Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kenbja

Biltema

Rekommendera Poster

För första gången har jag hittat en riktig skitprodukt till båtar hos BT det är bränsletanken i plast till utombordare som tillbehör finns bränsle mätare och i mitt fall en Yamaha adaptera, allt såg bra ut men det är omöjligt att få anslutningarna täta det läcker bensin i båten och bilen när man kör och som ni känner till är det ingen trevlig lukt har läst tips här på MG hur man får den tät och har försökt göra likadant men det har inte fungerad som tur är har BT en bra återtagningspolicy så numera finns den åter i deras ägo

 

Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt bra skulle jag vilja påstå.yes

Att du bara hittat en dålig pryl i deras sortiment och mycket positivt att de hanterade reklamationen på ett bra sätt.

Själv har jag köpt en och en annan produkt där som inte varit bra men ännu ingen riktigt dålig.

Det luriga med Biltema är att där finns en del produkter som faktiskt är samma som orginalet men i en Biltema förpackning. Men man vet inte vilka.

 

Ska strax till Biltema och bl.a. köpa spolarvätska. Inte världens bästa men hyffsat pris och duger då moderna bilar verkligen slösar på spolarvätska genom att ofta spruta ut stora mängder på strålkastare i samband med spolning av vindrutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade deras impeller till Yanmar i våras. Efter ca 10 timmar gick sprinten av med varm motor som resultat. Som tur är upptäckte jag det väldigt fort p g a det förändrade motorljudet. Har inte meddelat Biltema men borde göra det.

Det blir ingen mer impeller därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft deras bottenfärg i år och har inte haft en halv liter skal på den. 9x3,5m båt. Inte sista gången jag köper deras färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå impeller har liknande hänt en bekant till mig. Impellern släppte i vulken direkt med till följd en varm motor. Skulle aldrig chansa att köpa impeller därifrån. Bottenfärgen däremot skall bli mkt spännande, eftersom jag bytte båt i våras och tidigare ägare smetat på biltemafärg ska jag se hur det ser ut vid upptagningen om ett par veckor. Jag skulle aldrig köpt den färgen men nu hade jag ju inget val så det blir som sagt spännande!!

Ha en trevlig helg / Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag köpt en impeller på Biltema, denne gått sönder efter 10 timmar hade jag krävt biltema på renovering av min motor! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får erkänna att jag köpt väldigt mycket på Biltema genom åren. Allt möjligt som båt- o bilgrejor, verktyg, målarfärg, husgeråd, kemikalier och cykelpump. Tycker det för det mesta är bra saker. Det jag fått lära mig hittills är att låta bli 2 sak-kategorier.

Jag köper inte längre saker som måste vara vassa. Har någon t.ex. försökt använda deras potatisskalare? Det är en utmaning kan jag säga. Inte heller köper jag saker där gummi är en bärande ingrediens. Kamrem av efter 600 mil, dieselslangar med torrsprickor efter 2 år. Det var nåt mer också som jag förträngt.

Saker som impeller eller drevbälg skulle jag aldrig våga mig på.

Men mycket annat bra har de! Bl.a. kommer i stort sett hela elsystemet i min båt därifrån. Deras bromsskivor är mycket bra. Mycket bra affärskedja tycker jag och aldrig problem vid reklamation.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur inte biltema säljer kondomer,,,,,,,då skullle vi bli fler i rask fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är ju dumsnål och faller lätt för det låga priset. Med tiden har jag lärt mig att bara köpa enkla saker på biltema. Tampar, trallskruv, fendrar, saker som bara består av en del. Maskiner och komplexa varktyg blir alltid en besvikelse. Deras gröna trädgårdsslang kan jag förresten rekommendera, den är mycket bättre än andra dyrare fabrikat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tar ni i ;-) jag har köpt rostfritt , verktyg  impellrar bottenfärg signalhorn olja filter både till bilar och båtar   (Köpte ett signalhorn hos fina båtbutiken som rostade och pajade första säsongen och dyrt var det dessutom) och allt har fungerat kanon så i det stora hela fungera BT's produkter bra det är bara denna produkt som jag gick bet på så jag kommer fortsätta handla på BT utan problem

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verktygen med 10 års garanti tycker jag är bra också. Hylssatser, nycklar osv. Kan man känna och klämma lite på grejerna innan man köper så märker man ju rätt snart vilken kvalitet det håller.För att slippa skruvmejslar som är mjuka i spetsen och glappa skiftnycklar exempelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BTs skiljerelä är den bästa grejen jag köpt där.

