Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JPettersson

Lämplig marchfart Bo-Sjö 25

Rekommendera Poster

Söker lite tips bland alla erfarna om lämplig marchhastighet för en Bo-Sjö 25 med hänsyn till bränsleekonomi och komfort.

Motor: TMD40A vikt 2,8 ton, hydrauliska trimplan, okänd stigning på fyrbladig propeller. Vattenlinje c:a 6 m. En båt i skrovform, vikt osv. lik Nimbus 26 och Maxim.

2 000 varv, 6 knop. Här verkar jag kunna köra länge innan bränslemätaren rör sig.

2 500 varv, 7-8 knop, känns som om det knuffas mycket vatten framför, går trögt, motorn jobbar hårt, måste använda trimplanen mycket för optimera varv/fart och hindra aktern från att gräva ned sig. Verkar vara denna hastighet som drar mest bränsle.

2 800 varv, 11-12 knop, känns som om båten gått över tröskeln, lättare men fortfarande ständigt pillande på trimplansknapparna.

3 000 varv, 13-14 knop, känns bra, motorn verkar jobba lätt, börjar bli lite vinglig och slingrig i sjön. Ännu mer pillande på trimplanen.

3 300 varv, 15-16 knop,topphastighet, känns otrevligt och slingrigt, inget man kör längre sträckor med.

 

Vad har ni för erfarenheter.

Oftast har jag inte det minsta bråttom och puttrar runt i fem-sex knop men ibland vill man ju transportera sig en längre sträcka.

Vi har haft denna trevliga båt sedan i somras och har börjat lära känna in oss, den blandade körning vi haft under de trehundra distans vi kört har inneburit en snittförbrukning på 1,5 l/distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pillra inte så mycket på trimplanen, nu har jag inte kört Bosjö nån gång men i alla båtar jag kört så använder man trimplanen för att lyfta baken i låg fart = ganska dyr körning.

När båten planar och går lätt används trimplanen endast för att kompensera lutning p.g.a snedbelastning orsakad av besättning ombord som sitter fel eller vindförhållanden, ex. vind snett framifrån.

Nu skrev du inte vad du har för drev men om du har trim på drevet så används det för att få upp eller ned fören.

Kolla knopmätaren där kan man tjäna nån knop och diesel.

 

Bästa ekonomin är antingen deplasementfart eller marchfart ingenting däremellan

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, men trimplanen ska ändå inte behövas annat än att se till så båten inte lutar i sidled.

Jag har varit med om att eftersom de finns trimplan så ska de användas med följd av att båten går på nosen och blir som du skrev, vinglig.

Båtar mår oftast bäst av att leva själv utan trimplan som förövrigt bromsar en del.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din fråga om marchfart så bör det ligga på 3000 eller strax därunder.

Jag vet inte vad rek. fullvarv är på din motor men på min KAD 43 ligger det på 3600 och lagomt marchvarvtal för den ligger på 31-3300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara jämföra med min båt, en Saga 315 med 260 hk motor och fembladig propp på axel. Båten går snålare ju långsammare jag kör iom att den inte planar. Har samma effekt som du när båten går nära maxfart, dvs att den kränger lite fram och tillbaka när den balanserar på den lilla kölen.

Hur fort jag kör beror på förhållandena. Gropig halvlång sjö kan tvinga mig att köra i ett område där den drar ganska mycket för att hålla en bekväm gång. Då trycker den sig igenom vågorna fint och varken rullar eller stampar. Det där får man prova sig fram till.

Som du ser i mitt diagram så minskar förbrukningen lite när båten lyfter ur sjön. Måtningarna är gjorde vid lugna förhållanden med 4 pers i båten.

 

PS

Man kan se att farten ökar marginellt när varvet ökar från 1600 - 2200 men förbrukningen ökar markant. Du har förmodligen en lurva som liknar min men där farten ökar långsammare då din båt är kortare i vattenlinjen än min.

post-4248-1394237687,4877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Intressant diagram, bekräftar mina teorier att hålla sig i hastighet runt 6-7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att 7 knop kan vara i mesta laget med din båt om du ser enbart på bränsleförbrukningen. Sen kan det ju finnas andra variabler som gör att man vill åka i den farten ändå.

Jag kan tillägga att jag har fått för mig att det inte är bra för motorn att alltid ligga på den låga hastigheten så i princip varje gång jag är ute kör jag i 18-20 knop under en liten stund. För att den inte ska sota igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Maxim (med rak axel) tycker jag mig känna att redan 7 knop är för mycket om man ska hålla ned förbrukningen. Även på min båt är fartökningen inte alls linjär i förhållande till varvet i låg fart, jag tror att jag bör hålla mig under 6,5 knop (1600 v/min) för att få god ekonomi, eller över 16 knop (3000 v/min). Jag tror man får en ganska bra fingervisning på förbrukningen bara genom att kolla på hur mycket svall man river upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...