Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Schuka

Galvanisk korrosion aluminium båt

Rekommendera Poster

Jag har stora problem med galvanisk korrosion på min aluminium båt.

 

 

Båten var bottenmålad med International Trilux antifouling, som innehåller koppar. Enligt Internationals representant i Finland Hasse Siltanen (OY Maritim AB) kan denna färg användas på aluminium, till och med utan grundfärg, utan risk för korrosion. Jag har dock hört om flera båtägare som fått korrosionsproblem på båtar målade med Trilux. Kan man lita på tillverkarens rekommendationer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, aluminium och koppar är ingen bra kombo (för aluminium). Det behver man ju inte vara kemist för att förstå. Är det återförsäljaren som målat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten var målad med grundfärg/primer och Trilux av yrkeskunnig. På vissa ställen hade färgen skadats så att aluminiumbotten kommit i kontakt med Trilux-färgen....

Maritim AB slår dock ifrån sig och säger att skadorna måste bero på strömläckage. Jag har låtit specialister undersöka detta. Deras svar: Inget strömläckage!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tror att vi har samma sorts båt(master). Har tidigare målat med mille light men har kört med trilux i år. Mina aluminumanoder har helt plötsligt försvunnit i mycket snabbare takt än innan, vilket stöder din teori.

Alluminum oxiderar och bildar ju i vanliga fall ett skyddande lager som gör att inte mer aluminum försveinner. Men om kopparn ligger utanför aluminiumen kommer aluminiumen fortsätta oxidera då inget skyddande skikt bildas. Lösningen är alltså att du skaffar offeranoder, fast det löser ju inte det problem som redan uppståt. Du bör även kolla upp ifall någon båt i din närhet har problem med jordning och laddar, då kan detta fenomen uppstå. ÄVen där skall ju offeranod fixa biffen har jag för mig.

Edit: Såg på filmen. Det var grymt vad det frätt på aluminumen. Det som slår mig är att skenorna inte verkar vara påverkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Koppar är väl en ädlare metall än aluminium. Det skall då vara orsaken till att Aluminiumet offrar sig till kopparn. Därför helt olämpligt att måla en Al-båt med kopparfärg. Aluminiet kommer inte att kunna bilda en egen skyddande Al-oxid som skyddar Al-ytan, utan den processen störs av att kopparn i färgen hela tiden knycker Al från skrovet.

Elektrolytiska spänningspotensialskillnaden ger ökad reaktionsförmåga ju längre ifrån metallerna är ifrån varandra på denna skala, se länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien

Av detta kan man då dra slutsatsen att Al är mycket mera oädel än koppar (och offrar sig därför gärna till koppar) men ganska nära zink. Zink-innehåll i färg borde därför vara betydligt bättre än koppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med båt- och tillbehörsförsäljning under många år och kan bara säga att man INTE ska använda trilux på aluminiumbåtar! Visst, tillverkaren skriver på burkarna att det går bra, men om du inte har en riktigt bra målad primer, kommer du att få korrosionsproblem. Minsta lilla kontakt mellan trilux och aluminium leder till korrosion. Jag har för länger sedan slutat rekommendera trilux för aluminiumbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International i Sverige har svarat att Trilux inte innehåller kopparoxid (som orsakar korrosion på aluminium) utan koppartiocyanat som har en annan kemisk sammansättning och enligt International inte orsakar korrosion på aluminium.

Emailet från International avslutas dock med texten:



The information in this email is for guidance only and is provided without any warranty of any kind...

 

Jag väntar dock på svar på min fråga om International ändrat innehållet i Trilux, d v s om tidigare årgångar kan ha innehållit skadlig koppar. Återkommer när jag fått ett svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en pressrelease HÄR från i fjol våras med litet detaljer.

