Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JuniBo

Yamaha F150 helt död

Rekommendera Poster

Lite för simpelt, men frågar ändå. Du har väl kollat dödmanskontakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker man starta en F150 med sluten dödmanskontakt tjuter larmet, motorn går runt på starten men går inte igång. ECUn sätter felkod så verkstan kan t o m se att du klantat dej ;) Så tyvärr, här är felet nåt annat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att den är byggd av samma varv som gör AMT-båtarna. Ska kolla i papperen ikväll om jag minns rätt.

Kan inte avgöra om jag har de nyare kablarna men skulle inte tro det med tanke på hur trögt det går. (Hur trögt är trögt kanske man kan fråga sig, men om jag säger att jag från stillastående försiktigt skall smyga iväg så är det svårt att inte skutta iväg i ett brum då man tar i mer och mer tills det blir alltför mycket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det låter galet, jag får ju sätta åt bromsen för att mitt handtag ska bli kvar i samma läge så nåt trögar absolut hos dej. Vill absolut minas AMT de byggde de sista Yamarinerna 2005 så eventuellt finns några AMT-Yamariner med modellår 2006 men sen ska det va stopp. Är båten från 2008 är det nog nån annan som byggt. Nånstans på MG finns vilka fabriker de olika koderna är men sökfunktionen är ju som den är på MG..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat och det är Finn-Marin som byggt min båt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är glappt någonstans är ganska uppenbart. En tanke är att det är glappt i själva tändningslåset. Många moderna tändningslås är ganska klent byggda och har man en nyckeknippa med många nycklar som sliter i startnyckeln i kraftig sjögång i 30-knop så är det många tändningslås som ger sig.

Ofta är kontakten precis tillräckligt stor för att det ska funka, men vid fuktigare väder kan effekten bli att det bryter. Skruva isär och undersök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Jag har faktiskt funderat i de banorna själv om det kan vara tändningslåset som bråkar. (Har bara tändningsnyckeln där och alltid haft men låset verkar lite slekigt kan jag tycka, ingen kassaskåpskänsla direkt).wink

Jag är ingen båtelektriker så jag kanske tänker fel men anledningen till att jag inte borrat djupare i just tändningslåset är att på min båt så strömförsörjs motorn direkt fråm batterierna dvs inte via huvudströmbrytaren, Med andra ord så kan jag i normala fall tilta motorn upp och ned oavsett om tändning och/eller huvudströmbrytare är till eller från.

Tilten är helt död nu den reagerar inte på knappen som sitter direkt på motorn. (Har även tänkt tanken att det kanske är den som är boven ,tiltknappen alltså, men den borde gå att dra ur sitt kontaktstycke och se vad som händer??)

Om jag förstått det hela rätt så går strömmen ut till motorn och sedan vidare till instrumenten som i detta läge får alltför klen spänning.

Men spänningsfall eller jordfel kan förstås sitta varsomhelst i kedjan och orsaka mitt problem kanske?

Ska kolla upp tändningslåset efter bästa förmåga så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta hur allt är kopplat på just din båt så är det svårt att ge konkreta tips, men ett generellt bilmekartips är att, i samband med skumma elfel gå igenom alla elektriska konatker. Ta loss/skruva loss sladden/anslutningen, rengör, spraya med kontaktspray och sätt tillbaka. Gå igenom hela elsystemet och kör proceduren överallt du kommer åt. Även platser som vid första anblicket inte verkar ha nåt med problemet att göra skall kontrolleras. Man ska inte underskatta elfelens finurlighet att sätta sig på de mest orimliga platserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fattat rätt, bara två kablar går från batteriet till motorn. Sen kommer resten därifrån och det mesta går via motorns huvudrelä utom bl a tilten. En grej du kan prova är att dra isär stora tiopinnarskontakten och testa tilta. Då har du fällt/frikänt en större del av elsystemet i båten inkl tändningslåset. Men som sagt innan, med en multimeter så knäcker man det här rätt enkelt..

Varit i kontakt med nån Yamaha-verkstad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag har inte båten i närheten nu och det är kanske uppenbart när jag sedan lyfter av kåpan vilken kontakt du menar. Men om inte var sitter 10-pins kontakten?

Vad tror du, kan jag dra ur kontaktstycket till tiltknappen eller är det kanske den du menar?

Nästa fråga är, törs jag koppla ett batteri direkt på motorn, (där kablarna går in från båten), för att se om det skulle ge någon skillnad. Vill inte göra något elexperiment som riskerar slå ut någon elektronik i motorn, men det kanske inte är någon risk?

Har pratat med en båtmek som kan Yamaha men inte fått någon specifik ledtråd. (En kille som är skicklig, ingen klåpare).

