Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Erik__1985

B18 går varm

Rekommendera Poster

Hej har problem med att båten vill gå varm vid högre varvtal. 4000 till fulla spjäll. Tempen närmar sig 100 grader på en halv minut. Runt 80 vid marschfart (3000 rpm) Motorn är en b18 som är sjövattenkyld via impellerpump. Drevet är ett 100a med stöveln för vattenintaget.

 

Termostaten har jag kokat och den öppnade som den skulle före 70 grader har jag för mej. Spolade igenom hela kylsystemet. Och inget verka hindra flödet. Kollade impellern och den och huset såg ok ut. Aningen nött i locket, men vände det upp och ner. Men utan förbättring. Tändningen är som den ska vara runt 40 grader över 3500 rpm. Funderar om mager bestyckning kan vara boven? Har även bytt ut vattenfiltret mot ett enkelt i mässing med insatsfilter i stålnät.

Mycket tacksam för tips å råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgastöveln är det klassiska felet när en maskin med 100drev blir varm.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha den verkar också hel. Har kännt upp i svgasutblåset att väggen är hel.finns det andra vanliga fel med den som kan uppstå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit loss gavlarna på oljekylen och kollat hur mycket slafs som samlats där? Köp nya o-ringar innan du lossar.

Skall tändningen verlkligen stå så tidigt som 40 grader? På AQ130 är det 27-29 grader före ÖD enligt instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte kollat upp. Ska det störa vattenflödet isåfall?

Jag har väl inte ställt tändningen helt på graden. Men den spikar inte.

Fördelaren tror ja är en såkallad 085 från rallymotor.Utan vakumreglering. Den slår ut ca 37-40 vid 3500 varv nu. Sen hur mycket mer den slår ut efter det har jag faktiskt inte kollat. Ska runt 37 vara maximal förställning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Inte på fullgas, då kan det vara något helt annat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att tempmätaren visar rätt? Syns det på tempmätaren när termostaten öppnar? Angående calortune tändstiftet så har jag bara kollat med det utan belastning, tveksamt om man vågar köra med det nån längre stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte kollat att den stämmer. Men vid normal drift håller den 80 grader. Och tomgångsåka ca 65-70 grader. Mätare och givare är från biltema. Verkar som att den visar rätt iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Har du ställt tändningen med stroboskop?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag. Efter rekommenderade värdena vid olika varvtal. Det går ju inte att få på graden perfekt. Men jag undrar hur mycket förställning Max man kan ha? Kanske lär sätta nån stopp till vikterna? Fördelaren är ju byggd för rallymotor som kanske varvar uppåt 7-8000.

Vid 2500 har jag ju ca 27* vid 3500 ca37-40* tomgång 900 har ja ungefär 12* inga som hellst spikningar under några varvtal.

Kan en mager bestyckning på andra steget i förgasarn ge mer värme i rovan?

 

Den varvar Max 4800 varv. Men finns lite till på gasen att ge som inte ger mer än förgasarljud

 

När jag mekar V8 i bil brukar jag byta fjädrar till vikterna så totalt utslag på vikterna sker vid ca 3500 rpm och då ca 38* sen ger vakumklockan ca 12* till så total förställning ger 50*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en mager bestyckning på andra steget i förgasarn ge mer värme i rovan?

Ja, det kan vara ett skäl, men kylsystemet brukar kunna hantera detta. Det vanligaste resultatet är istället hål i en kolv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40º förtändning är väldigt mycket. Jag skulle backa till ca 35º som mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Men dom värdena du ställer efter, är dom för en Pentamotor eller bilmotor, tycker också värdena är höga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske skulle vara nåt. Men dom va ganska dyra i förhållande till hur mycke skillnad det blir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte båten stod tändningen 6 grader lägre än nu på alla varvtal. Och den gick även då för varmt på högre varv. Skillnaden när ja öka på 6 grader vart bättre vrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag fann uppdaterade uppgifter, Din motor hade original 31 grader maximalt vid 2600 rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Detta med effekt och förgasare har du ju frågat om i en annan tråd och fått svar, mest troligt så går Din motor så bra den kan utan att det handlar om stor pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om du inte har provat en sån så kan du ju inte veta hur stor eller liten skillnaden är!!

 

Jag har provat flera gånger och man kan väl konstatera att originala fördelare till gamla motorer mer eller mindre är utslitna, speciellt centrifugalvikterna brukar fungera dåligt.

 

Har 123ignition i min 17 fots Coronet, byter aldrig tillbaka :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn presterar nog 90% av vad den kan känns det som. Och jag vill tro att det handlar om bestyckningen. Men är konstigt att den vill gå varm så fort man varvar över 4000. Tänkte att nån hade varit med om nåt liknande själv. Tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Att du saknar 10% låter överdrivet, inte med den motorn.

Kan mycket väl vara impellern, när blev den bytt sist?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår att en ny fördelare utan glapp som dessutom innehåller en massa ny teknik med förprogramerade kurvor får en exaktare tändning än en gammal mekanisk. Men jag tror inte att skillnaden är så märkbar om man har en fräsch rätt injusterad originalfördelare heller som lirar ihop med bitarna i motorn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja du tror och jag har faktiskt provat....... Jag ger upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara otrevlig på något vis. men det Finns nog många penta b18 som inte går för varma. Fastän dom inte har en 123 fördelare. Känns dyrt med nästan 4000 för att felsöka varför motorn går het. När motorn f ö går nästan helt ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...