Tydligen menar man att kopparoxid teoretiskt sett inte heller orsakar korrosion, men att i praktiken ger tillverkningsprocessen fortfarande över 2% metallisk koppar. Vidare att koppartiocyanat tillverkas i en kemisk process där ingen sådan metallisk koppar ingår, vilket väl kan låta litet betryggande? (Det finns tydligen en kopparbaserad färg trilux 33 speciellt framtagen för alu-båtar som kanske inte är godkänd för östersjön, men ifall du kan googla fram att den använts sedan länge utan korrosionsproblem i saltvatten skulle det måhända stärka tanken att koppar+aluminium=sant kan gälla om varje spår av metallisk koppar avlägsnats? Datablad trilux33 pdf.) Vete katten, hoppas du får besked och kan ordna upp problemet på bästa sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står det inte på burken att den är till aluminiumbåtar? Personalen på hjertmans sa att jag kunde måla med den, har för mig att de sa att det skulle gå rakt på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser stor skillnad mellan olika delar, steglister, svetsar och skrovplåtar.

Fanns någon tråd tidigare om att det funnits undermålig plåt ute till försäljning, kan det vara något sådant förhållande + olämplig bottenfärg?

Vi kan nog heller inte bortse från risken med någon hemkopplad landström i någon grannbåt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en serietillverkad Master gjord av AlMg5 marinaluminium. AlMg5 har bästa korrosionsbeständighet, bättre än tex AlMg3 som alla Buster är tillverkade av. Så något fel på materialet är det inte fråga om.

Någon grannbåt med landström kan inte heller ha varit orsaken till korrosionsskadorna.

Allt talar för att det är bottenfärgen som orsakat korrosionsskadorna. Frågan är bara om dagens Trilux kan orsaka korrosion på aluminium eller om endast äldre Trilux kunde göra det och International därför ändrat innehållet. Internationals representant i Finland, Maritim AB, vägrade besvara den frågan. Återstår att se om International i Sverige kommer att göra det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International i Sverige har nu svarat:

Trilux har aldrig innehållit något annan än koppartiocyanat, dvs den typ av koppar som är kompatibel med aluminium.

Om det stämmer att Trilux inte kan orsaka korrosionsskador på aluminiumbåtar, är frågan hur min båt fått skadorna...Elläckage och grannbåt med landström kan som sagt uteslutas. 

Att tillverkaren av Masterbåtar skulle ha använt olika kvaliteter på aluminium (sämre till skrovet där korrosionsskadorna finns samt bättre till steglisterna och svetsfogarna som saknar korrosionsskador) låter lite långsökt. Eller har någon på forumet hört att just Masterbåtar skulle vara särskilt utsatta för korrosionsproblem? Enligt tillverkaren är de som sagt gjorda av bästa tänkbara korrosionsbeständiga aluminium AlMg5.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den plåten är Inte i AlMg4,5 , det kan jag lova dig.

Då hade steglister försvunnit först

Förmodligen är det AlMg4,5 från Kina som säljes billigt.

Den är lika mycket Havsvatten beständig som en ölburk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger nog mycket i att det inte är rätt plåt. svetsarna är fina och ej utsatta för corrosion lika så profilerna.

 men be tillverkaren om certifikatet på plåten och efter det tar du reda på vad det är för plåt som sitter på din båt. skulle det visa sig det är fel plåt så gå till tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efterlysa fakta om din båt kan ju bli svårt, där ligger du närmast till hands.

 

Näst bäst i den här tråden är nog Alubatar. Han bör inte ha någon vinning av att smutskasta andra i branschen med osanningar. Sånt faller alltid tillbaka förr eller senare.

 

Korrosion på metaller i saltvatten är fakta.

 

Hur mycket korrosion är en materialfråga till stor del. Med bästa aluminium för båt klarar sig materialet utan målning. Då får man förstås inte ha blandat material med olika läge i spänningskedjan. T.ex att steglisterna har ett annat material, dvs en annan legering. Med en flisa av steglisterna och en från skrovet kan man kanske kolla potentialen med en voltmeter.