Min förhoppning var att komma loss någon kväll i veckan för att borra mer i detta men det har inte gått. Jag kommer vara på plats på lördag morgon beväpnad med en bra Multimeter och de scheman jag lyckats hitta så får vi se om jag kommer något på spåren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10-pinnars kontakten tillsammans med Command Link kontakten kopplar ihop motorns elsystem med instrumenten, reglaget och tändningslåset. Var den sitter på 64an har jag faktiskt aldrig behövt fundera på :)

På äldre motorer hänger den utanför motorn och kopplingen brukar återfinnas i motorbrunnen. Det kan va så att den finns nånstans i motorn på F150 men jag borde sett den och kan faktiskt inte minnas att jag gjort det. Alternativet är att den finns akter om skottet i akterstuven. Det tråkigaste alternativet är ju om den finns nånstans inuti riggingslangen mellan motorn och akterspegeln men så illa ska det väl inte behöva va...?

Här är en bild på en 10-pinnars förlängningssladd, det är alltså en sån kontakt du letar efter..

Visst kan du koppla via andra kablar o ett annat batteri, inga problem alls..

post-26269-1394237682,7241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tiopinnars kontakten sitter i framkant av motor vidhöger om bränslefiltret mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så tutte, jag har t o m fotat den utan att tänka på den :)

post-26269-1394237685,2319_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Jag hittade den när jag lyfte av kåpan. Läste era svar nu under en fikapaus. Tilten död men efter att dragit isär nämnda kontakt o satt tillbaka så funkade instrumenten normalt för en stund. Tills jag frestades trycka på reglagets tilt-knapp då svartnade allt igen.

Grejen är att jag också stökat runt lite med huvudströmbrytaren också så det kan likväl vara vaj där kanske.

Spänningen ut till startmotorn dvs direkt fr batteriet påverkas ej av att jag försöker tilta den är stabilt 12,6 volt.

Det finns en liten skillnad och det är när jag tiltar via reglaget så slocknar instrumenten om de mot förmodan lyst innan och det surrar bak i nå´t relä. Tiltar jag på motorn så är det totalt utan reaktion, surr eller något alls tecken på liv.

Med 10-pin-sladden urkopplad går det ej att tilta, fortfarande dött.

Ska gå ut och försöka mäta lite. (Tar med datorn ut så håller jag läget uppdaterat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till tiltknappen på motorn går 12 v samt styrspänning för upp/ner antar jag. Röd har konstant 12 v, de andra 2 ligger på 8 v i vila och 12 v när man trycker på upp/ner vid reglaget. Är det OK?

I säkringsboxen finns ett Main relay detta relä surrar oavbrutet vid påslagen tändning. När allt för en kort stund funkade normalt med instrumenten imorse så surrade inte reläet oavbrutet.

Tar jag ur reläet, tänds instrumenten upp normalt, tilten funkar dock inte och även nu svartnar instrumenten när jag provar tilta.

Är reläet boven?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, reläer brukar sumra ifall spänningen till dess elektromagnet lastas ner när kontakterna sluts. (Reläet släpper då, styrmagneten slår till och lastas omedelbart ner igen, släpper igen osv osv.) Troligen är reläet okej, kontakterna tycks i.a.f. leda tillräckligt för att lasta ner den gren som är gemensam för kontakter och styrmagnet enligt ovan? Kanske har du alltså resistans/oxid i de grenar där relän surrar, skulle försökt lossa och spreja säkringar&kontakter.

Tyvärr hittar jag inget komplett elschema, bara ett utsnitt i DENNA forumtråd där bl.a. en säkringshållare med 6 st säkringar och två reläer syns. Har du likadant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för infon, låter troligt. Jag försöker mäta fast jag inte riktigt har koll på rätt ordning att leta. Från huvudpolerna på motorn, efter startsolenoiden går en ganska grov, (grövsta efter huvudledningen), kabel vidare till något som skulle kunna vara ett relä modell större. (Tilt/trimrelä??). På pluspolen där har jag 12 volt i vila men när jag vrider på tändningen endast 4,6 volt, det känns skumt.

Sitter på dåligt mobilt bredband så det är lite segt, men jag skall kolla länken du hänvisar till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är bilden vid inlägget 12-03-2007, 12:24 PM du menar såär svaret nej. Min box är annorlunda.

Har 5 säkringar, 2 fetingar för Engine main fuse och Isolator fuse sedan 2 20 A ena för mainswitch/trimswitch den andra för elektroniken i motorn soppapump m.m. och en 30 A för start relä. Sedan finns bara huvudrelä inget driver relay som på skissen.

När man lyfter på kåpan till min motor så ser allt väldigt fräscht ut, finns ingen oxid, smuts eller dylikt någonstans.

Har känt på kopplingsstycken dragit isär och kollat. Känt på alla, (eller de jag hittat iallalfall), kabelskoanslutningar. Har provdragit dessa och hittat 2 som inte satt benhårt men efter att kollat efter skräp o annat dragit tillbaka dem så de sitter men ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bekräfta att pluspolen där spänningen sjunker till 4,6 volt redan vid påslagen tändning är trim/tilt reläet. Detta kan inte vara OK. Frågan är vad som får spänningen att sjunka så?

