Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pjolle

Offeranod i slutet kylvattensystem?

Rekommendera Poster

Jag har en YSB12:a vars plugg till offeranoden sitter som berget. Det är en sådan där fyrkantig rackare som jag inte lyckas greppa med de verktygen jag har. Funderade på att köpa ett bättre verktyg, men kom då på att anoden kanske inte behöver bytas? Förbrukas offeranoderna i era slutna kylvattensystem?

Det finns en annan anod för sjövattensystemet och den var det inga problem att byta, vilket behövdes..

Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs inga anoder i färskvattensystemet. Det är rostskydd i kylvätskan. Vätskan bör bytas ibland då rostskyddet avtar med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rollen, glöm den!

Äldre motorer konstruerade för sjövattenkylning har rimligen tjockt gjutgods i kylmantlarna för att klara detta under ett hyfsat antal år, efterkonvertering till glykolkylning ger därtill en enorm förbättring. (Både glykolens rostskydds-tillsatser plus allmän syreutarmning i det slutna systemet hjälper nog, hur mycket kan det löna sig att dalta ytterligare driftekonomiskt sett med tanke på priset på zinkpluggar?)


[Enda nackdelen som jag kommer på med att glömma zinkanoden kan vara att den slutligen faller i bitar som eventuellt kan blockera nån trång passage. (Bortramlade zinkbitar har ju inte längre på zinkanoders vis god elektrisk kontakt med skyddsobjektet, de kan förmodligen därför bli långlivade eftersom de inte har nåt att offra/korrodera sig för mer än tidens allmänna tand? Men själv skulle jag ändå knappast tvekat att glömma - eftersom pluggen nu tycks fastnat så förbaskat - men helst öppnat och täljt bort all kvarvarande zink. Ser åtminstone på bilden ut som att sådana tunga restbitar knappast kan ramla ner i nån vital kylkanal och blockera flödet, kan jag tycka. (Bilden f.ö. hämtad HÄR, obs seg 19MB pdf-uppladdning.)]

post-10006646-1394237641,9824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-09-06 vid 22:04 skrev Pjolle:

Jag har en YSB12:a vars plugg till offeranoden sitter som berget. Det är en sådan där fyrkantig rackare som jag inte lyckas greppa med de verktygen jag har. Funderade på att köpa ett bättre verktyg, men kom då på att anoden kanske inte behöver bytas? Förbrukas offeranoderna i era slutna kylvattensystem?

Det finns en annan anod för sjövattensystemet och den var det inga problem att byta, vilket behövdes..

Petter

Hej undrar vart offeranoden till sjövattensystemet sitter ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev stefan11:

Hej undrar vart offeranoden till sjövattensystemet sitter ? 

Om du scrollar upp ett par inlägg till det Thomas-1 skrivit finns en skiss med en röd pil och texten ”Anticorrosion Zink” som visar det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som Thomas-1 har som ”Anticorrosion Zink” är väl den som sitter i sötvattensidan om man inte har sjövattenkylning. På min YSM12 som hade sötvattenkylning så satt offerandoden för sjövatten i värmeväxlaren.

/Micke W

Redigerad av lizardking

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Om du scrollar upp ett par inlägg till det Thomas-1 skrivit finns en skiss med en röd pil och texten ”Anticorrosion Zink” som visar det. 

Har slutet sötvattenskylning och där har jag hittat anoden som på bilden. Men petter skrev att han hade byt anod i  sjövattenkylningen och det är den anoden jag undrar vart den sitter. Har en ysb12 och micke w tipsade att den satt i värmeväxlaren men hittar ingen där tyvärr. /stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...