Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Driven

Drevets position under vintern

Rekommendera Poster

Hej alla erfarna båtägare

Hoppas att få svar på i vilket läge drevet skall stå under vintern, i lägsta läge, högsta läge eller vad gäller (kanske inte spelar någon roll)

Tacksam för svar.

//Vetgirig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt drev står precis rakt i en snickarbänk i mitt vardagsrume, senare på balkongen när jag bytt drevoljan. :-)  (Eftersom jag plockar av de varje vinter p g a stöldrisken.)

Skämt åsido, om du har drevet på båten så skulle jag ställa det i lägsta läge för att skydda tiltcylinderkolvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, då är allt som det skall vara, näst tråd från min sida får bli hur man byter olja i drevet, men det tar vi nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan bör bytas nu i höst. Skulle du ha vatten i oljan så är det ingen risk att det fryser samt att du slipper ev reparationer till våren när alla ska ha gjort sina jobb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, Jag har ett DPH-drev från Volvo Penta tillverkat 2007 (Motor D6 330 från samma år) 

Jag har förstått att det är viktigt vilken vinkel drevet står i när man fyller på för att få rätt oljenivå, men det är säkert mycket annat att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet skall vara nedfällt när man fyller på olja för att undvika luftfickor.

 

Missa inte att kontrollera avgaskröken. Den som diskuterats mycket och ärjar/vittrar sönder. Problemen är från 07 enlig Penta men felet finns på tidigare årsmodeller också.

Skulle din båt sjunka pga detta så gäller ej din försäkring :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en instruktion, det står att drevet skall ha en lutning på 35 grader när man fyller på, sedan skall det tiltas ned för att sedan tiltas upp till 35 grader igen och eventuellt fylla på ytterligare vid behov. Jag antar att det har att göra med att man skall få rätt mängd olja i drevet, vad jag funderar över är hur jag vet att det står i 35grader, skall jag använda gradskiva och mäta mot en lodlinje (låter knepigt) eller hur gör man???

Tack för tipset med korrision i avgaskröken, jag har haft en utsänd från VP som konstaterat att mina är ok och att jag tydligen hade en lösning där det inte var någon fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...