Impellrar verkar komma från samma fabrik i Kina oberoende om det står VP, BT eller Jacobs på dom.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemaprylar jag testat:

Knutbälgarna till volvodrev funkar bra.

Zinkanoder till 270 drev funkar bra.

Impeller till AQ130 funkar bra, Har använt dessa i 4 år.

Motoroljan funkar bra.

Bottenfärg västkustvarianten funkar bra, har köpt den så länge Biltema haft den i sortimentet.

Pentrypump funkar bra efter 3 år.

Tågvirke funkar bra.

Bensinslang den maringodkända funkar bra, samma slang som Hjermans säljer, Biltema är inte så billiga egentligen på denna slang.

Marinbatteri 64Ah funkat bra sedan 2010, förvaras urkopplat i båten på vintern.

 

Mindre bra saker:

Den elektriska oljebytarpumpen, ett skämt, skriker som en gris kraftfull som en fjäril.

Varvräknare 52mm, den nya med rostfri kant, fladdrar hit och dit, visar inget vettigt varvtal.

 

Biltema har en generös returpolicy har man bara prylen, kvitto och förpackningen med tillbaka verkar personalen måttligt intresserad av att krångla, fyll i papper och lämna tillbaka bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte bromsskivor och bromsbelägg till en bil jag hade för många år sedan, tre kraftiga inbromsningar senare brann beläggen upp...

Köpte riktiga belägg och pressade dessa mycket hårdare än Biltemabeläggen - dessa höll utan problem! 

Verktyg - kan vara helt ok på tema, som en annan sa, enkla saker som bara har en del, skruv mm, det kan man köpa där. Det skulle inte falla mig in att köpa något som har med min motor att göra på Biltema. Där kör jag bara originalprylar. (Ja, jag vet att volov haft sin beskärda del av problem, men dom har faktiskt stått för det mesta). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever inte biltema som varken bättre eller sämre än konkurenternas budgetsortiment.

Swedool kör ju Ampro verktyg som är deras budgetvariant o.s.v

 

Vad gäller bildelar så som bromsar avgas,stötdämpare och fjädrar köper jag bara

orginaldelar. Ibland köper jag eftermarknad av bättre kvalite då orginal inte håller måttet.

exempel: Bromsbeägg, orginal sitter på min bil textar(naturligtvis har bilmärket märkt dem med sitt namn) Jag köper alltid ferodo då jag upplever att deras kvalite är hög och jämn.

Textarbeläggen är av ojämn kvalite och inte billigare än ferodo så valet är enkelt.

Skulle således adrig chansa att använda Biltema bildelar, jag är dock säker på att de har delar som uppfyller kraven med råge.Men jag är en fegis som låter andra testa först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglare använder jag nästan bara interna tanken på motorn. Men i sommar skulle vi transportsegla båten n längre sträcka. I Norrland är det glest mellan sjömackarna så jag köpte deras tank och yamahaa-slang.

Backventilerna i slangen är för täta så motorn orkar inte dra soppan igenom slangen... Konstaterat problem. Löstes genom att palla upp tanken och låta blåsan på slangen ligga lågt. Sen började det lukta bensin i båten. Konstaterat fel... Tanken svettas kopiöst kring anslutningen. Åtgärd... Ha tanken på akterdäcket nattetid. Slutlig åtgärd.. Skänkte bort tanken när jag kom hem till en gubbe i klubben med öppen motorbåt.

