Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Benny71

Johnson 115Hp -92 går ej stänga av

Rekommendera Poster

Fridens...

Jag har en Johnson 115Hp -92 som inte går stänga av. Både om man slå av på nyckeln eller på dödmansgreppet så går motorn vidare. Även om man bryter huvudströmbrytaren så att batteriet är helt frånkopplat motorn så tuffar den på som inget hänt. 

Jag har googlat en del å hittat lite kopplingsschema å sånt, å jag har mätt en del vid startnyckeln där å det verkar då fungera som det ska i den änden (det blir jord på den svart/gula i offläget). 

Frågor:

1) Vad kan då vara felet? 

2) Om man vill koppla in nån egen funktion av dödare, hur gör man det och vart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Evinrude (samma som Johnson) var det tändenheten som var på väg att ge upp. Att motorn inte går att stoppa lär vara första tecknet på att den är på väg mot sällare jaktmarker Jag klarade en hel sommar med att stoppa motorn genom att trycka in nyckeln så motorn fick en överdos bensin via choken. Ingen vidare metod om motorn skall startas igen innan den kallnat lite...

Slutligen gav tändeneheten (brukar visst kallas cdi-box eller power-box också) upp, motorn tvärdog helt enkelt en vacker dag när jag var på väg in i hamnen. Har du riktigt bra tur är det kontakten från reglaget som sitter lite löst, den finns under motorkåpan, en flerpolig kontakt som brukar vara röd till färgen. Ta isär den, rengör och spreja kontaktsprej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då. Till att börja med, tack för svar. Har du nån aning om vad ny power-box kostar? Har för mig om på min gamla Mercury 135Hp V6:a att den kostade 2100kr. Lagade du aldrig din efter den lagt av utan skrotade motorn? 

Jag har sett den röda kontakten tror jag (rätt stor va? c.a 4cm i diameter?) - får ta en kik på de imorrn när det är ljust igen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny Power-box och kör vidare med motorn, den är ju nästan ny, det är ju bara en 1983'a :-) Vill minnas att den nya boxen kostade sådär 170€ för ett par år sedan. Lätt att byta var den, bar att dra ur kontakterna, skruva loss den från motorn och sätta dit den nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen bara en powerpack på din motor. Den info jag har tyder på att efter ca 1986 ersattes dubbla powerpacks med en enda. Hade du två och en var trasig skulle motorn efter stopp gå vidare på 2-cylindrar, men inte alla fyra,

Koppla ur den gulsvarta ledningen vid Powerpacken. Koppla in en ledningsstump till samma anslutning på Powerpacken. Starta motor och kortslut ledningsänden till jord någonstans på motorn = batteri minus.

Om motorn går vidare så är CDI:n trasig. Om motorn stannar så ligger felet i att den svartgula ledningen inte jordas av varken startnyckel eller dödmansgrepp då motorn skall stoppas.

Låt motorn vara avstängd och bryt huvudströmbrytaren. Koppla in en ohmmeter mellan den bortkopplade svartgula ledningen och jord. När motorn är avstängd med nyckel eller dödmansgrepp skall det vara låg resistan max 1-2 ohm. Nu har du förutsättningar att felsöka. Antingen är det problem med jorden (svart ledning) fram till nyckel och dödmansgrepp, eller så är det avbrott i den svartgula mellan nyckel/dödmansgrepp och anslutningen till powerpacket.

Not: Du skall aldrig slå huvudbrytaren med motorn igång. Laddningsregulatorn kan skadas. Tändning och 12 V är helt separata system, så det är inte att förvänta att motorn skall stanna då 12 V:en bryts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Kom ut en polare som sa samma sak och vi märkte direkt att det INTE var CDi-boxen ... strax senare hittade jag ett kabelbrott före motorn under lite eltejp som jag hade missat fanns där. 

Problem solved :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åååhh! Känslan när man hittar det där lilla skitfelet INNAN man satt en massa pengar på dyra delar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajje, de va riktigt nice :D 

Fick massa annat strul på vägen senare dock. Första felet var tändkablarna, men de fixade jag med lite Biltema original delar som jag byggde ihop till lämpliga längder. Sedan gick båten som en klocka... tills...

...plötsligt så gasade jag på lite, släppte av, gasade på igen och tog en sväng i ganska hög fart, sen började det skaka förskräckligt i båten (motorn var orsaken, det syndes), och jag vet ännu inte vad det var. Första tanken var att det var propellern som tappat en fena eller nått (det är en sån där i kolfiber med lösa och justerbara blad) - men de va de icke. Jag är nu osäker på om det kan varit nån tändkabel som la av - eller om något nytt fel uppstått. 

EDIT: 

Efter att tagit upp båten på land igen så upptäckte jag att ett tändstift satt löst, så det var säkert bara ett enkelt handhavande fel från vederbörande. Har inte provkört i sjön än, men det är säkert inge fel längre gissar jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Power eller cdi-boxarna går att laga men det är ett hvete...

 

satt en hel dag i min ungdom med avbitare och skalpell och rensade bort all plast runt kretskortet för att frilägga alla komponenter bara för att se att de saknade beteckningar. Ringde halvledardoktorn i Gbg och de skickade upp två tyristorer på chans. Tog den ena och lödde dit och ta mig tusan om den inte sparkade igång... bakade in kortet i en ny låda med silikon och den funkade i alla år jag hade kvar båten... inget jag skulle idas idag men man var ju fattig ungdom på den tiden :-)

 

Motorn i fråga var en johnson 85hp V4 -81 med dubbla boxar, detta var ca 88-89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...