Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kadilack

KAD 42 läcker kylvätska

Rekommendera Poster

Jag har en KAD 42 åm 92 som läcker kylvätska ner i kölsvinet.

Jag har bytt alla packningar mellan avgaslimpa och topplock samt vid termostathuset.

Motorn är provtryckt till 1,7 bar utan att se något läckage. Verkar bara läcka när motorn körs.

Läcker ca 1 liter/timma men ser inte var det läcker.

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en liten spricka i blocket eller toppen som utvidgar sig när motorn blir varm. En kompis hade så på sin bilmotor.

Hoppas du hittar felet.

Mvh  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ad 41 :orna kan läcka mellan limpan och turbon har jag läst ngn stans. Detta kan avhjälpas med ny packning i rostritt tydligen. Betydlig enklare än spricka i blocket. Borde väl vara samma uppbyggnad på KAD 42.

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Såg ditt mail men MG klarar inte att jag svarar.

Mitt kylläckage på min KAD43 var helt enkelt topplockspackningen. En snabbt byte på en dag och ca 12 000 kr i arbetskostnad. :-(

Tyvärr vet jag inte mer än så. du har bytt den redan ser jag.. :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts ovan så är det inte ovanligt med läckage från topplockspackningen(bakkant). Står precis inför ett byte på mina motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns väl om det läcker bakkant topplockspackning? Borde väl läcka vid provtryckning eller är det bara när motorn körs?

Jag ser inget läckage på min motor vilket gör mig väldigt konfunderad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att se läckaget.

Motorn är ju varm när den går och läcker så kylvätskan som sakta kryper fram dunstar fort. Man kanske kan titta när den går eller leta efter rinn-märken, vilket jag kunde se på min motor. Eller (direkt efter stopp av motorn) känna med hushållspapper på olika ställen efter fukt?

Kolla förresten avgaserna. Är de vita så läcker det kylvatten in i cylindrarna. Då är det stopp med att köra mera eftersom det direkt är skadligt för motorn! Är avgaserna normala så sticker kylvätskan ut någon annanstans så man kan köra och leta efter felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det läcker inget i avgaser eller olja så det är ju bra. Läcker bara ner i kölsvinet.


Känner nån till om man kan hälla i nån spårvätska som man kan se med tex UV-lampa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det kontinuerligt läckage eller upphör det när kylvätskenivån sjunkit en bit?

 

Expansionskärlet på dessa motorer verkar underdimensionerat, och då trycks kylvätska ut genom överfyllningsslangen.

 

Speciellt om man har varmvattenberedare ansluten till maskinen, då blir kylvätskevolymen för stor, och överskottet spottas ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. På 40 serien så bör man inte ligga över min strecket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser




Motorn läcker kontinuerligt under körning men det varierar på mängd.


Tex körning utmed kusten i olika farter (5-20 knop) ca 3 liter på 6 tim.


Körning 2 tim konstant 20-23 knop ca 3 liter då med.

Inget ytterligare är påkopplat på motorns kylsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kadilack skrev: Känner nån till om man kan hälla i nån spårvätska som man kan se med tex UV-lampa?

Intressant och smart idé som tycks funka även motormässigt! :) Googlade enlig DESSA söktermer och en av träffarna gällde motorolja enlig

. [Ett speciellt färgämne (dye) blandas i vätskan som läcker, gissar att färgpartiklarna inte skall vara lättlösliga i vätskan men att de heller inte bör vara alltför svårblandade och flyta ovanpå i fall som detta med rätt svagt cirkulerande kylvätska? Nå, enligt filmsnutten finns flera varianter så troligen är en av dem avpassad för just glykolvätska. Kanske kan va nåt?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat felet ?

Jag har samma problem fast inte så mycket läckage, 1,5 liter på 160nm blandad fart(7-24 knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har precis samma problem nu så fort jag gasar på lite nu med min KAD42B

när tempen går över 90 grader så vill den trycka ur sig kylvätska ur expansionskärlet.

 

Detta uppstod efter att jag installerat vv-beredare.

 

Nu är frågan köpa originalkärl som är större för >3K 
eller kan jag köpa vilket sketet kärl med större rymd som helst och installera.

Installerar jag det ihop med det gamla eller tar jag bort det gamla helt?

