Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Soumi_batti

Snikservice Yamaha fyrtakt

Rekommendera Poster

Bara en undran, jag har ju en F150, har den också tio fettnipplar. Hittat en till styrningen, en till axeln där motorn tilltas runt som går att komma åt och två som är placerade så att styrningen är ivägen även om motorn svängs. Flera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt uppriktigt hittade jag inte 10 nipplar i år. Jag hittade typ 6 eller 7.

Drevhus

Riggrör

Inne i undre kåpan högersidan

2 på tiltaxeln

1 till på tiltaxeln

Möjligen någon till

 

Kommer faktiskt inte ihåg hur vi fick ihop 10 nipplar, men de sitter väl under nån kåpa nånstans.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S-B skrev:

Bra där, jag ska printa ut en kommihåglapp och lägga i en plastficka på aktertoften som påminner om att pumpa igenom några deciliter innan första start.Teoretiskt borde man avlufta övertrycket även i denna procedur med bildäcksventilen? Kan ju göras dagarna innan sjösättning ju.

Behövs inte, luften försvinner ut genom vapour gas systemets kolfilter när du pumpar på blåsan. Pumpa tills blåsan blir stum, då är ångseparatorn full. Däremot är det värre för luften att komma in genom kolfiltret. Därav bildäcksventilen för dränering.

M_G, F150 har 12 smörjställen varav 8 är nipplar.

Tiltröret har 5 nipplar, 3 på förkant, 2 på akterkant. Styraxeln har en nippel. Dessa 6 ska du definitivt smörja vart år.

Växelaxeln har två nipplar, sitter väl dolda i innerkåpan på SB-sida under växelkälken/spåret. Jag tror att väldigt många motorer bara får dessa nipplar smorda en gång under sin livstid, på fabriken i Japan. Smörjbehovet här är knappast så stort heller. Pressar man in fett i dom vart skottår är det mer än tillräckligt. Även växelkälken/spåret ska hållas infettad.

Startmotoraxeln/pinjongdrevet ska hållas infettat. Det är alltså inte drevets kuggar som ska fettas utan drevets glidyta mot axeln. Man får lyfta lite på drevet för att få in fettet, se bilden. Till sist ingår de två låsen till kåpan i smörjschemat

post-26269-1394237703,5272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dom två nipplarna till växeln jag inte hittat. Hittade bara en när jag lyste med ficklampa. Satt under växelkälken på framkant av vertikalaxeln. Inte helt lätt att nå med fettpumpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

javisst men en nippel på växelaxeln å en på växelsliden ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag var otydlig, det är inte alltid så lätt att skriva begripligt, wanmar ;) Det är ju som oftast bäst o illustrera med bilder :) Har man hittat 8 nipplar varav två på växellänkaget på en F150 är man i mål. Läs inte vad jag skriver, förstå vad jag menar, brukar man ju skämtsamt skriva :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade dom två nipplarna. Dumt placerade, allt annat än smidigt att komma åt men efter att ha demonterat bränslefilter och ett metallbläck till tiltknappen gick det. Som vanligt stort tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hittar inte ventilen som ska tryckas in för tömmning av ångseparatorn.

Slangen och dränskruven hittar jag.

 

Måste jag skruva bort någon kåpa för att hitta ventilen?

Har en Yamaha F150 årsmodel 2015.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...