Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Sudden22

Åtgärd vinter AQ130 + Solex 44 PAI

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter förra vintern fick jag problem med mina Solex 44 förgasare då motorn endast ville snurra på tomgång men inte vid gaspådrag. Jag lämnade in dem på renovering och det visade sig att ett munstycke hade täppts till. På bild såg det ut som om det typ hade oxiderat igen, antagligen pga fukt eller liknande.

 

Finns det någon/några åtgärder som jag kan vidta för att förhindra att just detta händer igen? Eller snarare, vad är bra åtgärder att göra med förgasare och motor inför vintern?

 

Det enda jag själv gjorde var att köra glykol i motorn för att förhindra sprickbildning.

 

Tacksam för alla svar

// Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köra motorn med konserveringsbränsle , med tvåtaktsolja i. Det är också bra att använda bränslestabilisator i tanken över vintern. Volvo Penta säger att man inte ska lagra bränsle längre än två månader, utan stabilisator. Ett annat knep är att tömma flottörhusen, genom att lossa huvudmunstyckena, eftersom bensinen innehåller etanol, som drar till sig fukt. När bensinen dunstar, och det blir lite vatten kvar, bildas en vit oxid, som sätter igen munstyckena. Häll inte i någon karburatorsprit, det gör bara saken värre. Man bör också, när man konserverar hälla lite motorlja i förgasarna, innan man stänger av, så att förbränningsrum och ventiler, blir rostskyddade. Jag tror att det kommer att bli ännu mer problem, när de börjar med E10, som innehåller 10% etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dränera förgasarna före vinterförvaringen bör förebygga mycket av huvudvärken man kan få på våren, avlagringarna som blir när den gamla soppan får stå i förgasare kan täppa igen det mesta.

Småförgasarna på bl.a. mopeder och motorcyklar brukar ha en dräneringsskruv man lossar nått varv för att tömma förgasaren helt. Smidigt, men ingen förstår sig på att använda det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...