Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
311uus

Läckage i rodergenomföring

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Har under sommaren kommit fram till att jag tar in vatten genom rodret på min Maxim 26. Tog bort rodret idag och hittar inga tätningar. Ska det finnas tätningar? Om så är fallet vad för tätningar ska sitta där?

Alla ideér är välkomna!

/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gärna bilder. Annars kan vi som aldrig varit in i en Maxim inte ge några förslag, eftersom vi inte vet hur roderinfästningen ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden i länken slutade lite olyckligt, det där är ju alltså rodertätningen och inte propelleraxeln.

Precis som sagts så ligger det ett infettat snöre under den övre koppen/muttern. Genom att lossa den undre kontramuttern och skruve ner den övre en bit så blir det troligen tät, annars får du lossa den övre kroppen och byta snöret och dit med nytt fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen sådan tätningsmutter. Dessutom visade sig att mitt roder var lite böjt efter en grundstötning. Antagligen det som gör att det sipprar in vatten. Funderar på att sätta dit en fettnippel.

 

/Jörgen

post-10026419-1394237699,372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Maxim med samma problem en gång och då var de så här.

Skrivet: 26 oktober 2007 - 15:54

olof53 skrev:

Har nu fått reda på hur man skall göra för att få tätt.

De sitter en talgtätning inne i en typ koppling.

Man lossar den halvmuttern som sitter längst ner, ca ett halvt varv, sen drar man den stora muttern lika mycke.

Kolla så att rodret inte går trögt.

Man skall naturligt vis också först ta bort den, och se om de fins någon tätning kvar. I mitt fall så gjorde de de, ca 3-4 mm, och är den litte torr så kan man smörja med litte fett.

De blev inte så stort jobb som ja trodde från början.

Så nu är de bara att vänta och se.

 

Inte en droppe på hela sommaren ! Så enkelt va de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er som är intresserade. Verkar som att efter min grundstötning har varvet som lagade båten plastat in muttern. Ska innom en snar framtid karva bort lite och se om det är en mutter som kommer fram. Återkommer!!

/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du löser problemet med läckaget med att plasta ett rör ovanför ev den ev. Inplastade packboxen. Då behövs ingen packbox. Låt röret mynna högt upp under däck. Jag har det så i min snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För oss räckte det med att lossa kulten ta bort övre muttern på packboxen i akterkojen,

lägga dit en oring sedan sätta sätta tillbaka allt igen.

/Sobi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog var den där alltid!! Bara fixa ny packning så är allt frid och fröjd igen. Tack för er tid!!

post-10026419-1394237703,6411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...