Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Geisewall

sea ray, träbalkar, hjälp!

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag skall imorgon köpa en sea ray 268. Jag har hört att man skall knacka på de inplastade träbalkarna i motorrummet. Baggis tänkte jag, men fattar inte riktigt vart man ska knacka. Har knackat lite här och där...på vissa ställen låter det ihåligt och på andra ställen stumt. Det som motorn står på låter stumt, men sen går det upp förhöjningar, breda sådana, bredvid motorn, som går in mot båtens skrov, som låter stumma på sidorna men inte i mitten, där det låter ihåligt. Ska allt låta stumt? Om trät skulle vara ruttet är båten skrot då?

 

Någon som VET? Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Dina rader gör mig helt konfunderad. Du skriver att du skall köpa båten imorgon och så ställer du frågor om besiktning av balkar. Känner du inte själv att det verkar som om flera mycket viktiga moment hoppats över...

Skaffa seriös besiktning eller låt köpet vara.

Säljaren däremot måste älska dig som köpare för dina pengar är det bästa han vet... Hans båt är kanske inte ditt bästa köp, om du har otur.

En seriös besiktning kostar ca 6.000 kronor och ställ denna summa mot den summa som du kanske kommer att betala för att bli riktigt besviken.

 

 

post-10024382-1394237661,9295_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta måste du kolla väldigt noga. Gör inget förhastat köp. Det är mycket, mycket vanligt att stringers, akterspegel etc är fuktskadade. Akterspegeln behöver fuktmätas och helst bör man borra några små hål på lämpliga ställen för att kolla den inplastade plywooden. Stringers (balkarna på sidorna i motorrummet) kan du inte kolla genom att knacka på dom. Det är inplastade plywoodlådor fyllda med skum. Ofta är skummet vattensjukt och plywooden rutten. Dessa behöver man borra hål i för att kolla. Även motorbädden behöver kollas.

Kolla även midcabinen och resten av båten map fuktskador, durk, lådorna under kojer o soffor. Även dessa är skumfyllda inplastade plywoodkonstruktioner som har uppstyvande funktioner.

Om du inte får borra lite här o där o kolla så köp den inte. Det är nog minst lika stor möjlighet att den är fuktskadad någonstans som att den inte är det.

Kolla även fönster och takluckor. Läckage där är också mycket vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall låta stumt överallt när man knackar på längs och tvärgående skott samt akterspegel, durken skall ej kännas mjuk.

 

Är själv lite intresserad av äldre Sea Ray (270-290 Sundancer) och bedömer risken för röta i delar av distansmaterial och skott+akterpsegel som ganska hög och kommer därför undersöka noggrannt vid eventuell affär.

 

Är det någon av 268:orna på blocket?

 

På bilden tagen i motorrummet på denna 268 ser du exempel på misstänkt röta till vänster. I många fall handlar det om modifieringar som tidigare ägare gjort med otäta genomföringar skruvar i durken utan tätning etc.

 

http://www.batborsen.se/motorbaatar-603/daycruiser/sea-ray-268-sundancer-1419189

 

I Sverige är båtägare relativt ovetande om dessa problem, som för övrigt drabbar ALLA äldre båtar inte bara Amerikanska. Detta gör att att säljare tror att deras båtar är värda sin vikt i guld trots att båten i fråga är genomrutten. Köpare tenderar att koncentrera sig på drivlinans skick och CE-märkning, och mindre på skrovets skick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Intressant när ni skriver att man skall borra i strukturen för att se om där finns problem. Vilken båtägare välkomnar en helt okänd människa ombord i sin båt som med borrmaskin skall borra lite här och där. Känns rätt... osannolikt!

Märkligt råd faktiskt. Märkligt också att ni inte rekommenderar en riktig besiktningsman för ni tror väl ändå inte att en lekman kan göra samma jobb som en besiktningsman? För det handlar väl inte om graden av hur lurad man blivit...

Sedan är det faktiskt lika gott om en köpare går på en blåsning för väljer man bort en besiktning för att man inte vill pröjsa typ 6.000 kronor utan istället själv leka besiktningsproffs, ja då ska man inte heller gnälla efteråt. Som man bäddar får man ligga!

Otrooooligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja här håller jag med Dig! Får man inte borra i båten så köp den inte...????? INGEN tillåter väl att folk borrar i sin båt? Om det kommer 10-15 spekulanter, ska man då plasta igen och måla Topcoat efter varje besök eller låta det vara en massa hål i båten som leder in vatten....?wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på båten ? Jag tycker det är rena skrämselpropangandan, om ruttna plast¨båtar. förstår inte riktigt att allt kan vara så slut som det skrivs här. Då borde hela den svenska fritidsbåtsflottan sjunka om allt är genomruttet. Ett tips gör som Max skriver ta dit en besiktningsman, som kollar upp båten. Jag har inga erfarenheter från amerikanska båtar, men kollat på många nordiska, och hittills inte träffat på någon som sjunkit. Det finns trä i alla båtar oavsett nationallitet. Jag pratade med produktionschefen på ockelbo han var kvalitetsansvarig mellan 1967 - 1978 han sa till mig att det trä som ligger ingjutet i deras båtar 2 tum fyra i balkarna, endast tjänade som mall och fyllde ingen funktion som bärande / förstyvande funktion, om de skulle vara ruttna så gör det inget. Plasten håller ihop konstruktionen och bär upp den. Jag besiktade min båt i våras, besiktningsmannen sa till mig att fukt finns det i 9 av 10 båtar från 2 år och äldre. Men vad är normal fukt och sjuklig fukt frågade jag? Här har skrivits spaltmeter om att ingen gelcoat är vattentät, och så är det, en båt ökar nåt hundra kilo efter en säsong i vatten. Har du ett organiskt material så vore det ju inte konstigt om det aspirerade denna fukt som plasten suger i sig under sommaren. Ta en träklubba knacka i aktern börja nerifrån och gå uppåt låter det stumt som att slå i ett betonggolv så är det bra ljudet blir ytligare ju längre upp du kommer mot däcket. Låter det som att slå i ett corn flakes paket ska du springa därifrån cheeky. Men kosta på en besiktining av din investering det kan bli billiga pengar för dig och din plånbok. En besiktningsman kollar allt och alla eventuella utlägg du kan råka ut för. Speciellt drivlinan som nog är ett större och dyrrare problem förr än rutten akterspegel. Detta är vad jag tycker bäst att skriva. Mvh Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kan det vara en anledning till att du inte träffat på någon; de har redan har sjunkit smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha lustigkurre där wink Tycker du jag har helt tokiga tankegångar ? crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag rekommendera en besiktningsman? Det hade ju du redan gjort, minns du inte? Eller behöver du bara få dina tankar bekräftade?. Finns väl ingen anledning att upprepa förslag hela tiden i en o samma tråd....... Det är väl klart att en besiktningsman kan va bra att ha. Även om några är ganska dåliga och mest påpekar uppenbara saker. Jiiises..........crying

Ang att borra hål så är det faktiskt inte så brutalt som det låter. Man borrar små hål ganska långt ner på akterspegeln. På insidan givetvis! En seriös besiktningsman ber ofta om att få göra detta. Normalt sett ligger det i både båtägarens och köparens intresse att få detta kollat. Tips om detta brukar även dyka upp i branschtidskrifter lite då o då.

Men låt det vara, stick skallen i sanden i stället. Det är ju enbart en fråga som berör båtägaren och köparen. Varför ska nån annan behöva bry sig egentligen? För egen del har jag ju redan kollat allt i min Sea Ray 270, bytt ut allt fuktskadat (det var mycket) och behöver aldrig mer fundera i dessa termer.indecision

Nattinatti.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att använda ett besiktningsprotokoll för att pruta på ett eventuellt objekt, ger jag personligen inte 2 ruttna lingon för en besiktningsman. Har man däremot ingen erfarenhet av eventuella problem med skrov, elektronik och drivlina och vad man skall leta efter, är det säkert en bra idé.

 

Jag håller delvis med dig Zwen, jag vill helst borra i de objekt jag tittar på för att vara säker, problemet är (som jag nämnde tidigare) båtägarnas generella omedvetenhet om dessa problem, vilket jag misstänker gör att man i allmänhet inte tillåter att en eventuell köpare (eller besiktningsman) borrar i deras pärla i näst intill nyskick... Man kommer ganska långt med att knacka om man vet hur det skall låta.

 

problem som kan uppstå vid röta och vatteninträngning.

 

-flytskum och trä är mättat av vatten, båten väger 500kg++ extra.

 

-akterspegeln spricker vid gaspådrag och båten tar in vatten pga röta

 

-dålig lukt inne i kabinen pga röta och mögel.

 

-motorbädd kollapsar i en våg pga röta

 

-skrov kraftigt försvagagat då skott och akterspegel endast har ett yttre glasfiberlager kvar som förstärkning.

 

..............

