Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jonas-a

hur ska jag tänka?

Rekommendera Poster

Ska köpa min första båt och tittar på Amigo 27 främst. Även kikat på en Nord 80 idag. Min fråga rör olika inombordare: Är en gammal motor något att ha eller ska jag tänka att det innebär motorbyte runt hörnet? Isåfall vad kostar en ny inombordsmotor? Yanmar, Volvo Penta, Sole mini...Skillnader i pålitlighet, driftskostnad? Är någon mer lättmekad än ngn annan?

Orkar någon förbarma sig och hålla en grundkurs i hur jag bör tänka vi köp?

Vh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog tänka som så att du aldrig får igen slantarna som du

lägger ner på båten. Smartare är att köpa en båt i bra skick utan

en massa fix. Visst lär man sig mycket av att renovera och byta

grejer men det kostar i tid och pengar.

Den här kanske (trots äldre segel) uppfyller din kravspec:

http://www.blocket.se/angelholm/Bianca_27_49369718.htm?ca

=14&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är alldeles ute och cyklar skulle jag tro att en nyinstallerad Volvo Penta eller Yanmar kostar mer än vad en Amigo 27 eller Nord 80 utanonnseras för på Blocket. Försök köpa en med redan bytt motor. Kruxet är väl att när kostnaden för motorbytet är hög så kanske det inte finns så många med just bytt motor.

Gamla motorer finns det nog många åsikter om. Men om man skall vara riktigt säker på skicket finns nog inget annat sätt än att demontera motorn för inspektion, och det kan man ju normalt sett inte göra inför en affär. Ett kompressionsprov kan ju vara friskt, men någon kylkanal ha lövtunna väggar och gå sönder i morgon i alla fall på en gammal sjövattenkyld inombordare.

Samtidigt är ju t ex de gamla Yanmar YSB/YSE riktiga arbetshästar som går lääänge.

Rätt skött kör man inte sönder en sån motor, de rostar bort.

Min erfarenhet är att det blir dyrare att köpa en båt med saker som skall fixas/renoveras än en som är i ordning.

Såvida du inte inte har något speciellt skäl till varför du just vill ha en viss båt och inte ta någonsomhelst ekonomisk hänsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Klubbjackan i allt han skriver ovan.!

Knappast sliter man ut en marindiesel i en segelbåt, mer troligt att den till slut rostar upp, men när, är svårt att veta.

Nya motorer kostar mycket, dyrast är väl Volvo och Yanmar, men de går ofta att renovera för en lägre peng även begagnat kan finnas som ett billigare alternativ än nytt.

En beg båtmotor är alltid lite av en chanstagning men en titt under motorhuven är en fingervisning om resten, ser det risigt ut där så ökar sannolikheten för att motorn närmar sig slutet.

Hygglig skick på segel också viktigt att titta på och om skrovet har större skador från grund-smällar eller annat som är svårt att fixa. Att köpa en båt i bra skick är i längden det billigast och även roligaste alternativet.

Om man köper en båt man gillar redan från början så är det lättare att stå ut med att det kostar lite att fixa det ena och det andra, Men att behöva fixa det mesta och det ändå aldrig blir riktigt bra eller snyggt är inte roligt.

Köp en båt i bra skick av en sort du verkligen vill ha, det är köpläge nu att hitta riktigt fina exemplar för bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Och tack för tipset om Biancan! När man tittar på en motor som tex igår, en Sole mini så ser det ju relativt lättmekat ut, dvs man kommer åt det mesta ungefär som i en gammal Amazon. Samtidigt pratar alla om att saker ständigt går sönder och man får intrycket av att fel kan vara svåra att spåra...Jag får inte ihop det riktigt, vari finns svårigheterna, har alla ständigt problem med sina gamla motorer trots regelbunden service? Det låter ju isåfall ganska otryggt såvida man inte har en reservsnurra eller nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer är ett otyg om man inte är intreserad av just dessa tekniska vidunder. 

Nu är ju fördelen med segelbåtar just att det är en segelbåt.

Man har ju redan en huvudmotor - seglen

och en reservsnurra - motorn.

Jag har seglat hem fler gånger för att motorn krånglar, än jag har gått hem med motor för att jag brutit masten.

Det senare har hänt två gånger. Första gången fick jag paddla ca 1 distansminut. Andra gången hade jag som tur var en fungerande motor - jag hade ca 45 distansminuter hem. Det senaste mastbrotten - i början av 1980-talet - var för övrigt en Bianca 27 med trämast, som jag hade i 20 år. 10 år före och 10 år efter mastbrottet. En trevlig båt.

Nån reservaktersnurra i reserv för motorn som är reserv för seglen har jg aldrig haft.

Däremot bör alla som har båt och visstas på sjön teckna ett medlemskap i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta smådieslar fungerar hur bra som helst! Enkla att meka också, möjligen lite trångt.

I min båt satt en nästan helt ny motor endast 15 år gammal! Jag tror den håller ett tag till. Om den inte gör det kan jag installera en ny om jag tänker mig behålla båten länge. Eller så kan jag sätta på en snurra, en billig lösning som kanske inte är den bästa men som man kan leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är mycket snack om motorer som har problem tror jag i första hand beror på att många av de båtarna som vi snackar om har motorer sedan 70-talet.

Dvs dessa motorer är både 30 och kanske 40 år gamla!



Tyder på robusthet och driftsäkerhet istället för krångel, tycker jag?



