Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Wille75

Hjälp med kompressionsprov merc V8

Rekommendera Poster

Hej, ska göra kompressionstest till helgen på en merc 5,7 2001 och undrar om alla tändstiften ska vara ur vid testet? En del säger alla stift ur medan andra säger stiften i och ta bort tändkabeln? Övertygad att in har den info jag behöver, tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla stift ur. Motorn går lättast då, man slipper dra ur batteriet så mycket, är batteriet trött går motorn kanske bara hälften så fort när man testar sista cylindern som när man testar den första annars...

Koppla ur strömmen till tändspolen eller jorda alla tändkablarna. Att bara ha tänkablarna lösa är riskabelt, tändspolen skapar så hög spänning den kan och risken finns att den slår igenom isoleringen någonstans - när det hänt en gång går det lättare sedan, och kan t.ex. betyda att man behöver byta tändspole. Inte stor risk, men tar inte många sekunder att förebygga det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för snabba svar, helt suveränt! Återkommer efter helgen med värden för utvärdering, håller tummarna...

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med!

Om du bara komptestar en cyl itaget skall övriga stift vara i. Varför? Jo, trycket kan sticka iväg till nästa cyl om tex. packningen är paj.

Om du inte har en komptestare för alla cyl samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det göra för skillnad? Finns det läckage ger testet ett lågt mätvärde i cylindern. Ger den dåliga värden på två cylindrar bredvid varann kan det betyda ett gemensamt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla stift urtagna, gasspjäll öppet gäller också enligt den HÄR SAJTEN. Frågan om läckage mellan cylindrar omnämns under rubriken Analyze your test results (step #7). Sajten ger i mina ögon ett trovärdigt intryck och innehåller många infallsvinklar som jag aldrig tänkt på tidigare, men vissa detaljer verkar ändå tveksamma?

[Exempelvis: detta med exakt 5 kolvslag/puffar för bra jämförbarhet/konsistens vid varje enskilt cylindertest är knappast lätt att utföra när startmotorn varvar upp utan tändstiftens motstånd, lättare då att köra några sekunder tills trycket inte längre stiger? Första och eventuellt andra puffens värde hinner man kanske iaktta och anteckna, men förloppet blir snabbt utan bromsande kompression?]

Fler synpunkter på denna sajts detaljer, eller i övrigt?

Sen edit, smärre rättelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla stift skall ur. Annars finns som sagt risken att man inte ser ett läckage mellan 2 burkar lika tydligt. Man kan dock aldrig gardera sig. Det finns motorer som visar ok komp och går lite risigt som sedan visar sig ha spricka i blocket mellan 2 cylindrar och då kolven i den ena täcker för sprickan när den andra är på väg upp syns det inte på testet. Ovanligt är det, men har förekommit...

 

Biltemas lite dyrare provare duger bra och det finns ingen anledning att leta längre än så. Om den visar 9,1 istället för 8,9 spelar ingen roll så länge den är konsekvent och det har min varit.

 

Kompprov är inte svårt, men lugnar nerverna bra när det är gjort. Tar nu för tiden alltid kompprov när jag köper beggad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, anledningen till kompprovet är att motorn inte vill varva över 2700-3000 vilket innebär att jag just nu åker väldigt långsamt ;)

Har idag kollat att jag har gnista på alla cylindrar, har även checkat så choken öppnar när motorn är varm vilket den gör. Upptäckte också att de luftspjäll som sitter över sekundärspjällen i förgasaren inte öppnat när jag försöker varva, anta att dessa ska öppnas med hjälp av vakuum som blir när motorn går upp i varv? Har också kollat att bensin kommer vid gaspumpning i både primära och sekundära spjällen... Vad tror ni, kan detta bero på att det trycks ut för lite bensin i förgasaren dvs. att pumpen skulle leverera för dåligt tryck? Samtidigt känns det som att när motorn storknar att det lika gärna kan bero på att den får för mycket bensin?

 

Ska imorgon manuellt öppna spjällen över sekundären för att se om det ger effekt, andra idéer?

Blir komptest och kontroll tryck från soppapump imorgon.

 

 

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...att de luftspjäll som sitter över sekundärspjällen i förgasaren inte öppnat när jag försöker varva, anta att dessa ska öppnas med hjälp av vakuum som blir när motorn går upp i varv?

Nu vet jag inte vad du har för förgasare och jag har inte pillat mycket med jänkejärn, men jag har nått svagt minne av en (Rochester Quadrajet?) som jag har för mig hade något automatiskt chokespjäll eller liknande över sekundärhalsarna. Öppnar inte det så lär motorn tappa massor av effekt, så ta du en noggrannare titt på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bror hade V6 (bil) som hade problem i motorn. Den tredje firman sa, har ni gjort komptest? Ja svarade vi, då tog han fram en kombinerad testare för alla cyl och det visade ett lågt tryck mellan1, 2 och 3. När man gjorde testet bara på en cylinder så var det jämt över alla.

Detta var då en bil och inte en båtmotor samt en V6, men det är ju grunden den samma.

Men som det står vidare i tråden så verkar felet inte ligga där.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför man ska plocka ut alla stiften först.

Om det läcker mellan cylindrarna så kommer den cylinder som inte testas (öppet hål för tändstift) inte påverka resultatet.

Resultatet från den testade cylindern kommer ge rätt kompressionsreultat och är det för lågt kan läckaget bero på:

Läck vid kolvringar, hål i kolv, läckande ventiler, läckande topplockspackning, hål i topplock eller vid sidan av cylindern (sönderrostat från kylkanal in under topplockspackning), osv.

 

Håller med om att det troligen är annat som är problemet men att ha resultatet från komptest är bra att börja med för då vet man om motorn mekaniskt är frisk. Är den inte frisk är det meningslöst att försöka lösa problemet på andra ställen, typ , tändning, förgasare, bränslepump osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den HÄR manualen borde täcka även din motor!? Den uppslagna vänstersidan har tips om felorsaker vid höga varvtal.

[Kanske inte aktuellt men det högra uppslaget har en beskrivning av testresultat med vacuummätare, där detta med blåst toppackning mellan intilliggande cylindrar fått en alldeles egen och entydig beskrivning; fladdrande högt/lågt värde vid tomgång = blåst packning. Kanske duger f.ö. en sån HÄR för 80 spänn??]

Fråga: är denna HÄR din förgasartyp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har nu bytt förgasare och bränslepump samt rengjort alla bränsleslangar, testade idag och båten går mycket bättre!! Varvar ca 4200 vid fullgas och hoppas på sista förgasarinställningarna ska ge 2-300 varv ytterligare.

Köpte en edelbrock 1410 på Hansen marine, ganska dyr men absolut värt det. Tack för all hjälp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...