Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lobban

AQAD31B laddluftskylare

Rekommendera Poster

Någon här som kan svara på om det går att köra med laddluftskylaren borttagen, givetvis så sätter jag bypass på kylvattenslangarna, tänkte som nödlösning nu innan den tas upp inför vinterförvaring då ja ska fixa laddluftskylaren, gör det stor skillnad på effekten om det funkar ?

MVH Robin / Monark 585

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett lite omständigt sätt att kunna köra båten någon månad till, om det är så att laddluftkylaren läcker utåt/innåt så borde det räcka med att bara koppla bypass på vattnet och se till att tömma ur allt vatten ur kylaren så du inte riskerar att få vattenslag.

Effekten på motorn kommer ju att minska då laddluftkylaren inte kommer att kyla insugningsluften längre- hur mycket törs jag bara gissa men om jag inte har helt fel så finns väl motorn i en tidigare version utan intercooler. Går säkert att hitta i VP´s motordatabas.

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Roger. 

visst finns samma motor utan intercooler så tycker oxså det borde funka utan, har för mej att den har 20-30hk mindre, intercoolern är redan väckplockad, fick ta väck den när jag fixade startmotorn och det var då ja upptäckte att det läckte in vatten i insuget, annars kunde den likagärna suttit kvar så länge =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte alls som en bra idé. Laddluftskylarens funktion är att kyla insugsluften från turbon, så om du kopplar förbi den, så har du kraftigt förändrat funktionen. Ja, du kan köra, men bara på låga varv innan turbon börjar arbeta. Gasar du på så kommer motorn att överhettas då du trycker in varm luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den finns i ett utförande utan laddluftskylare, vad skiljer insugsluften från turbon på de då ? då borde ju den oxså bli för varm ? enda skillnaden ja kan se är att laddluftkylaren inte finns på 30 motorn mot 31:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan t.ex. ha lägre laddtryck eller en dieselpump som ger mindre soppa = mindre effekt (för att skapa mindre värme). Motorn kommer säkert gå fint utan LLK, men jag avråder från att gasa fullt - skulle gissa att det går bra att tuffa runt på halvgas eller mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare skribenter. Kör försiktigt. Det är mer än bara kylaren som skiljer. Tex hur pumpen är ställd mm. Gällande 30-motorn så är skillnaden ännu större med bla. andra kolvar och en förkammartopp mm. 31- är direktinsprutad. Så kör lagom så gå det säkert bra och håll utkik efter svartrök.

 

Edit. Såg att du har laddluften loss. Har du öppnat den? Kanske är felet så enkelt att den bara behöver packas om. Isf. Är det nog det enklaste att genomföra. Den måste ändå på plats om du ska koppla på turbon. Att låta insuget stå öppet utan filtrera insugsluften skulle inte jag våga iaf.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, tack för svaren, får klara mej med tomgångskörning någon månad =) nu när kustnära fisket är som bäst så gör det inte så mycket. tänkte fixa till laddluftskylaren i vinter, det är ju rätt stora pengar det rör sej om =( 

 

MVH Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylpaketet är läck så finns det firmor som oftast kan renovera.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med kylarrenovering här i Kristianstad, han vägrade ge sej på det och kunde inte provtrycka det och sa att det inte sa mycke att provtrycka ?? varför provtrycker man då ?? han ville bara sälja nytt kylpaket till mej för 12000.- men sätta ihop det fick ja göra själv =( tänkte kolla runt lite i vinter och se vad man hittar. marinparts tar 18000.- =(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vet du att själva kylpaketet läcker? Och mycket? Ett kylpaket går ju att skicka också i så fall. Du kan ju till att börja med fylla det med vatten själv och se om det droppar, men det har du kanske testat? Droppar det inte så är det inte jättesvårt att provtrycka heller, det är nästa steg isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker inte när jag häller i vatten i det öppna paketet. men läcker när jag satt ihop det och häller i vatten i inloppsröret, så det borde ju va tätningarna som är otäta, tänkte beställa sådana först och testa, tycker oxså det borde gå provtrycka det ihopasatt för det kan ju va hål på det vid högre tryck, det är runt i botten pga att drt frysit i det, vilket tryck ska det va t systemet om man provtrycker ?? några tips var man handlar packningar och sånt till det ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade problem med en likadan maskin.har du plast lock eller metal?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningskit finns på marineparts.se. Min insats har också blivit utsatt för frysning och buktar i botten. Jag provtryckte genom att täta öppna änden mot en tjock formplyfa med gummiduk mellan. Sen sänkte jag ner paketet i vatten och satte lufttryck (typ cykelpump) i avtappningshålet på paketets undersida. Tror jag tryckte på med ca 1 bar. Kolla efter luftbubblor. Är det tätt så funkar den, (i princip som att kolla täthet i cykeldäck). Se till att få det helt tätt då det innebär döden för motorn om den suger i sig för mycket vatten. Vita avgaser betyder vattenånga. Kan du hålla koll på framöver. /L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är plastlock på min... Tänkte om det fanns någon firma som va billigare än marinparts. har hittat det mesta annat till motorn hos andra firmor typ Drevdelar och Ebay men inte något till intercoolern, ska testa och provtrycka den oxså. tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tjänar du ju ett antal tusen genom att slippa köpa ny insats. Kanske är värt att kosta på packningar från marineparts. Vad kan du tjäna genom att leta, en hundring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte felet i att leta billigare delar så man tjänar några hundringar ?? så som du resonerar så om intecoolern rasar tex. så är det bara köpa ny av marinparts för 25000 och va glad att man slapp köpa ny motor ?? så resonerar inte ja för jag försöker hitta billigare leverantörer vilket jag oxså gjort nu och tjänat några hundringar än så länge och det blir säkert fler med tiden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...