Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Heldefolksingers

Sy om segel?

Rekommendera Poster

Jag har ställt frågan förut och ständigt fått höra att detta är meningslöst.

Seglen tappar formen och blir försvagade och bukiga.

Men jag ger mig inte. Vist fan måste det gå att att tex sprätta sömmar och ta in lite grann.

kanske klippa bort 20 cm akterlik och sy på en ny remsa. Horn öglor kan man göra av

gängade mässings rör och flata muttrar från vvs branschen.

Finns det någon där ute som har provat och lyckats?

För egen del tänker jag mest på genua segel för svagare vindar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att sätta igång och sprätt och sy.

Jag fick en spinnaker som tack för ett enklare jobb jag hjälpte en gammal man med i hans båt.

Läste i nån båttidning hur enkelt det var att sy om en spinnaker till en gennaker.

Fick låna en symaskin som klarade att sy den glatta spinnakerduken av en granne. Sprättade och sydde för glatta livet.

Det hela blev fullständigt totalt misslyckat.

Fast övning ger färdighet, det är bara att försöka om och om igen. Till slut lär man sig. Sen kan man säkert utbilda sig på något sätt. Men det finns så mycket annat på en båt som man kan göra, så för min del överlåter jg mina segel åt nån som kan.

Gjorde en nödreparation på fallhornet på min genua. Hade ca 600 distansminuter kvar att segla när den gick sönder. Fallhornet bestod av en ögla av ett flätat band. Tog en bit ankarolina och sydde fast för hand plus satte i ett par rostfria skruvar med stora brickor och muttrar. Min seglemakare tyckte raparationen var helt ok, så han lät den va men sydde på ett par extra sömmar och snyggade till det hela lite.

Min segelmakares far var  segelmakare och hans farfar också. Det är inte otänkbart att det finns ytterligare generationen segelmakare i släkten, så Bobo har ju haft goda möjligheter att lära sig hantverket.

 

post-945-1394237645,3051_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att inte prova är min huvudtes om allt som ändå är slutkört och ska kastas. Vad man lär sig är ett visst handlag som kanske kan komma till användning. Har man lust ska man alltid prova med nåt nytt hellre än att knäppa på TV:n. 

Min tes flyttar tummen längre ut från mitten på handen i sämsta fall. I bästa fall har man en ny färdighet och en fungerande pryl vilket är dubbelt upp mot om man handlar en ny, den ger ingen större färdighet och kräver att man jobbar några timmar till med sitt vanliga värv vilket inverkar menligt på tiden man kan vara ute med båten.

När det gäller vanlig segelduk så sträcks den ut ganska snabbt och håller sedan formen. Denna försträckta duk borde vara lämpligt att sy ett likadant segel av. Så blir ju fallet om man sprättar alla sömmar, klipper bort lite duk och syr det som det var när det var nytt. 

Detta är bara min teori då jag hittills inte provat. Tror att ett stort golv och en bra symaskin kunde vara en bra början. 

Jag skulle sprätta våd för våd och tejpa efterhand med sån dubbelhäftande tejp som finns för ändamålet. Seglet ska då ha en bättre anliggning mot golvet än det utseglade som mer är som en säck.

Teori och praktik är olika saker. Vad säger en segelmakare om mina teorier? Har vi nån segelmakare här som provat? Blir det användbart ett sånt omsytt segel eller ger det bara färdigheter i segelsömnad? Kan tänka mig att det kan vara bra i utbildningsfasen av en segelmakare då tyg inte är gratis och sprätta också är en färdighet en segelmakare behöver. 

Sprätta, sy ihop.

Sprätta, sy ihop osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sköna svar som ändå ger förhoppningar.

Det var en redig symaskin du har Toaen själv har jag en Paff som är stark men ej så djup.

Det där med att sy om en spinnaker till gennaker låter som musik. Men jag ska börja med att plana ut en genua 1. Sprätta upp crosscuten. Dra ihop efter min uppskattning, tejpa och sy.

Sista tredjedelen tänkte jag plana mot golvet som jag får låna vid tillfälle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du symaskinen på min bifogade bild?

