Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Spancox

Fötter till mantågsstöttor

Rekommendera Poster

Vi behöver byta ut några av fötterna till mantågsstöttorna då det är gängpaj på bulten som håller fast stöttan. Vi har alltså idag den typen av fötter som skruvas med en bult som går genom relingslisten samt stöttan.

Nu hittar jag bara den typen av fötter som kräver förskruvning mot däck, vilket jag helst vill slippa.

Några tips på var jag kan hitta den typen av fötter som vi har idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att exakt förstå vat du menar; men kan man tänka sig genomgående skruv med mutter? Försänkt skruv på utsidan av relingslisten, på insidan en kupolmutter nära stöttan så man inte gör sig illa på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, det är ju ett alternativ förstås. Men vi funderar även på att fixa mantågsgrindar när vi ändå håller på, och då behöver vi ändå ett par extra fötter för grindstolparna som behöver fyra fötter per grind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Hasse!

Grejen är ju den att båda dessa ser ut att bultas nedåt, mot däck, och det är ju det som jag vill slippa. :-/

Eller är det så att jag ser fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hittade dessa på Hjertman gbg:s fynd hörna, vet inte hur många det var kvar men minst 5-6 st.

post-10017128-1394237680,165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där ser intressanta ut! Tack som tusan för tipset, får ringa Hjertmans imorgon. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag hittade hade alla minst en skruv nedåt.

En modell som kläms in i relingslisten och skruvas sedan med en skruv nedåt genom däcket.

En modell som skruvas med 2 skruv i relingslisten och sedan en skruv nedåt genom däcket.

Samt några modeller med 3 skruvar nedåt genom däcket.

Hjertman-modellen med bara skruvar åt sidan in i relingslisten har jag aldrig sett förut, är den tillräckligt stabil i sidled ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju sådana vi har idag så jag tror nog att de är stabila så det räcker. All last på stöttorna blir ju vinkelrät ut från båten och inte långskepps så att säga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...