Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krippe22

12 ton - 20 ton båt - vinterförvaring som inte kostar skjortan???

Rekommendera Poster

Min båtklubb (stockholmstrakten) tar båtar upp till 12 ton. ganska bra för en båtklubb tycker jag. Kostar ca 3000kr per vinter ink upptagning och sjösättning med bra maskiner/larver som känns säkra och inte ger åverkan på båten.

Nu funderar jag på en större båt på mellan 12 och 25 ton. Var kan jag vinterförvara den utan att det kostar skjortan? Jag vill fixa med det mesta själv. Båtklubb vore det bästa men vilken klubb tar upp så stora båtar? Måste ju finnas mängder med båtägare som inte har hur mycket slantar som helst att lägga på vinterförvaring? Svinninge utåt Vaxholm tar stora båtar och tar ca 20 kkr för en vinter med upptagning och isättning. Första vintern ca 30kkr. Är det enda alternativet??? Ganska mycket dyrare än 3000kr på båtklubb!!!

Vänliga häls

Krippe

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med stort och smått.

Små båtar små bekymmer - stora båtar betydligt större bekymmer.

Vinterförvara i sjön och så ta upp för vårutrustning nån gång när passar.

Kanske inte ens varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt: Stanna där du är men hyr en egen mobilkran. Kanske det kan gå? Det lär bli billigare än att slanta upp 20-30 000. Kanske kan ni dessutom gå ihop några stycken och få ner kostnaden.

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är typ 20 ton inget problem för en mobil kran? Ngn ide vad det kan kosta. Ska kolla med båtklubben om de har synpunkter på att jag gör så samt att marken håller för en båt som är tyngre. men det borde ju handla om vikt/kvm som är grejen eller vad säger ni? Betala lite mer för att man tar upp en större yta kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De första åren jag hade större båt 3,5 ton anlitade jag alltid en mobilkran för sjösättning och mastning. Det fanns ett företag i hamnen som hade mobilkran och den anlitades nog av alla som inte tog båtarna i den handvävade hamnkranen.

Här hemma finns ju ing båtklubbar som sammordnar upptagen, utan man får arragera det hela själv. Hyra in och skaffa fram det som behövs. 

I dag tar jag upp med gaffeltruck om jag bara skall gör rent i botten och bottenmål. Gaffeltrucken kan ta upp med mast på. Gaffeltrucken som jag brukar anlita tar 12 ton.

De gånger jag ändå skall masta va blir det med Smögenvrvets mobilkran. Kranen - på bilden -tar 30 ton.

Nu kommer jag inte ihåg priset, men inklusive avmastning tror jag att det låg på 7-800 kr/lyft. Själva lyftet tar ju förhållandevis lite tid. Jobbet med masten är ju nästan lika tidskrävande.

Lyftoch uppställning (några dar - upptill en månad) på varvets plan (ingen framkörning) och jag får låna bockar och högtryckstvätt och tillgång till el för de jobb jag skall göra.

Sist stod jag uppe i ca en månad (före midsommar) Varvet tog betalt för två lyft - inget annat.

Tyvärr är kostnadsläget ett helt annat i Stockholmsområdet.

 

http://www.edinskranar.se/mobilkranar.html

post-945-1394237675,2815_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en bra ide att kolla vad firmorna med mobilkranar i närheten har för kapacitet. innan du köper fartyget.

Väldigt många kranbilar klara 8 eller 12 ton, några 20 ton, utöver det då blir det rätt stora kranbilar. eller mobilkranar, tex dessa: http://djmk.se/tjanster/mobilkranar/

Sedan beror det även på hur nära kajkanten de kan stå (Vad kajen håller för?)  eller hur nära båten kan komma mot kajen (hur djupt båten sticker). Dvs avståndet mellan krancentrum till båtcentrum som lyftet skall genomföras med, påverkar storleken på vilken kran som behövs, (lyftkapaciteten minskar med lyftavståndet).

Har du tur så kan de lyfta upp i din hemmahamn/båtklubb, det blir då troligen billigaste alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha tack för bra svar och tips. Uppenbarligen så finns det kranar som tar betydligt mer ön 20 ton :-)

Ska kolla lite mer med klubben och kranfirmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betalar 4500 kr för vinter förvaringen på varv i Gävle inkl allt. Upptagningsvagnen tar 35 ton, åtminstone i teorin, men 12-25 ska väl inte vara nåt problem. Nu står jag inomhus men står man ute under pressening blir det betydligt billigare, kanske hälften. Många stockholmare som står här under vintern trots att det tar 1,5 timme hit med bil. Staket, grindar och nattbevakning av medlemmarna. El, vatten och allt annat man kan behöva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholmstrakten kan KS Kran säkert lyfta en båt på 20 ton med sin största lastbil och placera den på avsedd plats på båtklubben till en vettig penning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 ton båt klarar dom inte med sin största bil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte svar på frågan - men du ska inte låta den ligga i sjön över vintern? Låter som en stålbåt, borde klara det tycker jag med lite anpassning av sjövattenintag mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack happysix för tabellen, det var den jag sökte!