Med tanke på kabeldimensionen så är det en matning av spänning och inte bara någon styrkabel där det ev. skulle kunna vara normalt med 5 volt eller så. OBS! Min gissning, inte fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som sagt skumt med 4,6 V men möjligen är det datorn som pulsar 12-volt så att det är medelvärdet du ser? För main relay är nog datorns sätt att lägga sig i och styra, och möjligen gör den på nåt vänster löjligt många återställande försök per sekund? Bara en tanke, men det hade varit intressant att utröna om det är pulser eller inte som orsakar medelvärdet 4,6 volt. Haha, nåt oscilloskop har du väl inte i bakfickan förstås, din slarver? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska förtydliga lite också att jag tog bort matningen till trimreläet och spänningen sjönk även då till 4,6 volt. Med andra ord borde trimreläet vara oskyldigt kanske..?

Den grova kabeln fortsätter sedan in i härvan som går till säkringsboxen så antagligen matar den resten om man säger så.

Ska rensa hjärnan en stund med att bygga garagetältet som ska täcka sjuklingen i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grova slingan i motorn går in på startreläet, vidare till trim/tilt-relät och landar sedan i stora el-boxen som innehåller main-relay och diverse säkringar. Startmotor och tilt/trim-motor går ej via main-relay. Däremot gör trimknapparna det. Ritningen är över trimsystemet, nr. 5 är trimrelät, var har du mätt upp 4,6V? 

post-26269-1394237685,4012_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den punkt där kabeln från startreläet ansluts mot trimreläet och grenar sig vidare till huvudboxen. Resultatet 4,6 volt blev detsamma vare sig trimreläet var anslutet eller ej. (Jag tog loss kabelskon från reläet).

En annan iaktagelse: Jag tiltade upp motorn för hand för att kunna flytta båten en bit. Det var grymt tungt får man säga. Vi var två man som flåsade efteråt. Kanske säger mer om oss än om motorn men är det så förbenat tungt?

Väl på plats så behövde jag tilta ner igen så jag lyft motorn en bit skruvade åt skruven för att få lite broms trodde jag men tilten gled ner tämligen fort, inte så att det var något problem men jag trodde den skulle stå i princip still med skruven åtdragen. Verkar detta normalt eller är det nå´t vaj med tilten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer när du slår på tändningen är att main-relay drar och då sjunker din spänning på trimrelet från 12V till 4,6V, stämmer det? Ser det som rätt osannolikt att nåt skulle kunna lasta ner ett friskt batteri så brutalt utan att säkringar poppar eller kablar brinner.

Därmed återstår spänningsfall i kablaget. Vad är spänningsfallet mellan trimrelät och startrelät? Vad är spänningsfallet över kablaget mellan motor och batteri? Mät från startrelät till batteriets pluspol och därefter från motorns motorns jordanslutning till batteriets minuspol.

Nöd-ventilen kopplar ihop sug och trycksida på hydrauliken. Är ventilen stängd sitter motorn fast så länge inte kraften som påverkar motorn är så stor att chock-ventilerna i kolvarna öppnar. Luft i systemet kan dock skapa märkliga fenomen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Main-relay sumrar så känns det inte som det dragit som det ska. Vid första försöket igårmorse då drog allt som det ska och allt var normalt tills jag försökte tilta. (Provade dock inte att starta eftersom jag inte hade kylning anslutet).

Hursomhelst i övrigt är det som du säger, när tändningen slås på så sjunker matningen på trimreläet till 4,6 volt.

Jag skall åka ner en sväng idag med så ska jag mäta som du säger. Jag antar att spänningsfallet är lågt eftersom jag har 12,56 volt på alla punkter jag mätt på motorn förutom de tidigare nämnda. Tror jag hade 12,56 volt även direkt på batteriet när jag mätte igår.

Ang tilten så sjunker den som en sten tills dess trim-stänger går upp och möter då blir det stopp. Men med bara tiltstång är det som en varm kniv i smör med stängd ventil. Luft i systemet känns inte otroligt då jag tycker tilt-delen låtit skumt en tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Är din beskrivning korrekt så tror jag tvärtom att det är ganska sannolikt att de 7-8 volten försvinner i kablaget mellan motor o batteri. Tändningen ska va på så systemet är nerlastat när du mäter och det är alltså inte mot jord du ska mäta utan parallellt eller över kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfallen är försumbara om jag gjort rätt. Däremot har jag 8,5 volt på alla punkter på trimreläet förutom plusmatningen. Dvs även på trimreläets jordpol om jag uttrycker mig så.

Jordkabeln till reläet är ganska kort och sitter i blocket till höger om huvudmatningens stora jordpol.

På den punkten sitter även något annat jordat som jag inte identifierat ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...