Hädanefter kör jag på interna tanken jämt.

Annars har jag köpt Block, tågvirke, bottenfärg, topcoat, kinaolja seglarhandskar och ett ankare (brucekopia) på BT och det har varit bra grejor. Shackel och vantskruv törs jag inte köpa där. Shacklarna är oregelbundna i godset och vantskruvarna är svetsade i stället för smidda/frästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför handlar man på Biltema?

Jo för det är billigare

Exempel verktyg, hylsnyckelsats 1/2 

Biltema 499 kr  (10 års garanti)

Jula 899 kr   (Bahco)

Det är ofta så man gör, kollar på premiumklass och tycker det är dyrt och köper en på Biltema. Nu är Biltemas hylsnyckelsatser av bra kvalitet (har sådana själv) men annars finns ju även budgetalternativet Hard Head på Jula för 399 kr.

Själv föredrar jag oftast Bahco eller motsvarande men kan ibland välja alternativ om det verkar vettigt. Men vad som är lämpligt blir lurigare om man köper budgetvarianter och köper ogärna sådant som kan få dyra konsekvenser om det inte är premium.

Det luriga är att få fram vad som håller tillräcklig kvalitet på Biltema eller andra ställen och exempelvis saker som anoder kanske är motsvarande premium men om de inte är det blir det riktigt tråkigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas oljor är väldigt bra. Jag vet tex att deras helsyntetiska motorolja är identisk med den som Statoil säljer, exakt samma olja. Även motorcykeloljan är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ämnet ändå är uppe så kan jag kanske flika in en fråga.

Är det någon som har erfarenhet av Biltemas styrvajer? Har kollat runt lite och dom ligger ungefär på halva priset mot många andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt vilken bensinslang var det? Biltema har flera olika sorter, utombordarslangarna är kass, jag paratar om den här slangen som är bra:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-259060/

Utombordarslangarna med blåsa är kass, jag har själv haft en och man kunde hålla 1,5 meter slang rakt ut som en stel pinne efter några säsonger.

Slangen i bilsortimentet är också dålig, ytterhöljet verkar inte tåla att vara i ett motorrum men den läcker inte innifrån fast det känns inte så gediget ändå....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa justerbara stolpskor för att tillverka stöttor till båtvagnen. Åkte till Bauhaus och hittade rejäla sådana. 198 kr/st...

Herrejisses tänkte jag! Men greppade fyra st och ställde mig i kassakön.

Sen ångrade jag mig och gick åt sidan.

Tog telefonen och googlade justerbar stolpsko.

biltema tog 59 spänn styck så jag åkte dit.

Deras stolsko har i o f s en skrovligare yta men snurret i själva plattan gled mycket bättre.

198 vs 59 spänn för en galvad stolpsko!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte den du länkar har inte jag, jag har en grå med pump värdelös iallafall stenhård haft den typ 1 år, hur är dom slangarna du länkade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangarna jag länkade till är bra men Hjertmans säljer samma slang obetydligt dyrare och där kan man bestämma längden själv så om inte längderna på Biltema passar dina behov exakt så är det bättre att köpa på Hjertmans så slipper man spillbitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev i en annan tråd... Här spekuleras det hej vilt.laugh

Jag skulle vilja varna för denna slang. Har haft den som dieselslang i mitt motorrum i 3 år. Nu är den full med djupa torrsprickor och måste bytas till nästa säsong.

Nästa slangköp blir på Hydroscand. De har proffsgrejor av industrikvalitet.

Inget mer gummibemängt material från Biltema för min del. Kanske ev. nåt cykeldäck.blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man får det man betalar för, billigt är billigt, och det finns ofta en anledning till att det är just billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den riktiga marinslangen på biltema är exakt samma slang som Hjertmans med flera säljer, den är från italienska IVG: http://www.ivgspa.it/

Jag har själv jämfört, är detta spekulation?

Den har suttit i mitt motorrum sedan 2010 utan att visa några som helst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...