Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bgaa

ekolod visar bara vertikala streck

Rekommendera Poster

I år har mitt Lowrance x67c bara visat vertikala streck o mönster som rör sig över skärmen uppifrån och ner. Spänning finns för vid vissa knapptryckningar piper det som det skall. Båthandlare i Varberg sa att det var dålig kontakt i stiften mellan kontakt o instrument. Byt sladden sa han. Stämmer detta? Blir displayen sån här vid spänningsfall? Hur kollar man utan att köpa ny sladd (med givare = dyrt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motfrågor,

1. Visar displayen bra bild om du kör i simulatorläge.

2. Visar displayen djupsiffra även om den är fel (eller är det bara streck alltid).

Är det JA på de 2 första frågorna kan det mycket väl vara sladden till givaren, den kan vara känslig. Får normalt inte kapas/skarvas enligt vad tillverkare brukar ange i manualen så är den böjd/skadad kan det vara en orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det piper betyder ju eg inte annat än att du har spänning fram t enheten, mitt gamla Eagle (Lowrance budgetapparater) fick major problems när spänningen sjönk till runt 11,5v. Prova att mäta hur hög spänning du har vid enheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom displayen inte går att läsa alls kan jag inte ställa det på simuleringsläge eller läsa av någonting alls. Har nu provat det hos Hjertmans i Malmö och det visade lika dant, alltså är det kasst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar som själva instrumentet är trasigt.

Display'en borde alltid kunna visa någon bild, minst simulatorläge,  går inte ens det, så är det troligen inget fel på givaren eller dess kabel eller kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...