Det är inte min maskin - inte den jag lånade av grannen i mitten av 1990-talet heller, utan symaskinen tillhör kille som sitter bakom symaskinen - min segelmakare - Bobo Syversen.

post-945-1394237645,4265_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ser ut som 2-glas...smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöll spröjsen för styrkans skull.

Funderade på 3-glasisolerrutor. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad krävs av en symaskin för att kunna sy segelduk?  Klarar man sig med en hyggligt stark konsumentmaskin för att t ex sy om en fock för rulle?  Vad kör man för nål?  Skärande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte skärande nål utan en dimension 110 tycker jag funkar bra. Kallas nog jeansnål också.

Tråden ska ha plats i skåran annars skärs tråden av om den inte ryms där. Testa gärna olika från 90 till 130, står stansat på nålen. Tunn tråd är lättare att få att fungera. Tror att det är den tjocka tråden som är problemet snarare än att det är tjockt tyg men de samverkar. Tjockt tyg går bättre om man har tunn tråd fast man vill ju ha så tjockt och starkt som möjligt. Ett sätt är då att dubbla sömmarna. 

Tråd går att köpa hos segelmakaren liksom dubbelh tejp för att hålla ihop våderna. Klistret i tejpen kan iofs smeta på nålen så kan man fixa en teknik utan tejpning så är det bättre gissar jag. Har själv inte mer än lagat kortare sträckor så lita inte på min begränsade erfarenhet.

Sytt sprejhood nyligen och sett att stygnens utseende är viktigt. Prova en massa inställningar innan du ger dig på att sy i seglet.

Tekniken i symaskinen är lite labil och kräver att man gullar extra med den. Stygnen ska knyta och trådspänningen är viktig. Går tråden trögt i hålet kan övre trådspänningen ibland inte räcka för att dra upp undre tråden och göra snygg knut. Det kan bli så stora öglor att öglan går ner i skytteln och låser maskinen.

Trådspänningen för lös i övertråden ger stygn som hänger på undersidan. Öka trådspänningen för övertråden och ev. minska undertrådens spänning tills stygnen knyter mitt i tyget. Stygnen ska vara lika snygga på undersidan som översidan vilket jag alltid haft problem med. Väldigt lös på undertråd och extra hård på översidan när man syr i tjockt material. Har sytt med tre olika maskiner och det har varit samma tendens på alla.

Tejpa gärna med dubbelh tejp en linjal som kan funka som stöd för att få en rak söm. Man håller tyget emot linjalen och det underlättar.

Inbillar mej att en remsa tyg med snöre i kan sys fast i förliga liket som ska gå i rännan på förstagsprofilen. kolla på ett segel för förstagsprofil så ser du hur det ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sydde ett kapell för några veckor sedan, och det krävdes lite övning på testlappar innan jag hittade användbara inställningar på maskinen.  Max trådspänning på övertråden räckte inte, utan jag behövde även släppa en del på undertråden.  Ändå blev sömmarna inte lika snygga undertill som ovantill, men de blev åtminstone ordentligt sträckta.  En aningen smalare tråd hade kanske hjälpt.  Jeansnål storlek 110 eller 130 körde jag med.

Men då låter det som att det är ungefär samma utmaningar att sy i segelduk.  Jag har några gamla utrangerade segel att prova med.  Något borde ju bli bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte och frågade flera segelsömmare i Göteborg. De svarade alla att ingen frågat efter att få köpa spoilern. Flera höftade ett pris, men Northsails var klart billigast. Det var inte svårt att sy fast spoilern med hjälp av klubbens kapellsymaskin . http://www.se.northsails.com/Loft/Kontaktaoss/G%c3%b6teborg/tabid/8241/language/en-US/Default.aspx

 

post-571-1394237646,5951_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick fixa en extra trådbroms för övertråden när jag sydde spruthuvan. När den rätta bomullsomspunna tråden tog slut körde jag en tunnare tråd och då klarade jag mig utan den extra trådspännaren. Ett par plåtbitar, fjäder, skruv och vingmutter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell på symaskin på bilden?