Men visst är det bättre att ha en utbytt motor. Enda kinket är ju att många tycker det så vad som händer är att den båtägaren får båten såld direkt, han får inte igen pengarna men får den såld?

Så för att sammanfatta råd du fått så tycker jag att om du är intresserad av att mecka och göra i ordning en båt som du vill ha den, renovera, byta dynor, byta gasolslangar, byta allt till slut... så ska du köpa en icke renoverad båt med gammal motor. Annars, köp en dyrare båt.

Självklart hänger det på pris också. Men börja med något så får du egen kunskap om båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då faller jag väl in i kören som förordar bytt motor.

Men man kan också tänka så att om den gamla inombordaren pajar så är det inte speciellt svårt eller dyrt att montera utombordarfäste och köpa en utombordare istället för att investera i en ny inombordare. Kolla att det är möjligt på aktuellt objekt om du överväger den möjligheten. Fast det där med dyrt är ju relativt förstås. Även mindre utombordare kostar ju en slant.

Det man förlorar på utombordare är vanligen (jag är ingen expert inom detta område heller men uttalar mig ändå angel) att manövrerbarheten blir sämre, gången i högre sjö sämre, större stöldrisk, mindre möjlligheter att ladda batterierna och ofta svårare att komma åt att starta, dvs kanske ett öppet akterdäck att balansera på för att böja sig ner och dra igång snurran i en knepig position. Å andra sidan betydligt lättare att ta av motorn och ta den till verksatd för reparation/service.

När man köper en första båt bör man inte köpa något som man vet man behöver lägga en massa jobb på. Under tiden man äger båten dyker ändå en massa grejer upp som man behöver/vill göra så det kan vara en för lång uppförsbacke om båten inte går att använda från början. Då kanske man (och familjen) tappar intresset för båtlivet alldeles för fort. Det är värt en hel del att undvika.

Jag vet att vissa har en helt annan läggning och gärna ägnar all fritid åt att få sin båt seglingsklar men de flesta gillar ändå mest att använda den i sitt rätta element.

Så frågan om vilken motor som har bäst pålitlighet. Ja, det vet man ju först när motorerna gått i flera år så det går egentligen bara att svara på för de gamla motorerna. Men allra mest betyder nog hur motorn är underhållen. Äldre motorer kan nästan gå hur länge som helst om de sköts rätt och det finns reservdelar. Vad gäller reservdelar handlar det kanske inte så mycket om märke som modell? Men där kan jag inte hjälpa dig men det kan säkert andra här på MG göra.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas-a skrev

...Jag får inte ihop det riktigt, vari finns svårigheterna, har alla ständigt problem med sina gamla motorer trots regelbunden service? Det låter ju isåfall ganska otryggt såvida man inte har en reservsnurra eller nåt?

---------

Kan bara tala för mig själv, då jag haft en Yanmar 8 från 1980. Tuffar och går fortfarande som om den var ny.

Bytt olja och impeller och filter några gånger, och bara luftat en gång då jag körde soppa- torsk och en gång då jag fick skräp i bränslet.... det är allt jag behöft göra sedan den var ny.!

Har jag då små eller stora erfarenheter från denna motor ? i alla fall inga större erfarenheter från att meka eftersom det ej varit nödvändigt. Normalt är dessa motorer mycket driftsäka, problem beror ofta på tex vatten i eller föroreningar i bränslet etc. och att de till slut rostar sönder någon gång i framtiden, osäkert när.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste på en marinmotor är att den har sötvattenskylning monterad. Annars kan man räkna med att de är sönderrostade. Sitter denna sövattenskylning monterad så är motorn värd att göra mycket reparationer på om det behövs.

Jag har haft 2 innombordsdislar, den första jag hadde var en Sabb från 1963, med kylrör utanpå botten av båten. Det var en före detta fiskebåt i ek som var helt underbar. Men motorn var körd en hel del och sliten så det blev att plocka ner den och göra lagerbyte med mera. När jag hadde plockat ner den visade det sig att motorn ahadde skurit vid bnågot tillfälle, men gick utan större problem ändå. När alla lager var bytta, axlar slipade ochså vidare så gick motoorn återigen som en klocka. inga som helst problem så länge som jag hadde den båtan kvar.

Nu har jag en Lm 27 med en md17 som är byggd 79. Även denna har sötvattenskylning och har inga problem med rost. Den startar omedelbart och detta även vid första starten på våren. det som behövts göras var att byta packboxar i vattenpumpen, men det får man nog räckna till normalt underhåll. annars har det inte varit några som helst problem med denna motor.

Tyvärr har många av de mordernare motorena datorboxar som styr blandannat tändning och bränsleinprutningen. Detta är ett utmärkt system så länge det fungerar, men när det krånglar ute i någon naturhamn eller liknande, vad gör man då? De äldre motorena klara jag av att få igång på ett betydlig lättare sätt än vad jag gör med de morderna motorerna.

Jag tycker inte du skall vara orolig för en gammal motor, bara den har sötvattenskylning och har varit skött på ett betryggande sätt. Då känner jag mig trygg i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vi har två fina TMD41A från 1987 i vår Storebro 31. Motorerna sattes in nya 1987 då ägaren tröttnade på de originalmonterade 124 hästars maskinerna. Motorerna har idag ungefär 1300 gångtimmar (minns inte exakt) och de spinner fint.

post-10024382-1394237696,7587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...