Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hangun

Från västkust till sötvatten

Rekommendera Poster

Vad skiljer båtägandet från västkusten till sötvatten? Anoder? Behandla drevet efter tagit bort havstulpaner?

 

Har sökt en del men man hittar inte allt. Känns som det är lite mer jobb att ha båt på västkusten och att kylsystemen till motorerna riskerar ta mer stryk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en sjövattenkyld motor så tar den mer stryk helt klart. Har man värmeväxlare så tar bara kylsidan stryk men det är en fis i rymden skulle jag påstå i alla andra kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är enorm i förarbete mellan att ha båten på västkusten vs sötvattensjö.



Att ha västkustbåt:

1. En bra bottenfärg är ett måste. Måla varje vår, skrata varje höst.



2. Drevet tar enormt mycket mer stryg. För här finns ingen bra färg som fungerar bra. Det är mycket skrapande på hösten.



3. Att fuska i mtrlval är inget alternativ om båten skall ligga på västkusten. Att köpa rostfritt på Biltema är inget alternativ. Här krävst riktiga saker i princip överallt.



4. Båten är allmänt mer sölig och salt lägger sig överallt. Därför bör man ha en båtplats med möjlighet till att kunna spola av båten med sötvatten.



5. Motorns kylssytem korriderar fortfare, det gäller också att termostat osv är i toppskick och att motorn går på en temt under 70grader om man inte har värmeväxlare helst  helsystem med glykol. Om inte annat så är det väldigt bra att ha en genomspolningsanonrning ör motor och limpor. Så kan man spola igenom hela systemet med sötvatten när man lagt till.



6. Det är helt klart en oroligare sjö med vågor på västkusten. Därför bör man skruva fast allt ordentligt. Inga lösa elkablar osv. Allt skruvas också fast med låsmytter. 



7. Sett folk som har renoverade båtar som är vana att bara köra insjö. När dessa båtar kommit en säsong till Västkusten så sitter mycket prylar väldigt löst. Det guppar och är ett riktigt hårt klimat. Skulle nog vilja påstå att vi kanske har ett av världens hårdaste klimat som sliter mycket på båtarna. Det blåser mycket på väskusten som gör sitt.



Ja det var nog lite om det.



Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med i allt utom punk 6 och 7. Så skriver en person som aldrig seglat/åkt båt på Vänern. Den korta krabba sjön sliter mer på inredningen än vad västkustens längre vågor gör. Finns säkert undantagsfall också där sjön trängs i hop och skapar väldigt orolig sjö på V-kusten, men i öppen sjö så är Vänern värre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Sjön på Vättern är betydligt knöligare än på havet. Visserligen blir inte vågorna på Vättern högre än 2,5 meter men de blir heller inte längre än dryga 10 meter. Jag har seglat i betydligt högre vågor i Skagerak och ändå haft bekvämare segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1

Blåser det mer än 7-8m/s så ställer sig hela Vänern på högkant!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma reflektion när jag läste Alf_Von_Sil´s inlägg. Punkt 6 - att sjön skulle va oroligare på västkusten - är ju en helt felaktig uppfattning.

Sen att många monterar saker och ting dåligt, med alldeles för små brickor bakom tex är ju en annan sak.

Har alltid hävdat att man inte skall förakta en sjöman från en insjö. Har man erfarenhet från en sådan klara man sig länge.

Sen finns det en viss överdrift i de andra inläggen om problematiken av saltvatten, fast det finns hyperpedantner i många led. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men TS fråga är väl den omvända, att flytta från salt till sött enligt rubriken? Från Varberg till Orsa enligt inlägg 6:e september i DENNA tråd.

I så fall räcker det nog med byte av offeranoder, zink till magnesium eller vad nu drevfabrikanten rekommenderar för just sin lättmetall-legering? (Västerås Marinservice hjälper dig nog med detta.)    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har ni undgått ryktet om monstervågorna i orsasjön. De äter taggtråd till frukost.

 

Undrar lite med just drevet som blev angripet av havstulpaner. De borta nu

men ska man göra något mer? Kan något hända med drevet när det varit angripet? Behandlas m något utvändigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...