Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rolle37

Olja och Glykol från ÖB

Rekommendera Poster

Hej köp en olja som heter mega truck 15 /40 detta är en longlife olja godkänd för motorer som jobbar hårt, och går med hög värme. Denna olja är perfekt till en båtmotor. Den är lite dyrare men en kanon olja. Jag har den i alla mina maskiner och i båten. jag köper helfat 200 l och betalar då cirka 18 kr / l. + moms Vill du veta mer om agrols oljor kan du gå in på deras hemsida agrol.se. De har även en support du kan ringa till. En av dem heter Lars Ekmark, han föreläser om oljor för oss lantbrukare, mycket duktig kille, han har även ägt en storebro 34, dvs han är båtmänniska. i min motor går det i 4,5 l x 22,50 = 101,25 per säsong. Allvarligt finns ingen anledning springa på jula och biltema för att spara 20 kr. En riktig olja ger dig en glad motor.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därav att en syntetolja inte hör hemma i gamla V6/V8.or och en del väljer att köra på 20W-50 olja :)

Hänger inte riktigt med. Får du slitage på lagren så ökar flödet av olja i och med spelet mellan tex vevaxel och lager ökar. Skulle detta vara bra då? ;)

Trycket gör så att det blir olja mellan de rörliga delarna och inte metall mot metall. Flödet hjälper föga.

Högt flöde = lågt oljetryck = sliten motor/fel olja = bra???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att en sådan diskussion inte skulle få ett slut här så jag lämnar det så. Var och en får vara salig i sin tro. Jag har även använt syntet och delsyntet i gamla 50-tals bigblockare. Har fungerat mycket bra. Men som sagt upp till var och en att tro på vad den vill.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv väljer jag alltid Quicksilver då det är rekomenderat för min motor. Kanske sämre än Biltema eller andra lågprisställen men jag behöver inte bry mig.

Dessutom är Quicksilver oljan billig ändå.

 

Knappast det som sänker budgeten för att ha båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

En syntet olja har vanligen vidare viskositetsindex, vilket innebär att den är mer lättflytande kall= når ut till smörjställena snabbt när motorn startas.

Vi drift under temperatureqvilibrium så är syntetoljan tjockare än mineraloljan och bär högre lagerlaster.

Sedan har syntetoljan som regel längre molekylkedjor så tåligheten mot hyploidtryck är större så den tål drift under kängre tid utan att tappa viskositetsindex.

 

Uppfyller oljan rätt normerad klass för motorn så kan den användas

syntetolja är bättre

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jo....

en sak vill jag lägga till.

 

handelns mineralolja oavsett varifrån dugar om den uppfyller klass.

Syntetolja slår mineraloljan :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kontakta Agrol angående frågor om oljor som Granngården säljer. De är väldigt hjälpsamma.

Det står i instruktionsboken vad du ska ha för viskositet och kvalitet. Nämn det för dem och de kommer ge dig ett svar.

Tex Mega Truck 15W-40 ligger på 745 kr för 20 liter.

Priser finns på Gg's hemsida.

 

Björhammarvarvet (och partners - se hemsidan) tar 999 kr för 20 liter Gulf mineral olja om man föredrar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Mja...

helst ska det vara baserat på vigvatten.

tror inte deras är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är en helsyntetsolja en bättre olja.

Därmed inte sagt att den är en lämplig olja till alla motorer.

Pratar ni med motorbyggare så kommer de bekräfta att syntetoljor inte hör hemma i V6 V8.

Sen är det ju bortkastade pengarna att hälla i syntetolja i motorer som inte behöver/skall ha syntetolja

 

Inser dock att det e dags att lägga upp syntetolja i mitt sortiment då folk verkar tro att man behöver ha denna oljan i gamla båtmotorer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley Jag lovade ju att lämna detta ämne, men nu har det ju skrivits en del intressanta saker här... och det är ju aldrig för sent att ge upp, som det heter. Tyckte beebleba...buubelbe...bubbelbotox eller vad fasen han hette här ovan beskrev detta så bra. Jag hade inte klarat det så galant själv, därför la jag ner.yes Sedan förstår jag också Capitans syn när man lyssnar på gamla motorbyggare som anser att det absolut skall vara mineral i gamla järn. Känner själv ett par sådana gubbs. ... Men vad man måste ha i åtanke då är att de är duktiga på att bygga motorer. De är som regel inga kemister. De vet ofta inte i detalj vad som händer med en olja. De har heller inte alltid kunskap att i efterhand analysera en motor för att se hur olika oljor påverkat den. Men bygga motorer kan de oftast, inte tu tal om annat.

