Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tunafishburk

Läckage i vattenpump Aq130

Rekommendera Poster

Hej.

Problemen med min motor avlöser varandra så jag knappt hinner fixa den till vinterförvaringen.

Senast i raden av problem är en läckande vattenpump. Det läcker ur ett hål i själva pumpen (se bild ).

Min teori är att det inte ska gå något vatten vid det hålet och att man har monterat impellern åt fel håll. finns ett jack på ena sidan (se bild) om man sätter det innåt så kan vattnet gå den vägen och läcka genom hålet  men vänderman den så finns det inget jag och då blir det tätt. Har egentligen ingen aning men det var bara en teori . någon som vet något om detta ?

Tacksam för hjälp.

 

post-10018595-1394237677,7008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle m 90%säkerhet kunna säja dej att tätboxarna måste bytas. dom har troligtvis gjort sin uppgift färdigt, hur du vänder impellern tror jag spelar mindre roll. Pröva o byt båda radialtätnigarna, men var uppmärksam hur dessa sitter vända  mvh  facil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höjer Facils bud till 99%. Hålet är ett skvallerhål som är till för att du ska kunna se när tätningarna har upp och samtidigt förhindra att vatten kan komma in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den modellen av pump har sina svagheter, brukar vara vassa kanter i jacket som driver pumpen, de brukar skada tätningarna när man haft ute axeln för att byta impeller.

Dessutom är med all sannolikhet glidlagren slut så att om du bara byter tätningar så är dom ganska snart otäta igen.

Skulle rekomendera dig att köpa en modernare pump med kullager, där det går att byta impeller utan att ta ut axeln.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara tacka alla för all hjälp och visat intresse , mycket uppskattat yes

Ni hade rätt grabbar, i princip alla tätningar boxar och packningar var slut :)

Någon som har tips på någon packningssatts som man kan köpa till bra pris på nätet ?

eller om någon har bra tips på en modernare pump till rimligt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Någon som vet var man kan köpa packning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du typen som Ts visar bild på så köp nytt, googla lite så hittar du bättre priser.

Tätningar, simmeringar, packboxar, eller vad ni vill kalla dom köper ni på någon maskinfirma som säljer lager.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för snabbt svar.

Så ser min ut.

Inte värt att byta packningar för 100kr?

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i somras. Bytte tätningarna. Billigt och bra, rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundra kronor????????

Jag bytte i min maskin förra året, sju, 7 kronor hos maskinhandlaren.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...