Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Hur mycket glasfiberväv?

Rekommendera Poster

Vi skaplasta ihop akterspegeln efter borttagning och montering av nytt trä somvar fuktskadat. Yttre laminatet var ca 5mm tjockt och funderingen är hur många lager väv som behövs och vilken vikt på väven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med huggen 450-matta och kan laminera hyfsat bra, blir det ca 1 mm laminat av tre lager matta.

Tänk på att av dina ca 5mm laminat, är det 0,5-1,0 mm gelcoat, dvs kanske 4 mm glasfiberlaminat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag har gjort mycket plastjobb tidigare, men det är 20år sedan.......vad menar du med huggen matta? Ah...jag tror jag fattar, du förespråkar matta i stället för väv (Rowing), varför då? Själv tycker jag väven är lättare att jobbamed?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärt om. På plana ytor spelar det mindre roll men annars går den huggna forma hur som helst, vilket inte går med väven som stramar och drar överallt.

Är man väldigt tänd på väv iaf, rekomenderas att lägga ett par lager huggen matta först, så det blir en 'mjuk' yta för vävarna för maximal vidhäftning.

Man bör även varva väven med huggen matta mellan varje lager.

Väv mot väv, utan påsydd huggen matta delamineras väldigt lätt.

På slutet rekomenderas några lager huggen matta som ytmattor, så man slipper se mönstret av väven genom topcoaten efter ett par dgr i solgasset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirka 1mm av tre lager 450g huggen matta? Det blir väl snarare uppåt en millimeter per lager 450-matta. Väven bygger mindre, men bör som sagt varvas med matta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur skicklig man är på att rulla.

Blaskar man på med lamullsrulle bara kan man lätt bygga 1mm per lager men fiberhalt/hållfasthet blir inget vidare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid kört marinplywood och polyester +huggen och vävd matta då jag plastat om akterspeglar tidigare. Senaste gången jag plastade om en akterspegel (mindre båt 4,30m) ville jag dock göra detta utan distansmaterial och med epoxy för extra styrka och maximal hållbarhet.

 

Akterspegeln var ca 40mm tjock, till detta gick det åt ca 45 lager matta, blandat 450g/300g samt 10L epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...