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmedlade köpet från min kapellsömmare, som hade fått en maskin över, till min båtklubb. Tyvärr kan maskinen bara sy raksöm, ziggzagg hade varit att föredra. Återkommer nästa vecka med fabrikat. Jag haver en 3-fasmotor med koppling  och variabel växel till ovanstående över  till humant pris. kom med ett bud. 

post-571-1394237647,5738_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli tjatig:

Här är en animering av symaskinens princip som kan vara bra för förståelsen av olika strul som kan uppstå när man tänjer på gränserna för trådtjocklek och tyg.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lockstitch.gif

När tråden löper runt i skytteln ska sedan övertråden dra upp undertråden och det är det momentet som inte klaras av när det går trögt. 

Underlättas av:

stor nål med gott om plats för tråden

tunn tråd

tunt tyg med liten friktion 

alla dessa samverkar så att tjock tråd, liten nål och tjockt gummibelagt tyd kan bli för mycket för maskinen. 

Testa då att öka nålstorlek t.ex 130, ta en stark men tunn tråd t.ex segelsömmnadstråd.

Blir det fortfarande hängande öglor på undersidan av tyget eller t.o.m låsningar av icke uppdragna öglor i skytteln

Öka övertrådens spänning med extra trådbroms strax efter övertrådens rulle. Prova att broms med fingrarna så ser du om det är rätt medicin. Det krävs ganska stor kraft att dra upp tråden genom några lager kapellväv och med bomullsomspunnen kapelltråd.

Kan också gå att smörja tråden för lägre friktion men har ej lyckats något vidare med mina försök. 

Däremot med trådbromsen som gav snygga stygn så man kunde sy från avigan utan att det blev nån skillnad. Detta är bra för att kunna sy från lättaste hållet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett lagom jobb för att få nytta av gamla segel!

Vad kostade spoilern? Köper de den färdig på metervara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat på ett stort segelmakeri och haft ett eget men har sluttat om man ska sy om ett gammalt segel så börja med att sprätta bort

Alla förstärkning efter hela mastliket plus förstärkningarna lägg seglet på golvet så ser du hur mycket mastkrum det är ta en linjal så kan du

Rita upp en ny mastkurva på seglet mastkurva kan vara mellan 10 cm till 35 cm det beror på hur mycket du skall krumma masten 35 cm är

På en Starbåt det går inte att blanda ny duk med gammal det är väldigt svårt att tapa gammal duk du skal du vara en duktig segelmakare

Det brukar inte bli så bra kunden blir int nöjd

Har är Mårten på en Albin 78 som vi syr segel mast kurvan 10 cm första vården vid bommen 7 mm Akterlik 1mm 7 mm mast 1 mm akt

7 mm mast 1 mm akt. 7 mm mast. 2 mm akt. 7 mm mast 3 mm akt. 4 mm mast. 3 mm akt. 5 mm mast 3 mm akt 2 mm mast 2 mm akt 1mm mast 2 mm akt

Det är för storsegel det gick åt 19,85 meter segelduk plus förstärkningar TNF duken är den biligaste och sämsta duken

Förlikkurva 5 cm positiv kurva upp till halva seglet Akterlik 15 cm negativ kurva hela seglet

Detta är ettsegel för ostkusten sen bror det på om du seglar på Mälaren eller västkusten

 

Det blir inte bra att sy om en spinnaker det blir fel form på den

En symaskin måste klara att sy i ca: 5 lager 280. Gr duk

Skall man förstärka akterliket kan man sy på en förstärkning på den gamla duken med en 140 gm duk

 

Vi segelmakare köper material från Asprröd i Göteborg men jag tror inte dom säljer till privatpersoner det fins en i Bromma också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt segel är nog ganska mjukt på diagonalen då är det också slut som segel, men visst kan man sy om ett segel, men bra lär det inte bli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att återanvända seglet till något roligt. Jag använde mitt gamla storsegel till att sy en stor bordsduk som vi har med i båten och lägger ut när vi har tillgång till bord i land, ett antal bordstabletter, en väska till vinboxen, en strandväska och ändock finns det en hel del duk kvar till fler projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skuggsegel till uteplatsen kan vara skönt en sommar som denna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...