Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tony_B

Era båtar och smarta lösningar.

Rekommendera Poster

Hej är själv nybliven ägare av en lite större båt, den ni ser som min profilbild.Nu ska jag förbättra och snygga till den i vinter så nu är jag lite sugen på tips och smarta lösningar ni har gjort i era båtar. lägg gärna upp bild och förklaring på era stordåd ;)

post-10026253-1394237665,7398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vad är det för en modell???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Solceller, diodljus, autopilot och Ctek D250 dual, och nya dynor. Är utöver båtköpet och giftemålet det bästa jag har företagit mig ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Har du åldrad fanerad plywood i dåligt skick. Försök inte rädda dessa. Malla av dem i nytt fint trä. Förundras sedan över lyftet det ger vid återmontaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville lägga in en durk av nåtad teak i min båt men insåg att det skulle bli alldeles för dyrt.

Köpte istället spårad Meranti-plywood på lokala bygghandeln och nåtade (fyllde spåren) med svart sikaflex. Ser ut som denna http://www.nords.se/shop/19970/art70/h9373/7789373-origpic-a523f3.jpg

Jag la maskeringstejp på båda sidor om spåren och drog bort överflödet med en spackel och sedan bort med tjepen dirket. På så vis blev nåten slät och någon millimeter högre än plywooden vilket utgör ett kanonbra halkskydd.

Efter det har jag ytbehadlat hela durken med Osmo hårdvaxolja.

 





Du kan se några bilder i min sjöbod hur resultatet blev. http://www.maringuiden.se/u/martin_tre/;action=fotoalbum&id=6467

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt snyggt må jag säga Martin! Hur står sig plyfan mot väta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft den i sjön två somrar utan att det finns några synliga deformationer eller några mikrobiella skador. Men durken ligger under kapell och utsätts inte för fritt vatten mer än det som stänker in vid grov sjö.

men som sagt, hittills är jag supernöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fint jobb och något du kan vara stolt över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning om modell då tidigare ägare inte viste det heller. den är 4,90m lång mer vet jag inte. har ej hittat några typskyltar i den. men om du vet någon som skulle kunna tänkas svara på frågan så tager jag gärna emot svaret. har lagt ut en tråd med frågan men inte fått något svar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt som många andra har skrivit! Ska försöka göra en möbel (till hemmet inte till båten :P ) kanske blir rent av att sno iden att använda merantiplywood! (Måste bara komma på något bra sätt att få en snygg ram)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina kommentarer.

om du ska köpa meranti kan det vara bra att bläddra igenom skivorna och inte bara ta den yttersta för det kan skilja ganska mycket i färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Var det inte tips på smarta lösningar av detaljer som efterlystes?

Har ett här som jag har sett och skall implementera i nästa ombyggnad av inredningen.

Draglådor brukar ofta ha ett hack i kanten undertill så att lådan inte glider ur när båten kränger. Det kräver att man kan lyfta lådan samt att hacket görs vid tillverkningen.

Men om det inte finns någon hack t men samtidigt så går det att lyfta lådan en aning så kan man faktiskt borra ett hål och skicka in ett stift i lådans underkant. Stiftet passar in i ett hål i glidskenan.

Man lyfter upp lådan som vanligt och drar ut den i lyftat läge tills stiftet är utanför skåpfronten.

Enklare att fixa i efterhand än att karva ut hack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...