Jag tycker du gör helt rätt i att lägga upp syntetolja i butiken. En syntet smörjer alltid bättre, så är det bara. Bäst är att ha i den från första början, då kan man köra längre innan man får de slitageskador du nämnde när du kommenterade mitt inlägg.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag läste i ett annat forum att:

Det man skall se upp med på äldre motorer är att oljan innehåller tillräckligt med zink. Man har dragit ned på detta i moderna lågviskösa oljor för att inte förgifta katalysatorn.

 

Vanligen leder bristen på zink till kamhaveri. Om visositeten inte är hög nog för att hålla oljetrycket upp så kan det bli värre än så.

 

Vad säger ni om detta resonemang? Talar det för mineralolja?

Jag är fortfarande förvirad i valet syntet vs mineral.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak många verkar missa är att en Syntetisk olja har en tendens att få gamlla motorer att börja läcka olja, syntet olja är mera lätt flytande har lägre ytspänning och tränger igenom mellan packningar och metal där en mineral olja (på grund av höger ytspänning) inte tränger in.

 

Äldre motorer bör köras på Mineral olja, syntetisk rekomenderas endast till renoverade äldre motorer där alla packningar och packboxar bytts ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket myter och gissningar om syntetolja - kollade runt lite på nätet och hittade den här lilla infobroschyren, visserligen om bilar, men-men... http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585477116/Syntetolja.pdf

Fråga:

Jag har hört att syntetiska oljor är direkt dåliga för gamla bilar. De får motorerna att läcka olja.


Svar:

Detta är en myt som överlevt sedan de första syntetiska oljorna introducerades på marknaden. För många år sedan, innan syntetiska oljor blivit tillgängliga på marknaden, var mineraloljorna ganska dåliga. De hade låg förmåga att fånga upp slam och smuts. Detta innebar att partiklar trängde in i springorna runt packningarna och hjälpte till att täta. När man sedan gjorde det första bytet till syntetisk olja, som renar mycket bättre, blev oljan så ren att läckage kunde uppstå. Detta var ju ett bra bevis på att den syntetiska oljan fungerade utmärktmen att servicen på motorn inte varit lika bra!

Idag är dock mineraloljorna bättre på att rena och dagens packningsmaterial är av en helt annan kvalitet, vilket innebär att syntetoljeläckage” inte finns längre. Skulle du, mot förmodan, få ett läckage så kommer det med största sannolikhet att upphöra efter ett litet tag eller så är det en viktig indikation på att du verkligen behöver se över din motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Google länk fungerar inte.

 

Men är i brancen och har varit sedan 2008, faktum kvarstår att bil ägare kommer och köper syntetisk olja till sina äldre bilar för dom har hört att den är så mycket bättre, sedan kommer dom tillbaka och undrar vad det är för skit dom har blivit på lurade.

Jag vidhåller att syntetisk olja skall inte användas till äldre motorer OM INTE PACKNINGAR OCH PACKBOXAR ÄR BYTTA, som sagts så kommer synttisk olja att rengöra dom gamla beläggningarna som i många fall håller gamla motorer med gamla pckningar täta.

Kolla inte med olje bolagen (dom vill ju sälja den dyrare syntetiska oljan)  kolla med mekaniker dom kommer att tala om hur det ligger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bytt google-länken mot den riktiga nu. Oljebolagen gissar jag inte vill sälja på folk sådant som pajar motorn för det blir dyrt för dem - men däremot är ofta mineraloljan tillräckligt bra på gamla motorer, och det finns ingen anledning att använda dyrare syntet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa aldrig att syntola pajar äldre motorer, endast att det ofta får dom att börja läcka, dessutom så förstör man syntoljan om man häller den i en motor som redan innehåller mineralolja (svårt att bli av med ALL olja om man endast tömmer/pumpar oljetråget).

Finns riktigt bra produkte på marknaden som rekommenderas för rengöring innan man byter till syntetisk olja (tyvär är dom ganska hårda på packnings materialet i äldre motorer).

