Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst MaxSchmeling

12 volt utan batterier, a tricky question!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Hur kan man få igång 12V - systemet om man tagit av alla batterierna? Behöver ha spänning för nyinstallatíon men utan batterierna.

post-10024382-1394237687,3793_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att bära ditt ett litet 12V batteri och koppla in det provisorskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack för era råd; det där med batteriet är precis det jag vill slippa... Kort följdfråga; finns det någon säkring vid huvudströmsbrytaren eftersom vi efter batteribyte inte får igen 12V-systemet.Tänkte att det kanske kunde vara så att ett havererat batteri dragit med sig resterande och smällt a fuse.

Långsökt kanske men vem vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan finnas men då borde inte batteriet knäckt den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

''Normalt sett'' efter huvudbrytaren är det direkt fördelat på flera säkringar dvs utan huvudsäkring.

Ungefär som på din säkringscentral därhemma.

Men det förekommer många avarter inom elvärlden:-)

 

Lycka till med felsökningen.

 

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår Storö 34 satt det 2 stora knivsäkringar i direkt anslutning till huvudbrytatrna. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket svårt att tro att ett havererande batteri skulle bränna en säkring. Säkringarna är till för att vid för hög ström ute i systemet tex vid kortslutning mellan kablar etc rädda resten kablaget så det inte brinner upp.

Jag tror mer på att du har oxid på kontakter eller att utläckande batterisyra har förstört något i ditt elsystem.

Möjligen att en skiljediod mellan batterierna skulle kunna ha pajat om ett av batterierna kortslutit och skapat en tillfällig strömrusning som varit hög.

Jag föreslå att du mäter spänningen före och efter din huvudströmbrytare. Får du inget eller märkligt värde så kan du koppla loss förbrukar delen det kan vara något ute i systemet som är tillslaget/drar ström och då blir mätvärdet påverkat.

Har du huvudsäkringar kan man ta loss dem då har du ett bra ställe att koppla bort resten av båtens elsystem och lättare felsöka batterikretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...