnet, det gör den gissningsvis inte nu, men kan man förvänta sig att de ansvarar för att inget fryser? Tänker tex vattentank och sånt?

Kan tillägga att det är en seriös firma och att vi har varit i kontakt med dem så vi är inte helt bortglömda... Men är jag naiv som förväntar mig att de har den i värme nu när det börjar bli kallare? Eller är det jag som ägare som ska ut och fixa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut inte räkna med att de lyfter ett finger för att vinterförbereda båten. De har fått i uppdrag att byta/renovera motor och har du tur kommer detta utföras korrekt (läs om andras dåliga erfarenheter av motorbyte utfört av varv här på MG).

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Om jag lämnar in ett plagg för kemtvätt så kan jag knappast räkna med att de skall förstärka sömmar, sy i nappar som saknas eller byta ut tyg som är slitet... Din fråga kan jag tycka är underlig för du borde rimligtvis ha en dialog med varvet. Kanske tycker de att om du inte tycker att det är viktigt nog att ha denna dialog, ja då tycker kanske inte heller varvet det... De jobbar på med exakt sin arbetsuppgift. Det som överenskommets, inget mer, inget mindre.

Jag hade ringt imorgon bittida, kanske till och med åkt ut där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda vettiga är väl att ringa firman direkt på måndag och höra vad dom gör o inte gör....Du kan ju själv åka dit och tömma limpor o block på vatten, tar inte många minuter att göra.

Samtidigt tror jag att firman nog har litet koll, eftersom det innebär intäkter att konservera din motor, Men mycke att göra så lätt att glömma.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en del dåliga erfarenheter av småbåtsvarv så är nog Du själv bäste dräng. Om varvet ska vinterserva hela båten med allt vad det innebär så för guds skull, ha ett skrivet avtal vad det är dom ska göra och begär pris på det.

Kolla pallningar, gällande försäkringar vid lyft och om nåt händer under vintern, var kritisk med allt. Om båten ska ligga på varvet till sjösättning nästa säsong, se till att ha en tidsplan då den ska vara klar. Kan bli mycket besvärligheter till våren. Sätt ett vite om båten inte blir klar i tid på avtalet. Du skriver själv att det har tagit lång tid redan nu med det som ska göras. Tänk då till våren... Varvet kommer att ha tusen anledningar till att den inte är klar. Ska Du flytta båten till en annan uppläggningsplats så får Du kanske göra det själv iaf.

Ventilera gärna vidare med funderingar som Du har. Finns alltid någon på forumet som kan ge Dig råd. Ett gott råd, lita inte för mycket på varvet även om dom är seriösa.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Var gärna nybörjare som båtägare men naiv & godtrogen, det går bort!

post-10024382-1394237697,9455_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle helt klart ta en dag ledigt och åka ut till varvet och prata med dem samt tömma båten på prylar,dynor, tömma vattentank glykol i toa mm. Samt även tömma limpor o block på vatten tar ju inte många minuter, skulle nått frysa sönder så har varven tusen olika bortförklaringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vad menar du med bortförklaringar? Om man inte gett en arbetsorder till dem som noga specar exakt vad det är de skall göra så finns det inte det minsta anledning varför de skulle ta över ägaransvaret för båten. Det ansvaret åvilar... precis; ägaren.

Detta med att prata med dem... Visst, men det skulle kanske varit gjort vid inlämnadet?

Företaget kan göra det väldigt enkelt för sig genom att ställa följande fråga:

Finns det en beställning på jobbet? Inte det, synd!

post-10024382-1394237699,6209_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varv?

Här är ett varv, med 80% av anställda från ABF *lol*

 

Va' då varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...