Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bigfive

Varning Rekotrailer / Midtrailer

Rekommendera Poster

Utan att vare sig värdera eller ovärdera TS:s inägg så ser jag som har relativt lång vana av att kontrollera konstruktioner av olika slag att den på bilderna visade kontruktionen är helt vansinig om ni ursäktar språket. Som gjort för sprickbildning som bilderna visar. Tvivlar inte alls att de skadorna kan uppkomma vid långt mindre belastningar än vad vagnen är konstruerad för utan att veta hur just TS:s vagn är använd. Anmärkningsvärt och uselt om det stämmer att tillverkaren inte ens är intreserad i att inspektera och utreda detta. Sett betydligt robustare konstruktioner spricka. Felkontruktioner borde tillverkaren ta ansvar för även på en 6 år gammal vagn. Rätt ska vara rätt och fel ska vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vare sig värdera eller ovärdera TS:s inägg så ser jag som har relativt lång vana av att kontrollera konstruktioner av olika slag att den på bilderna visade kontruktionen är helt vansinig om ni ursäktar språket. Som gjort för sprickbildning som bilderna visar. Tvivlar inte alls att de skadorna kan uppkomma vid långt mindre belastningar än vad vagnen är konstruerad för utan att veta hur just TS:s vagn är använd. Anmärkningsvärt och uselt om det stämmer att tillverkaren inte ens är intreserad i att inspektera och utreda detta. Sett betydligt robustare konstruktioner spricka. Felkontruktioner borde tillverkaren ta ansvar för även på en 6 år gammal vagn. Rätt ska vara rätt och fel ska vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger på kärran i två punkter, längst bak och fram mot draget. Kärran bärs upp av däcken (ofjädrad axel) och på dragkulan.

För att i en sådan konstruktion kunna skapa den brytning uppåt av mitten på vagnen som syns på bilderna så måste båten belasta sin bakre uppläggningspunkt med en stor kraft. Det är enda möjligheten, det går inte via dragkulan inom rimligheternas gräns.

En så stor kraft på bakre uppläggningspunkten ser jag egentligen bara två möjligheter till och det ena är att en ordentligt vattenfylld och tung båt vinchas upp och balanserar på bakre punkten. Men det verkar mycket osannolikt, detta ger ändå bara ungefär dubbel så stor kraft mot när båten ligger i rätt läge.

Det som är troligast är att kärrans hjul blivit utsatta för en kraftig och snabb rörelse underifrån via den ofjädrade axeln. Trögheten i båten, som måste fara uppåt för att hänga med kärran,  har lett till stor kraft på uppläggningspunkten. En nedåttryckande kraft på den bakre uppläggningspunkten vill orsaka den brytning vi ser i bilderna och är kraften tillräckligt stor blir det skador. Troligats är det så skadorna har uppkommit. En snabb uppåtgående rörelse av hjul och axel kan man få genom att köra med snabb fart på en väg med gropar, speciellt om groparna på höger och vänster sida kommer i takt så att båda hjulen tvingas uppåt samtidigt. Högt lufttryck gör mer skada.

För mej är det ingen uppenbar felkonstruktion när jag ser förstyvningstriangeln mot främre balken. Visst, det är inte världens bästa konstruktion och jag skulle inte själv gjort på det sättet, men utan att sett några beräkningar så tycker jag kärran borde hålla för normal användning.

Det som tagit kål på kärran är sannolikt hög fart på gropig väg.

Det är min åsikt. Varsågoda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på bild som BigFive bifiogade 14 oktober 2013 - 15:38 så verkar sprickorna finnas i trailerns främre del, inom 2 meter från kulan. Där vilar en relativt liten del av båtens vikt, som dessutom ligger på bilens fjädrande bakaxel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Djupings teori förklarar inte skadorna FRAMÅT in i tvärbalken på bägge sidorna.

Men jag tror du började bra, då mycket liten vikt längst bak på vaggan kopplat till vinschtornet via vinschbandet skapar stora krafter framåt/uppåt.

80 km/h med vikter på ca 100 kg ska ju alla trailer klara av även om vägnätet i Sverige har blivit sämre. :-) 

 

 

post-29992-1394237687,7374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp! Fått muntligt besked nu.

Innebär en massa MÅSTE för tillverkaren.

 

Alla ägare av denna modell kommer få kontakt så småningom av tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju bli ett ganska rejält tryck på svetsfogen även när man tar upp båten, med kärran fast i bilen. Tänker mig strax innan båten lägger sig ner mot den främre kölrullen, nästan all tyngd på bakrullen med hävarm...

Min båt väger lite mer, ca 500-600kg men den skulle jag inte vilja lägga på denna konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Knoparn:

Förstår vad du menar. Personligen så backar jag trailer ner så långt att den första kölrullen inte får ta så mycket tyngd. Genom detta så fördelas trycket på fler rullar när båten börjar belasta rullarna. dvs jag har hunnit dragit upp båten en bit på trailern. Sparar även lite slitage på vinschen. Men visst kanske hjullagren ta lite stryk (backar ner även så hjullagren doppas, vid behov).

Har 4 olika trailers samt båtar i viktklass mellan 80-1600 kg.

Är endast med de lättaste båtarna så jag våga belasta första kölrullen med vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför startade du den här tråden från början när du ändå inget tänker berätta??



/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja det undrade jag redan tidigt i tråden !! Inte speciellt trovärdig person denna Bigfive

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det skrev jg också i ett tidigt inlägg.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ägare av denna modellen kommer att bli kontaktade av tillverkaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knappast av lathet han inte skriver något här. En snabb googling visar att i stort sett varenda relevant forum innehåller en liknande tråd som denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ännu en gång grattis till vinsten.

Men vad händer med din trailer och dom andra,för tillverkaren anser ju inte att det är deras fel om jag har läst rätt i inläggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att dom andra ägarna till samma modell får sina besiktade och genomgångna så dom inte behöver få samma upplevelse att trailern spricker och framför allt att inte det händer olyckor med personskador.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är min förhoppning oxå.

Det var huvudsakliga anledningen till trådskapandet från början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har tagit o komenterat mitt inlägg så undrar jag om du menar att trailern kan bli ännu värre än  fotona visar i  denna tråden.

Men det kan nog någon annan avgöra.

 

Tur att jag är glad  tiki-trailer ägare .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte gratis för tillverkaren att åtgärda en massa trailers så de vill kanske hämnas på trådskaparen på något sätt. I restaurangbrachen t.ex så spottar man i maten på fiolk som djävlas och klagar, de kan väl hitta på något i trailerbrachen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om dom spottar på hans trailer inne i verkstaden kanske det inte gör så mycket ändå?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skall de göra om trailern för att få den att hålla bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...