Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Heldefolksingers

Minimera luftmotståndet?

Rekommendera Poster

Seglen ger båtem kraft framåt medans bidevinden ger luftmotstånd på hela farkosten.

Min något äldre katamaran byggd i plywood har en något kantigare form som sägs skapa mer turbulens än moderna liknande båtar. Detta gör att båten har svårare att gå högt i vind.

Men kan man göra något åt detta. t.ex. förse kanter med spoilers. Känner någon till något om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera på spoilers tror jag mera ökar vikten än gör någon nytta. På tävlingsbilar finns spoliers oftast för att öka suget mot marken och därmed få bättre väggrepp i kurvor etc, dåligt utformade ökar de t.o.m. motståndet. För svenssons bilkörning saknar de helt betydelse.

Att däremot göra hela karossen mer strömlinjeformad kan förbättra det sk CW-värdet så att luftmotståndet minskar. Det vill säga att runda till formerna och ta bort sådant som sticker ut och skapar turbulens i luften. Laminär luftström är det som eftersträvas.

Här en länk om strömningmotstånd allmänt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mlinjeform

Den bromsande turbulenta luften brukar börja bildas vid det störande skrovpartiet och sedan ökar bakom detta även om formen i övrigt är bra. Det kan ofta vara minst lika störande med en vertikal yta i mitten eller bak-kanten som som framtill på karossformen/skrovet.

Den sk droppformen är det som ofta efterstävas, den sk ur-SAAB-en Saab 92 från 50-talet är ett exempel på en sådan design. Rund droppform utan utstickande detaljer och avsmalnande till en spets bakåt, se även på tävlingscyklisters hjälmar det har samma form.

Om det sedan på en segelbåt har någon avgörande betydelse att börja fila till kanterna och fylla ut kantiga avslut av ruffen etc som man skulle kunna tänka sig tror jag ändå inte skulle göra någon märkbar skillnad.

Få se om exempelvis Kalman hakar på, han brukar ha en del vetenskapliga klurigheter att bidra med.! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tävlingsbilar finns spoliers oftast för att öka suget mot marken och därmed få bättre väggrepp i kurvor etc, dåligt utformade ökar de t.o.m. motståndet.

De flesta bakluckespoilers och vingar (och många andra aerodynamiska anordningar) för tävlingsbruk ökar faktiskt luftmotståndet ganska mycket, men så länge vinsterna i kurvtagningsförmåga är större än förlusterna i topphastighet är det ju en förbättring av bilen. Om man tappar 10km/h toppfart och det endast märks på banans längsta raksträcka men samtidigt vinner 5km/h genom alla svängar (och har därmed även högre fart ut på alla raksträckor) kommer bilen vara snabbare till de flesta typer av tävling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni glömmer att en rätt utformad spoiler kan minska luftmotståndet.

Kolla lite på vad de gjort med AC72:orna, de har en del spoilers och lustigheter för att minska luftmotstånd (drag på engelska) Men de seglar 20-40knop....

Jag är dock tveksam till om det har någon effekt på din båt då den nog inte är snabb nog. Om du kan minska vikt och våt yta kommer det att göra mycket större skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tja...skall man haka på? Kom hem idag från det Spanska landet med dess solkust och en bihållsinflammation, inte alls kul......... men nu var det katamaran och strömlinjeform.

En äldre kantig i plyfa, låter som en Dacapo. Det jag spontant tänker på är alla dessa nya fina Laguner som säljs för dyra pengar. Den där lodräta höga  väggen tror jag bromsar mycket mer än vad kantigheter på skrovet gör på en Dacapo. Det bildar ett baksug.

Utstickande saker som tex en mantågsstötta bromsar åsså. Eller en massa knapar på masten eller....eller kuttersmycket på nätet framme mellan skroven? Hm......

Det är klart att allt bromsar men jag skulle inte gå till överdrifter. En uttöjd storsegel med stor buk mot mitten gör mer skada  en alla de andra sakerna. Så testa trimma segel och sy om ev. Låna kanske från någon annan båt å testa. Det gör mer nytta. Sedan kan man ju undra om det lönar sig att jaga en 1/4 knop hit å dit när man tappar massor om man seglar fel kurs eller inte kryssar även i medvind, läns,  eller skotar fel  el har lastat ner båten med massor med bra att ha saker.

Testa centerbordet-sticksvärden. Prova fram rätt läge för olika vindstyrkor och kurser. Så lite båt i vattnet som möjligt.

Eftersom någon tog upp det där med strömlinjeform och spoilers och bilar så kan jag berätta att min nuvarande bil har en lustig effekt. Strax under 150 km/h så plötsligt så trycks bilen ner mot vägen och går som på räls. Vid 170 går den som en gokart på räls och samtidigt väldigt stadigt. Jo, det är en spoilers på den. Men effekten är ändå märklig och plötsligt märkbar. Fast vi talar om farter som ingen katamaran nånsin kan komma upp till. Fråga inte var jag har provkört.

:-)

Numera bryr jag mig inte om en 1/4 knop hit å dit. Viktiga är att ha driv på båten och att man seglar. Inte liger i hamn å väntar på den rätta vinden som aldrig existerar. Utnyttja vinden å var  inte rädd att kryssa. Blåser det för hårt går det alltid att reva. En katamaran revar man tidigare än en vanlig enkölare. Testa dig fram, fixa seglen först.

Skicka gärna upp en bild på din båt. Det är säkert många som är nyfikna. Ont om bra katamaraner. Såg en till salu i våras i Dalarö, den var nästan ett vrak så jag avstod från köp. Fast det var rätt storlek men resten fel. Det är inte jobb jag ville köpa.

Kom gärna igen med dina funderingar, det finns flera katamaranfolk här som läser och kan en hel del. Fråga Havkat signaturen. Han kan mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...