Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Johan-z

Grundkurs vinterkonservering Yanmar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ska snart ta upp båten för vintern, en Becker 27 med Yanmar yse8. Detta är min första upptagning med innombordare och behöver lite hjälp från alla er kunniga där ute.

 

Vad är det som bör/måste göras inför vinterförvaringen med motorn? Har läst en del guider (tex. http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yanmar/TipsR%C3%A5d/tabid/426/Default.aspx )men då min motorkunskap är begränsad hjälper det inte mycket. Till att börja med, hur vet jag om jag har en sjövatten- eller färskvattenkyld motor? Kom gärna med grundläggande instruktioner, brukar kunna lösa det mesta sålänge det är tydliga instruktioner, kör igenom glykolblandning och liknande hjälper tyvärr inte mig! :)

 

Tackar på förhand.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om motorn har värmeväxlare och expationskärl med glykolblandat vatten. Saknas det är den sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra igenom systemet med glykolblandning så att det finns glykol i sjövattensystemet.

Ungefär så här:

Om båten är på land:

Normalt kommer kylvattnet in genom en ventil i skrovet, men koppla in en slang efter intaget och lägg den i en dunk med vatten som kylvattnet kan tas ifrån. Starta motorn se till att vattnet sugs upp och kommer ut.

Byt sedan dunken mot en med glykolblandning och kör till du ser att det kommer ut glykolblandning där vattnet kommer ut genom avgasröret.

Klart!

Och på våren gör du tvärtom. Tag in rent vatten ochse till att det glykolblandade vattnet samlas i en dunk och inte kommer ut på marken. Du bör inte starta motorn i vattnet och därmed hälla ut glykolen i sjön eller havet.

För övrigt - Uppdatera  gärna din profil så att vi kan se var du bort. Någon av oss här kanske bor nära dig!

Ett annat sätt är att öppna alla ventiler och slangkopplingar på mtorn så att vattnet rinner ut ikölsvinte och inte är i motorn. åär ju risken mindre att motorn fryser sönder. Rättamig om jag har fel, men lite is tål nog motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett pedagogiskt svar, verkar ju ganska enkelt när du beskriver det!

 

När du säger koppla in en slang och sug upp klykolblandning, funkar det att ta en bit trädgårdsslang eller liknande och trycka in en bit i skrovgenomföringen där sjövatten tas in? Hur ska klykolblandningen vara?

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det ser ut på din båt vet jag inte. Jag lossar slangen innanför genomföringen och skarvar med en bit vanlig slang. Kan vara lite trixigt att koppla och sedan få motorn att suga upp vatten från dunken. Glykolblandningen får du beräkna enligt konstens regler!

Var bor du och var har du båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min YSE12 brukar jag ta bort inkommande slang från vattenpumpen och sätta dit en ny slang med en tratt i ena änden. Jag startar motorn och häller långamt i klykolblandning i tratten. Det brukar räcka med fem liter blandning, då ser man att det kommit ut glykol ut avgasröret.

Låt inte motorn gå mer än några sekunder tort d v s utan att det kommer vätska i vattenpumpen, då kommer impellern att gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Har båten i Fiskebäck, Göteborg.

 

Är det något annat som måste göras infor vintern utöver att köra igenom glykol? Vad bör göras för att ta väl hand om motorn?

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta bränslfilter/na, byta olja och filter i motorn samt olja i backslaget. Klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapten skrev mycket jag håller med om, men inte detta:

- Ett annat sätt är att öppna alla ventiler och slangkopplingar på motorn så att vattnet rinner ut i kölsvinet och inte är i motorn. åär ju risken mindre att motorn fryser sönder. Rätta mig om jag har fel, men lite is tål nog motorn.

---------------

Att tömma motorn eller avgaslimpa/värmeväxlare med slangar mm på vatten tror jag inte man gör så lätt, det lär alltid bli kvar något som kan frostspränga bla packningar eller någon lamell i värmeväxlaren etc. dessutom får syre direkt kontakt och kan angripa metallytor så att rostningen går fortare än om du har glykol med tillhörande tillsatser som ger rostskydd. 

Suga in glykol

Vill du vara säker lossa slangen vid bottenventilen och låt motorns kylsystem suga in glykolvatten tills det kommer ut ur utkastet med avgaserna. kör tills det blir mörkt grönt. Lämpligen kör du först i en spann rent driksvatten så slipper du salt som finns i havsvatten och sedan vatten blandat med konc glykol 50-50 (en halv hink) då är du säker oavsett hur kallt det blir. (kör inte torrt då pajar inpellern)

Byta olja på hösten

Det är även lämpligt att byta olja på motorn om du nyligen kört och motorn är varm. Finns ett oljefilter på motorn som man roterar en vingskruv på (detta skrapar av filterytan rengör filtret) gör detta innan man suger ur oljan ur motorn.  Med ny olja har du bättre korrosionskydd i motorn över vintern än med gamla oljan kvar. Drevolja behöver man inte byta varje år såvida du inte fått vatten i oljan.

Bottenventiler och slangar

När du lyft upp båten öppna alla bottenventiler. skruva fram och tillbaka några gånger passa på att rycka i dom och i slangar för att känna efter om någon ventil eller slang behöver bytas. Har du kulventiler lämna dessa halvöppna så slipper du frostsprängning i dessa ventilers mellanutrymme mellan kulan och godset.

Allmänt

Rengör och torka rent i kölsvin och annat och ventilera båten väl. Har du toa så bör den ha tömts och rengjorts innan du lyfte upp båten.

Plocka ut allt organiskt ur båten, kläder mm. Lämna inte blöt tamp eller annat fuktigt kvar i båten. Dynor kan lämnas i en båt som är täckt och väl ventilerad om det är torrt i båten. Lämpligt att ställa upp dynor på högkant.

Vattentank och pentrypumpar

Töm vattentank och pumpa ur pumpar så de är torra. Har du elpumpar kan dessa lossas och tas hem i andra fall fyllas med sprit för att skydda mot frysning. (Jag tycker det är enklare att ta loss pumparna så slipper jag även att gammalt vatten ligger kvar i slangar)

Batterier

Har du batterier kan dessa lämnas kvar om du kan koppla isär dem från förbrukning eller om de är ihopkopplade (om de står i täta lådor som klarar ett eventuellt batteriläckage) Men de skall vara fulladdade när de lämnas kvar i så fall.  Men bäst att ta hem så man kan ladda några gånger under vintern.

Täckning och uppallning

De flesta båtar skall stå så de lutar något så att durken lutar bakåt, då rinner ev vatten i sittbrunnen ut via självlänsen och vatten inne samlas så det kan pumpas ut med länspumpen. När du täcker båten se till att du har en nockbräda med bra stöd och att stödpunkterna stöder mot delar av däcket där det är stadigt under. Det skall också arrangeras så presenning får ordentlig avrinning så att snö och vatten inte samlas utan rinner av. Se till att täckningen görs så att det är god ventilation. Viktigast att täcka sittbrunnen och ruffingången. Montera bort sprayhood.

Avseende pressenning rekommenderar jag en regält tung dyr pressening. Samtidigt vill jag direkt avråda från billiga fladriga japanpressenningar, därför att de skadar båten mer än vad de gör nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, nu börjar jag få kläm på motordelen tror jag!

 

Vad gäller vattenpumpar så har jag el, en för färsk- och en sjövatten,vad för typ av sprit ska köras i dessa? Eller kan det räcka att köra dom tort? Fast det kanske dom inte mår bra av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...