Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tjub

Kad 300 pendlande varvtal

Rekommendera Poster

Jag har dubbla KAD300. När jag marchar 2500 -3000 rpm pendlar styrbord mellan inställt pådrag och minus ca:500rpm. I lägre eller högre varv är det inga problem. Någon som vet orsak eller haft liknande problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör du skilnad på maskinerna eller tittar dupå mätarna?

har kört dubbel montage sista 20 åren och det har alltid varit någon mätare som inte stämt

det kann vara genarator fel då den styr rpm mätaren

mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kring 3000 rpm som kompressorn kopplar ur och turbon tar över och ibland kan man uppleva att motorn tappar kraft när turbon inte riktigt orkar möta upp. Men att det skulle pendla 500 varv upp och ner låter orimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalsändring på 500 rpm märks utan att kolla instrumenten. Körde förra veckan och då var varvtalsändringen bara 50-100rpm. Och nu i helgen verkar det vara borta. Skulle gärna vilja veta orsaken även om problemet är borta för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är det ett vanligt problem med kad 300 och dubbelmontage. Felet kan kanske bero på flera saker, men i huvudsak har det att göra med att ena motorns turbo inte kickar igång. Motorerna vill ju ha syncat varvtal, så ibland kan den motorn som inte får upp varvtalet hålla tillbaka den andra men när det är tillräckligt stor skillnad så drar den friska motorn iväg.

Kan bero på turbotryck o liknande. Om du märker att det är olika från gång till annan och olika under olika delar av säsongen kan det bero på en temperatursensor. Om du söker på engelska hittar du en hel del forumtrådar o det hela.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft samma problem med KADM300

Barbord gick fint till 2600 varv, där släpper kompressorn och turbon skall ta vid.

Kom jag över 3000 varv så klarade turbon att hålla varvtalet.

Sjönk det under 3000 varv så släppte den ner till 2600 varv då kompressorn tryckte upp den till ca 3000 varv igen.

Den höll sedan på att pendla däremellan.

Mätte upp trycket i båda motrorerna och det skillde 40% när turbo agregaten skulle jobba.

Har nu skruvat ner båda turbinerna och det blir en ny turbo på den som inte gick riktigt.

Det var sprickbildningar i avgasröret som gjorde att det kom in vatten i turbon som hade

börjat att rosta sönder.

Pontad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...