Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BobbyE

Biltemas billiga båtkärra till 5 meter lång båt?

Rekommendera Poster

Jag behöver en billig trailer till min 5 meter långa öppna plastbåt som jag tror väger ca 250 kg + motor.

Biltemas trailer klarar 365 kg men är bara 3,69 meter lång och till för båtlängder på max 3-4 meter.

Tror ni jag kan använda denna båttrailer, även om båten kommer sticka ut 1½ meter baktill, såvida jag spänner fast den ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vikten kanske räcker till men antagligen kommer du att få en saftig bakvikt som kommer att göra det svårt att dra den efter bilen.

Jag snodde precis ihop en båtvagn till min trailerbara segelbåt på 6 meter av ett husvagnschassi. Inte så krångligt egentligen med lite delar från Jula eller biltema. Kanske kan vara något?

mvh

Nils Nobbing

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog i klenaste laget, Köp några längder fyrkantsrör och svetsa en själv, hjul och spindlar från BT.

Eller kolla efter en begangnad på Blocket.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara skall dra upp den så går det säkert bra. Det som kommer hända är, som tidigare nämnts, att tyngdpunkten förskjuts bakåt.

Följden av detta är att kärran försöker lyfta upp bilen i dragkroken. Har du bakhjulsdrivet så får du sämre grepp, har du framhjulsrivet får du bättre grepp.

Du bör dock inte ge dig ut på vägen och köra med detta ekipage, eftersom släpet kommer vobbla och du får allmänt dåliga köregenskaper.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde min roddbåt på en lånad, för kort, kärra. Vi la en 20l vattendunk i fören på båten för att slippa ta av snurran. Fungerade utmärkt. Annars kan man ju enkelt förlänga kärran genom att skarva med ett fyrkantrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förlängde min trailer genom att svetsa på ytterligare en meter fyrkantsrör. Det fungerar utmärkt!

Visserligen är min trailer köpt på Jula men det kan ju knappast spela någon roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är väl hjul /däck av lite medioker kvalitet, så du kommer att få pumpa dem ofta. Både Jula och Biltema har däremot hjul 300kr/st och axeltappar 200kr/st av god kvalite om man går upp några kr då blir det genast bättre MEN slutsumman ökar till mer än det dubbla men är värt det i längden, men då måste du även ha lite 4-kant-järn och svetsa.

Har dessa hjul och inte behövt pumpa mer än då jag tillverkade vagnen för 2 år sedan

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Hjul/Luftgummihjul-med-platfalg-41160/

Har tidigare provat andra billigare alternativ men tröttnat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...