 

Jag vidhåller att det framför allt rör sig om hur tidigare ägare tagit hand om båten. Har tex. mer eller mindre seriösa ägare genom åren utrustat båten med trimplan, givare, badstege etc, skruvade genom akterspegeln under vattenlinjen kan man nästan garantera vattengenomträngning med röta som följd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Lite som en blind leder en blind...

 

 

post-10024382-1394237661,9744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är bara du som är klarsynt. Ordbajseri med mig tillför aldrig något för någon så jag lämnar detta nu. Önskar TS lycka till med båtköp och låter Schmelings inlägg stanna i grovfiltret framöver. Vi är vitt skilda personligheter och värdesätter helt olika typer av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är spekulant av en 268a med två däckluckor placerade mellan teaklistern så köp den. Det är troligen min gamla. Den blåste jag mer eller mindre ur för att kolla allt trä. Motorn plockades ur och bädd å akterspegeln kontrollerades.

Den är i tipptopp skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fattar du själv vad du menar?

Du anser att man inte skall söka kunskap hos dem som kan sitt jobb och som har det som profession. Om du anser att vikten av att verkligen vara säker inför ett båtköp är ordbajseri så är det din uppfattning. Du skriver att vi värdesätter olika typer av båtar och det är också en aningen förvirrad mening.

Jag trodde att vi pratade om besiktningsmän och deras yrke, deras kunskap och tilliten till dem.

post-10024382-1394237662,0123_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köpt båt så har du kanske som misstanke att du bör göra något åt ev röta?



Så här gjorde jag ( eftersom en besiktningsman var på grannbåten så köpte jag tjänsten av honom att fuktmäta på akterspegeln samt stockarna under motorbädden.)

Det han sa var att det endast var förhöjd fuktighet runt bultarna i akterspegeln. Och han hade en åsikt om hur man kunde åtgärda, i vart fall detta begränsade område. Så gjorde jag;

Jag tog bort alla bultar.... detta moment var mycket mer omfattande och jobbigare än själva åtgärden.... Åtgärd var att med en borrmaskin som hade en vass grej i vinkel ( tänk IKEA nyckel men vässad, så då har du den ) så kör jag inne i hålet så jag känner, luktar och petar ut fräscht virke. Faktum var att det var endast de understa bultarna, som låg under vattenytan, som jag ansåg att det var värt att ta hand om. De borrade jag upp med större hålsåg och tog ut mer material.

Sedan fyllde jag med epoxi. När det härdat - tog tid för det var kallt på nätterna nu - så borrade jag helt enkelt nya hål genom epoxin. Och massor med SIKA. 

Tog tid som sagt... demonteringen alltså. Men passade på att lämna in drevet för genomgång... det finns säkert många sätt att lösa detta. Men har någon eftermonterat trimplan med bultar som ligger under vattenlinjen så vet i vart fall jag att det är en risk där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du alltså krafsat runt i drevets skruvhål i akterspegeln och fyllt dessa med epoxi som du sedan borrat nya hål i och sedan satt dit drevet igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp!

Inte bara drevets hål för bultar, det fanns massor med hål... Mycket meckande vara det!

Som sagt, det enda stället jag upplevde ett problem var hålen för trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Men olaminerad/oarmerad epoxi har väl ingen direkt bärighet? Epoxi är ju ett lim... Och hur vet du att det limmar fast ordentligt i plywooden? För trimplanen kanske det kan vara ok som en provisorisk lösning, men för drevet??

Fick du detta tipset av besiktningsmannen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, jag köpte båt(en). Har inte besiktigat den. Allt känns stumt, inget som är mjukt eller dylikt, men jag förstår att jag trots detta kan komma att behöva byta ut, främst då akterspegel.

Enligt de som jag pratat med (båtvana personer) så kommer man i princip inte ifrån att gamla båtar till viss del är infekterade med fukt. Den viktigaste delen verkar ju vara akterspegeln, och jag prutade ned priset 30.000:-, som jag tänkte ha som reserv om jag måste renovera/byta akterspegeln.

Såg (efter att jag köpt båten) att någon borrat tre små hål i akterspegeln. Förmodligen någon annan spekulant. Den personen har förmodligen tyckt att det var för fuktigt,,,blush

En fråga, om någon kan svara på det....hur vanligt är det att akterspegeln ger vika på grund av detta? Alltså att det leder till katastrofala följder med en båt som hamnar på havets djup.....hittar inget exempel på google....

 

TACK ALLIHOPA FÖR VISAT INTRESSE OCH TIPS!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ditt köp ! yes Du kan nog i lugn och ro åka i många år. Så länge som det låter boooomp när du knackar och inte kraaaaas så är det lugnt, du kanske hinner byta båt innan det märks. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...