Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Spancox

Gasfjäder till stuvluckorna

Rekommendera Poster

Har ett tag löst funderat på att fixa någon dämpning till luckorna i sittbrunnstofterna på båten. De väger inte speciellt mycket, kanske 5 kg men folk har en otrolig förmåga att tappa dem så att det smäller i hela båten.

Nu har vi byggt supstuga som tydliggör problemet då luckorna inte längre går att öppna hela vägen, nu måste man hålla upp dem med en hand eller fixa något som gör det åt en. 

Då började jag åter fundera på gasfjädrar. 

Problemet är att jag inte riktigt vet hur man skall konstruera det hela, vilken lutning som kolven behöver ha för att fungera som tänkt etc. 

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan guida mig lite snabbt?

Finns det någon bra länk som beskriver hur man skall tänka och göra kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på ett exempel.

Regeln är att punkten B ska ligga under linjen mellan A och C.

Om B ligger över linjen A-C kommer luckan aldrig att stängas.

Såg att bokstäverna syns lite dåligt på bilden.



Längst upp till vänster, gångjärn: C

Mitten, infästning gasfjäder i lucka: B

Längst ner till höger, infästning gasfjäder stomme: A

post-14695-1394237676,5454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppenbra, Kaptenen!

Är det en privat bild? Tänkte att om den är från internet kanske det finns mer matnyttigt att läsa där?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Satte dit detta på min förra båt. Det funkade kanonbra. Slöt tätt mot gummilisten vid stängt läge samt öppnade lätt med en knuff i början.

post-10021023-1394237676,6294_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bra finess med nåt som håller luckan öppen. Som regel hålls luckan kvar i öppet läge när den öppnats helt men så kommer en våg eller på segelbåten lutar det lite extra i en vindby och så råkar man ha fingrarna på fel ställe. Hände frugan i somras och det kändes inte bra om man ska gå efter ljudvolymen.

Skruvfjäder (dragfjäder) av den tätlindade typen fungerar också för fullt öppnad lucka. Fjädern blir styv och går inte att trycka ihop i längdled, håller luckan öppen men kan lätt böjas genom att peta på den i sidled när luckan ska stängas. Billig försäkring mot smällda fingrar.

Fungerar dock inte i ditt fall med halvöppen lucka. 

Har för mig att en gasfjäder ska sättas i rätt läge för att hålla gasen så länge som möjligt. Har väl nåt med tätning och ev. smörjolja i gasfjädern att göra.

Gasfjäder är en trevlig uppfinning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig spiralfjäder som luckhållare vill jag avråda från bestämt efter att ha fått kylboxluckan på fingrar, armar och i huvudet ett flertal gånger de senaste åren. Så snart man duttar det minsta lilla i sidled på fjädern så faller luckan igen. :-(

En gasfjäder skall monteras så att den utskjutande kolven (den tunna delen) är nedåt. Det har jag koll på. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj aj!

Bra med andras erfarenheter. Passar nog dåligt i båt med tunga luckor och stökig miljö.

Jag såg såna fjädrar på ljudhuvar för skrivare men på kontor där de fanns är risken mindre att komma åt fjädern ofrivilligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej var hittade ni gasfjärdarna ? 

Kikade på biltema i går, men dom var för starka.

 

Jag behöver en till bakluuckan på min Sea ray 260 -01 och i manualen står det att det skall vara 12" - 8" 40 PSI som jag får till 30,48 cm - 20,32cm 27 N. 

 

Dom som är på biltema är på 300 N och uppåt.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej var hittade ni gasfjärdarna ?

Kikade på biltema i går, men dom var för starka.

 

Jag behöver en till bakluuckan på min Sea ray 260 -01 och i manualen står det att det skall vara 12" - 8" 40 PSI som jag får till 30,48 cm - 20,32cm 27 N.

 

Dom som är på biltema är på 300 N och uppåt.

 

Mvh

Christopher

Det kan ju gå att flytta tryck/häv-punkten... med hänsyn tagen till den last gångjärn/leder får ta. Så kan man få till en kortare, mindre dämpare... fast det kanske inte går i ditt fall.

Smart m dämpare är ju att sätta dom så att dom "låser" vid stängt läge, dra över sin längsaxel..

hmm... ska kolla till mina Tofta sittbrunnen... både tunga och otympliga. Dom fäster jag med gummicord i mantåget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej var hittade ni gasfjärdarna ? 

Kikade på biltema i går, men dom var för starka.

 

Jag behöver en till bakluuckan på min Sea ray 260 -01 och i manualen står det att det skall vara 12" - 8" 40 PSI som jag får till 30,48 cm - 20,32cm 27 N. 

 

Dom som är på biltema är på 300 N och uppåt.

 

Mvh

Christopher

Tja, fråga någon med halvgammal kombibil.

Min erfarehet av Volvosar, Citroëner, Oplar, en Mazda och nån Passat är att de där gasfjädrarna blir slappare när bilens garantitid löpt ut. Jag har just nu en fin bula i tinningen/pannan efter att ha slagit i huvudet i en 3/4 öppnad baklucka... :)

 

Annars är det som redan skrivits, ett bra utbud på Biltema, och senast jag gick förbi den hyllan med gasfjädrarna fanns det alla varianter uppsatta på hyllans gavel så man kunde mäta och jämföra med.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-05-10 på 10:19 AM, Georg_Ohm säger:

Tja, fråga någon med halvgammal kombibil.

Min erfarehet av Volvosar, Citroëner, Oplar, en Mazda och nån Passat är att de där gasfjädrarna blir slappare när bilens garantitid löpt ut. Jag har just nu en fin bula i tinningen/pannan efter att ha slagit i huvudet i en 3/4 öppnad baklucka... :)

 

Annars är det som redan skrivits, ett bra utbud på Biltema, och senast jag gick förbi den hyllan med gasfjädrarna fanns det alla varianter uppsatta på hyllans gavel så man kunde mäta och jämföra med.

...

Ingen höjdare att montera  en gammal sliten gasfjäder. Den blir garanterat bara sämre och sämre och då har man samma problem igen efter ett tag. Biltemas var för starka som jag skrev ovan.

 

Jag hittade dock denna som är till för ändamålet https://www.waveinn.com/Vattensport-fiske/attwood-sl35-gas-spring/136433622/p

Så har du en SeaRay 260 sundancer 2001 och letar efter en gasfjäder till luckan där bak så finns den här

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...