Dvs avståndet mellan kranens centrum och båtens centrum när det skall lyftas har en avgörande betydelse för hur stor kran som behövs, det är då även viktigt att marken/kajen håller för stödbenens tyngd

--> En filmsekvens som visar att det går rätt fort när marken under kranen sätter sig..

Så därför är det inte säkert att kranföraren vill ställa sin kran allt för nära kajkanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen stålbåt. Hur mycket anpassning för att ligga i året om? Om man fixar isfritt är det ändå stor risk att ngt fryser sönder när det är 20 minus ute? Ska man ha på en liten värmare i båten som håller några plusgrader inne i båten? Är väl ändå risk att det blir kallt/frysert precis närmast skrovet/vattnet i vattinföreingar/utsläpp? Annat som kan gå sönder om man ligger i på vintern när det är många minus även om det är isfritt just där man ligger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan att ha båten i sjön året om har diskuterts i en tråd alldeles nyss. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=515082

Där finns mycket matnyttigt.

Själv ligger jag i året om, och tar upp på försommaren, när de flesta har sjösatt för lite vårutrustning. Gott om plats att ställa upp båten och gott och varmt medans man jobbar. Ibland tom lite väl varmt.

I år gick jag till Vänern i stället för att ta upp. Nu har det nog växt en del både på skrovet och på propellern. Har gått med båten till jobbet på Smögen ett par dar - bilen på vekstaden. Känns som om det går lite trögare än normalt. Nästa år blir det nog lite tidigare upptagning än normalt dvs April - Maj wink

post-945-1394237676,4347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla med Båtsällskabet Arken i Kungsängen ifall de klarar 20ton och har plats på kajen.

www.bsarken.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betalar 4500 kr för vinter förvaringen på varv i Gävle inkl allt. Upptagningsvagnen tar 35 ton, åtminstone i teorin, men 12-25 ska väl inte vara nåt problem. Nu står jag inomhus men står man ute under pressening blir det betydligt billigare, kanske hälften. Många stockholmare som står här under vintern trots att det tar 1,5 timme hit med bil. Staket, grindar och nattbevakning av medlemmarna. El, vatten och allt annat man kan behöva.

Det där låter som något för mig. Har en 20-tons Colin Archer som jag skulle vilja få upp på land för översyn.

Vore intressant med kontaktuppgifter till varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slagsta marina kan ta stora båtar. Upp till 40 ton tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Betalar 4500 kr för vinter förvaringen på varv i Gävle inkl allt. Upptagningsvagnen tar 35 ton, åtminstone i teorin, men 12-25 ska väl inte vara nåt problem. Nu står jag inomhus men står man ute under pressening blir det betydligt billigare, kanske hälften. Många stockholmare som står här under vintern trots att det tar 1,5 timme hit med bil. Staket, grindar och nattbevakning av medlemmarna. El, vatten och allt annat man kan behöva.

Det där låter som något för mig. Har en 20-tons Colin Archer som jag skulle vilja få upp på land för översyn.

Vore intressant med kontaktuppgifter till varvet.

 

 

Nu är det ju en gammal tråd du raggat upp men ändå.

 

Var i Gävle Sommaren 2002 med min L32. En mycket trevlig hamn i mitt tycke, fast jag låg där bara en natt och lånade mastkranen för att klättra upp och fixera "vindexen".

 

Kan detta va till nån hjälp?

 

www.fliskarsvarvet.se

 

Kan inte få länken till att funka. Du får kopiera och klistra in (eller Googla)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slagsta marina kan ta stora båtar. Upp till 40 ton tror jag.

Slagsta marina tar inte 40ton, har gjort förfrågan på båt under 30 och fått avslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större/tyngre båtar mår bättre av att dras upp på slip eller torrdockas. Ligger man i året runt kan man slipdra någon vecka under sommaren för underhåll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror båtar upp till 40-50 ton tas av dom.flesta stora kranfirmor.

På musik låg det radvis med 200 båtar förut som kranades upp och ner. Har sett en kran med bara stroppar . dom väger 33ton och mäter 71fötter. Så håller inte med föregående inläggom storlek och lyft . Sen har ju alla olika definition om vad stor båt är.däremot får man räkna med minst 25000 får en kran i den storleken . Ofta kommer motvikter och stödbensplåtar på separat lastbil vilket gör uppställningskostnaden extra saftig .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att stare båtar mår bättre av att dras upp på slip eller torrdockas är att lyft stressar skrovet mer än slip/torrdocka. Men visst kan man lyfta. Fast helst inte träskutor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...