Som sagt har haft långa diskutioner med experter från flera större olje leverantörer, både här i Sverige & i USA, angående syntetisk olja i äldre motorer och alla vid håller att syntetsik olja fungerar perfekt även i äldre motorer men ingen av dom skull änvända det i sina egna äldre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då inställer sig automatiskt följdfrågan.... Hur gammal skall en motor vara för att vara en äldre motor? 1964, 1976, 1987, 1994, 2003?

Om inte jag minns fel började synt.oljorna för oss konsumenter komma i mitten av 80-talet. Man började använda syntet i ganska stor utsträckning i slutet av 80 - början 90 talet. Kan man då tro att motorer från den tiden är tillräckligt nya för denna bättre olja?smiley

Som skrevs ovan så stämmer det att även moderna mineraloljor har rengörande additiv, så att syntetoljorna  får motorerna att läcka i någon större utsträckning än mineral stämmer inte idag. Läcker motorn olja är det packboxar eller packningar som är för dåliga.

Att sedan olika enskilda mekaniker kan ha olika åsikter om detta tar i alla fall jag med den nypa salt. Det är sällan de har några egentliga kunskaper om olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är från 76 och jag har nu blivit rekommenderad en delsyntetolja 10w-40. Av märket agrol nova. Rekommendationen kommer från dom själva. Jag tror nog att jag kommer satsa på en mineral olja för att vara på den säkra sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det talar inte för mineralolja. Man har dragit ner zinkadditiverna i alla oljor. Det har inget med syntet, mineral, delsyntet, osv att göra.

Letar man noga så kan man ibland hitta zinkhalten i en viss olja. Somliga har mer än andra. Det finns även tillsatser man kan köpa för att öka halten.

 

Om vi nu ska hålla på och diskutera om syntet och mineraloljor så måste vi ju blanda in estrar också. De oljor som kallas syntetoljor är nämligen oftast inte alls syntetiska utan bara en basolja av mineralolja som bearbetats ytterligare. Äkta syntetoljor är något helt annat, baserade på estrar.

Fast det är överkurs i detta fall om i så många andra. Märkligt nog återkommer frågan år efter år....... Kolla i gamla inlägg så hittar ni många svar!

 

Det som gäller är att kolla när du ska välj olja är vilket viscositetsindex din motor ska ha enligt tillverkaren. Dessutom kollar man att oljans klassning uppfyller tillverkarens spec eller överskrider den, antingen enligt API-systemet  eller ACEA. Om det är en mineral, delsyntet, syntet osv som uppfyller kraven är ointressant!!!

Gillar man att betala mycket så köper man en olja som vida överskrider kraven. Är man ekonomiskt så letar man upp den billigaste som har lägsta tillåtna index.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tycket TVR_gtb har sammanfattat oljevalen perfekt.

 

OT: undrar om hen är en TVR-anhängare (bil)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det kanske inte riktigt jämförbart men Yanmar diesel som jag har hävdar att syntetolja absolut inte får användas. Så att använda syntetolja i alla lägen som som vissa hävdar är åtminstone enligt dem direkt olämpligt. Oavsett var man handlar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det stämmer att Yanmar inte tillåter syntetolja i sina motorer

 

Minns även att när jag hade min Corvette(350tpi) så var det även absolut inte tillåtet att hälla i syntetolja i den enligt GM verkstaden/återförsäljaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju knappast något problem att Yanmar hävdar detta, oavsett om det är ett verkligt problem för motorn eller inte. Mineraloljan som Yanmar gillar har lite halvbra egenskaper och är betydligt billigare än motsvarande syntet. Så följ bara instruktionen om API/ACEA och viscositet enligt Yanmar så är ni hemma till ett bra pris. Dock ska man inte luras att bara köpa Yanmar-original olja (eller Penta för den delen).

 

Det finns vissa egenskaper som skiljer mellan oljor av de olika tillverkningsmetoderna. Dock ser jag inte hur man kan generalisera så att man hävdar att bara mineral, syntet eller esterbaserade ska användas. Det skiljer ganska mycket även inom grupperna.

Exempelvis kan vissa oljor ge en högre ask-halt (alltså kolavlagringar) då den förbränns vilket kan ge problem i somliga motorer. Enligt vissa källor så tenderar en del syntetoljor att ha högre ask-halt jämfört med mineral. Fast begär inte att jag ska bevisa detta! Det är dessutom absolut inte något som gäller alla oljor av respektive typ utan skiljer mycket mellan de olika fabrikaten.

