Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas-a

komma igång med segling

Rekommendera Poster

Hej!

Nybörjare (bortsett från en del segling i unga år) tänker nu i medelåldern ta tag i en gammal längtan. Så fort jag hittar en fin Amigo 23 så är det dags att lära sig segla. Läser allt som går att komma över rent teoretiskt just nu och tänker ta förarintyg under hösten. Saknar tyvärr vänner som seglar så har inte möjlighet att hänga med och se och lära.

Nu till min fråga:

Om man väl har en båt och lugnt och metodiskt vill skaffa sig erfarenhet på egen hand. Hur bör man lägga upp övningstillfällena? Vad bör man träna på och i vilken ordning? Vad tänker ni erfarna om ni nu ska vara pedagoger?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon tidigare båtvana (?), och inga vänner som kan visa dig hur det går till, tycker jag absolut att du ska gå en seglingskurs med praktik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Sveriges avlånga land befinner du dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilka snabba svar, kul!

Jodå en seglingskurs hade jag tänkt mig fast jag undrar ändå...

Jag bor i Stockholm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gick förresten en seglinskurs på några dagar för ca 15 år sedan och minns väl lite men saknar som sagt erfarenhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att minska segelytan i tid.(reva)

Undvik jippar om inte vinden är svag.

 

Annars så är det lätt,ut och segla bara.

 

En sak till att tänka på.

Det är bra att veta hur djupt det är och var man är.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segla lär du dig snabbt, det är bara att kasta loss och kryssa runt. Att lära sig att segla snabbt kan ta en livstid eller så lär man sig aldrig, det kanske inte heller är så viktigt, inte för mig iaf. 

Att lära sig navigera med hjälp av en kurs (praktisk eller teoretisk) tycker jag är en bra idé, då får man den kunskap man behöver för att iaf segla runt i skärgården. Om du tänkte använda plotter så stäng av den några dagar varje sommar och använd riktiga kort så du håller kunskaperna vid liv.

Att lägga till och kasta loss själv är mer en sak att lära känna båten, öva, öva och öva.

Summa summarum, du behöver inget speciellt upplägg, se till att du tar dig tid att lära känna båten innan du lastar i ev. familj och vänner med planer, förväntningar och tidscheman att passa. Det är bara i såna situationer allt går åt helvete:)

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 förväntningar och tidscheman

 

 

Hör inte till de bättre förutsättningarnacrying

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft en herrans massa olika båttyper genom åren men endast seglat sedan -09.

Om du börjar från scratch tycker jag att det du bör prioritera är sjökortsläsning, om det nu är gamla hederliga papperskort eller digitala sjökort i en plotter/smartphone/pc. Hittar hem gör man ''alltid'' men man vill ju helst undvika att sätta båten på grund (vilket iofs förr el senare kommer att hända ALLA men som nybörjare är det inte den roligaste inledningen på ett båtliv). Så, lär dig vad som är vad på ett sjökort, hur prickar ser ut och vad dom informerar om.

Sedan ut och åk. Du behöver ju inledningsvis inte sätta seglen utan först o främst lära dig manövrera båten för motor. Ett tips är att gå ut i väldigt lugnt o fint väder. Släng i lite fendrar att manövrera mellan, om det inte finns någon bra naturhamn med bojar att använda till detta. Så gör jag själv en gång varje år. Backar slalom, fejkar man över bord, kopplar boj för tilläggning osv. Finns en uthamn här i norra Vänern där det ligger mycket boj, där övar SSRS på samma sak ganska ofta.

För din egen sinnesros skull, försök hitta nån avskild plats i början: dels minskar det risken att köra på nåt och dels behöver du inte ''oroa dig'' för hur det ser ut för utomstående. Nyttigt och det ger dig råg i ryggen att lägga till även i lite svårare situationer. Segla, det lär man sig på en dag, men fullärd det blir man aldrig.

När jag köpte min segelbåt fick jag av olika anledningar segla hem henne själv. Noll kunskap om segling, visste inte ens vilket ''snöre'' som gjorde vad och med vilket ''lakan''. Det var inte mer än ca 40 sjömil men innan jag kom hem efter 12!! timmar visste jag hur det fungerade. Sen kan du alltid prata med andra seglare för att lära dig lite mer men som sagt, att ta dig fram är inte så svårt att lära sig på egen hand.

 

EDIT: Tillägg

Låt saker o ting ta den tid det tar. Stressa hjälper inte på en båt (lika lite som i någon annan situation). Funkar inte tilläggningen så gå ut o gör om, skit i om nån dumfan står på bryggan o ler, det är bättre att ta det lugnt o sakta än att kasta in båten för att det ska se proffessionellt ut. I mina ögon är det mer proffessionellt att göra en tilläggning bra på 3e försöket än att vara tvungen att bära av både här och där utan kontroll bara för att det ska gå fort.

Kort sagt, ha aldrig mer bråttom än att du klarar av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack snälla för tips och vettiga synpunter!

Är ju i en lustig sits som kan en hel del teoretiskt och en massa termer och begrepp men som sagt saknar erfarenhet...Nåväl, ser fram emot dagen då jag ensam och i fint väder ska pröva mig fram.

Får man passa på att fråga inför båtöp: Jag fattar att segel och motor kostar och att skicket bör undersökas men utöver ett allmänt intryck av en båt (i ca 30 000kr-klassen) - vad bör jag titta extra på, dvs vad kan bli dyrt när jag väl står där som ägare? Tänk Amigo, IF, Misil...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förutom själva seglingen som är relativt enkelt, jag menar att få båten framåt i lugnt väder, så ska man inte ta sig vatten över huvudet :)

Kolla väderleksrapporten så du inte blir överraskad.

Sen såg jag att du hade en seglingskurs sedan gammalt, minnet finns kvar.

 

Kan tillägga att fullärd blir man aldrig men man får mer erfarenhet.

 

Sen ska tilläggning och sådant oxå funka.

 

http://skargardsstiftelsen.se/lagg-till-i-nyborjarviken-pa-grinda/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan få rätt mycket båt för 30000, men man kan också räkna med att det finns skavanker.  Mitt tips är att inte bestämma sig redan när man ser annonsen, utan åk ut och titta på ett antal exemplar.  Syna dem så gott du kan, ta ordentligt mycket bilder.  När du har jämfört några stycken börjar du upptäcka vad som skiljer dem åt.  Skriv ner skillnaderna i listform på papper. Fundera vad vilka detaljer som är viktiga/värdefulla för dig.  Försök värdera skillnaderna i kronor baserat på både material och arbete.  Nu börjar du få en bra grund för vilka exemplar som verkligen är intressanta, och även lite kött på benen inför kommande prisförhandlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för bra svar och fina tips! Nu behövs bara båtplatsen (alla tips på Värmdö mottages tacksamt) och sedan Amigo-jakt. 

Tack igen!  

Hälsar Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...