 

Skrovet kan ju vara svårt att karva ut en flisa från. Man kan ju också använda skrovbotten som ena polen och en flisa från steglist som den andra. Gör en liten pöl med saltvatten och håll flisan i pölen utan att nudda skrovbotten och avläs spänningen. Är det skilt från 0,000V är det olika material och någondera offras. Ju större spänning desto snabbare avverkning.

 

Svetssträngarna kan vara en fara också. Kan möjligen också kollas med ovanstående prov. Hitta en horisontell svets. Isolera med tejp så bara svetsen är fri. Häll på några droppar elektrolyt (surt eller salt) och mät helst med en bit skrovplåt.

 

Ovanstående är skrivet helt som lekman med visst intresse för teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Forgus angående Alubatars trovärdighet även om formuleringen inte AlMg4.5 och sedan AlMg4.5 från kina nog kan verka självmotsägande och rent av litet fördomsfull. ;) Nå, själv är jag f.ö. också bara en teknikintresserad lekman.

Hittade en PDF där olika kvaliteter jämförs, enligt bildens tabell kan korrosionshastigheten skilja enormt. (Finns även ett par bilder på mikrostrukturen hos AlMg4.5, möjligen kan en noggrann koll med lupp avslöja nåt? 200 mikrometer är ju 0,2 mm så nåt mikroskop krävs väl inte.)

post-10006646-1394237716,485_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att jag kallade det idiotinlägg, jag var lite för snabb med att skicka iväg kommentaren. Ofta har dock folk åsikter utan att ha en aning, och det hjälper inte mig eller andra båtägare med dylika problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du idiotförklarar en av Sveriges få experter på alubåtar får stå för dig.

Fakta är att skrovplåtarna håller en sämre kvalite för sitt ändamål gentimot steglister och materialet i svetsskarvat.

Att en tillverkare har uppgivet en kvalitetsnorm så brukar det stå eller motsvarande, vad som är motsvarande avgör tillverkaren och/eller materialleverantören.

Samtliga tillverkare jagar kostnader, skulle någon komma och erbjuda billigare materian är det ytterst få som inte hoppar på tåget, och kallar det produktutveckling.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alubatar är nog den i landet som har mest aning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev också erbjuden Kina aluminium som var mycket billigare.

Har ingen förtroende för det så tackade nej.

Jagar inte kostnader men vill levererakvalitet.

Samma problem har man med Kina rostfritt.

Det finns inte mycket chrom idet men mest  mangaan.

Fråga efter certificat på plåten kan blir svårt om det inte finns nåt nummer på plåten.

Gummifender kan också var en problem på alubåtar men det ser man ofta bakom listen och inte i botten.

Trilux används av de flesta varv nu för tiden efter att Interspeed är förbjuden.

Alla båtar från försvaret och kustbevakningen målas med Trilux.

På oceangående segelbåtar använda de fortfarende ren kopperbaserad men då är skrovet epoxi behandlad med GP och massor med barriers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT ser att du påpekar gummis negativa inverkan på alu, oljekylaren till styrsevon på frugans bil (från en Svensk tillverkare)började läcka redan när bilen var strax över ett år gammal, aluminiumet var helt uppfrätt i de gummiklädda fästerna. Biltillverkaren hade aldrig varit med om något liknande och kunde inte medverka till någon reklamation, jag orkade inte bråka, men jag har händelsen i minnet och den kommer att vara en del i beslutet om nästa bil.

Ursäkta min avikning från ämnet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gummi innehåller kol som leder ström.

Man se det ofta på utombordare. Kylslangen på termostat  huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUr gammal är båten? Det skall väl vara skrovgaranti på 7 år? Fast vem som står för den garantin är nog en annan fråga. Vad jag vet så säljs de inte längre och har inga återförsäljare.

Min båt är 9 år, har legat i vattnet  5år i nästan året runt, bör väl få mina problem snart med då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med en spectrometer och se vad det är för alu som är använts.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan bett om ursäkt för detta! Fel av mig!

 

Jag kunde inte veta att det är tyngd bakom hans åsikt, eftersom han inte motiverade den med fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...