En annan egenskap är hur bärkraftig oljefilmen är om den spätts ut av t ex bensin eller etanol. Även här sägs generellt att vissa mineraloljor ha bättre egenskaper än syntetoljor i allmänhet. Vilket är troligt då molekylkedjornas längd skiljer mer i en mineralolja.



De två exemplen jag tagit upp ovan kan ge problem för t ex wankelmotorer där en del av oljan sprutas in i förbränningsrummen tillsmmans med bränslet för att smörja tätningarna. Då är det viktigt med en bärkraftig oljefilm även om den spätts med bensin. Det är även viktigt att det inte koksar när oljan förbränns, i så fall fastnar tätningarna. Fast wankelmotorer är ganska ovanliga i båtar.

Jag kan tänka mig att ask-halten, dvs mängden kol som bildas vid förbränning är det som möjligen kan ställa till problem i en dieselmotor i en båt. Så den som vill fördjupa sig kan ju kanske leta uppgifter om det och jämföra olika oljealternativ.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 12 år sedan så ägde jag en Cadillac Eldorado 1971 med en 8,2 liters motor.

Motorn gick perfekt, jag hade aldrig några som helst problem med den.

När jag senare sålt bilen så ringde killen som köpte den till mig och berättade att den hade rasat.

Han hade bytt olja ett tag efter att han hade köpt bilen och han använde en helsyntetsolja (vet ej fabrikatet) och det bar sig inte bättre än att han fick kam eller ventil haveri pga stötstängerna började kärva, jag kommer inte ihåg exakt vad som hände.

Jag har ägt många jänkare och jag har alltid använt mineralolja till dom, jag har hört många fler skräckhistorier om helsyntetolja som fått gamla motorer att rasa, tydligen så innehåller helsyntetoljan någon typ av additiv som rengör motorn och som gör att det bildas ansamlingar som gör att man kan få motorras ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp helt rätt notering, hade en volvo 240 i början av 90 talet, skulle byta olja och köpte helsyntet. Det bar sig inte bättre än att oljepumpen skar ! pga av att en massa sot / skit hade släppt och täppt till den. Jag kommer aldrig aldrig att köra på helsyntet igen efter denna gången, och speciellt inte en gammal motor. På tal om gammal motor de amerikanska motorerna mercruiser, penta bensin osv. Är ju motorer från 50-60 talet de är gjorda för betydligt sämre mineraloljor än vad som finns idag. Mineraloljorna idag har betydligt högre kvalitet än för 30 -40 år sedan. Dessutom bär de upp oljefilmen bättre om vatteninblandning skulle ske. Följer man tillverkarens specifika krav och köper en kvalitetsolja, så kan man vissla i lugn och ro vid bytet, och merkostnaden är knappt en kvällstidning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra med mina iakttagelser och teorier. Har alltid haft som tanke att finns det bara smörja av nåt slag på alla lagerytor och någorlunda fart på smörjan för ev kylbehov så får man inget haveri.

 

Har en bil som drack två liter olja på en tank bensin och den hade föregående ägare glömt kolla oljan. Utan olja går inte motorn så länge. Då är det bättre med vatten än ingen olja alls nästan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp teorierna om att syntetoljor har andra tvättande additiv än mineraloljor. Det har de inte! Det är en myt som är lika gammal som additiven......

Visst, för länge sedan så var det bara de mer exklusiva oljorna (t ex syntetoljor) som innehöll tvättande additiv. Så är det inte längre, alla moderna oljor har dem (utom racingoljor, för de plockas ändå sönder ganska regelbundet).



Egentligen borde man be Mythbusters att ta sig an detta. Hur fungerar additiv, mineralolja, syntetolja, esterbaserad olja i allehanda motorer och lastfall.....enlightened



 

 

Hur vet man för övrigt med säkerhet varför en gammal sliten motor rasat? Det är lätt att skylla på oljan men hur många har såna kunskaper i tribologi att de verkligen kan avgöra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde alltså inte bara rädd att välja den delsyntetolja som agrol rekommenderar mig?

Enligt vad jag läst i detta och andra forum så har det sedan länge varit rengörande additiv även i vanliga mineraloljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...