 

Nån som haft detta problemet och gjort nåt åt det? :)

post-85554-0-34747200-1440066213_thumb.jpg

Redigerad av jontese

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma trassel här, 42:a från 91 med 1200 timmar. Får fylla i lite kylvatten nu som då, och verkar som det försvinner fortare med högre nivå i kärlen. Har vvb monterad dock lägre en motorn, endast slangarna som går högre. Någon som har löst detta, funderar på o riva för byte av packningar mellan topp kyllimpa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionskärlen har tydligen en förmåga att börja läcka efter ett gäng år. Så även en av mina.

Jag hade själv inte monterat på något annat än original på en KAD42. Kylvätskan skall vara i nederkant, inte i mitten eller ovankant som på vissa andra motorer. Köper man något annat typ av kärl finns ju risken att det blir fel mängd & nivå med följdfel.. 

Sommaren är så kort att iallafall jag gör allt ordentligt när jag väl gör något. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Någon som löst problemet med att kylvatten trycks ut?

Har en KAD42A som jag inte hittar anledningen till att glykolvattnet hamnar i kölsvinet.

//Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Leif,

 

Min läkte kylvätska har dock kad300 men same same but different och det var så himla enkelt att jag behövde bara dra skruvarna som håller kylkanalerna in mot toppen så att säga. Så slutade det läcka. Dessa skall gärna även dra när motorn är varm helst. och sedan dra från mitten och utåt och inte på något annat sätt. Kan vara detta för var väldigt svårt att se vart min läckte också nämligen, trodde först att det var en frostplugga. Men när jag släppte på sista muttern som håller inne kylhuset och luftfilter box hållaren så började pissa ut. Så drog åt där så har problemet försvunnit!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en packning mellan plåten och toppen bakom termostathuset. Den var i dåligt skick för mig. I samma veva bytte jag axeltätning till cirkpumpen. Har ej fyllt vatten på 2 säsonger. Har även bytt till stort expansinskärl från en lastmaskin, nytt 300kr locket orginallocket passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-10 vid 10:52 skrev danzo:

Hej Leif,

 

Min läkte kylvätska har dock kad300 men same same but different och det var så himla enkelt att jag behövde bara dra skruvarna som håller kylkanalerna in mot toppen så att säga. Så slutade det läcka. Dessa skall gärna även dra när motorn är varm helst. och sedan dra från mitten och utåt och inte på något annat sätt. Kan vara detta för var väldigt svårt att se vart min läckte också nämligen, trodde först att det var en frostplugga. Men när jag släppte på sista muttern som håller inne kylhuset och luftfilter box hållaren så började pissa ut. Så drog åt där så har problemet försvunnit!=)

Tack för input, ska kolla och känna på skruvarna, är inte riktigt 100 på om jag vet hur du menar men det klarnar nog när man är på plats😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-10 vid 13:39 skrev Landgren123:

Sitter en packning mellan plåten och toppen bakom termostathuset. Den var i dåligt skick för mig. I samma veva bytte jag axeltätning till cirkpumpen. Har ej fyllt vatten på 2 säsonger. Har även bytt till stort expansinskärl från en lastmaskin, nytt 300kr locket orginallocket passar.

Tack, ska kolla packningen, har du någon spec på expansionskärlet(modell) och vart man kan köpa ett sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att sätta hushållspapper runt motorblocket och sedan starta, hålla koll tills du ser var pappret blir blött?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Baxlaget:

Kommer du åt att sätta hushållspapper runt motorblocket och sedan starta, hålla koll tills du ser var pappret blir blött?

Bra tips, får kolla om jag kan få dit det👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att jag hittat felet😄

Efter att ha plockat isär och gjort rent locket till expantionskärlet så har jag kört 220 nm utan att glykolen har minskat.

Det sitter en fjäderbelastad backventil i locket och den kärvade, lite avfettning och 556 så verkar den fungera igen. Om jag fått rätt info så ska den klara ett tryck på 0,8 bar.

 

Tack för alla bra tips.

//Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha plockat bort värmeväxlaren så upptäckte jag en avrostad slangklämma(trodde inte de rostade) på slangen bakpå värmeväxlaren, slangen kommer från expantionskärlet. Helt klart att det har läckt vid den anslutningen. Att öppna värmeväxlaren var spännande, en del skit och en obefintlig offeranod(finns på tidiga modeller).

IMG_1605.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...