Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kallemero88

Köpa Sea ray 300 weekender från usa..

Rekommendera Poster

Hej !

Skulle vara tacksam för lite info om Sea ray`s 300 weekender (års.1975-1980)

Har tänkt att ev. importera från usa då det verkar finnas endast ett fåtal i Sverige

och ingen till salu. Undrar ochså vad en transport från usa inkl. moms och allt kan tänkas kosta. Har hittat några på nätet för c;a 10 000 dollar. 

Tacksam för info & svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om frakten kostar 10 000$ får du lägga på lite för hantering innan den kommer på båten, som landtransport, tillverkning av transportvagga om det saknas, ev shrinkwrap (det blir förmodligen ro-ro pga storleken). Räkna med motsvarande SEK 10-20 000 för detta. Sedan tillkommer svensk moms på hela beloppet 25%. Så har du lite hemtagningsavgifter i Sverige. Transportförsäkring, t.ex. Ålandia, måste du också ha. Räkna med att det kostar dig ca 150 000 + båtens pris innan du har den i handen. Ang. CE kan du fråga tullen om de kan stoppa en icke CE märkt båt. 2008 gjorde de det inte. De hade heller inget samarbete med transportstyrelsen så där fanns inga risker. Men det kanske är annorlunda nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips kanskekan vara att kolla att akterspegeln och bottenstockar är ok på en såpass gammal båt. (motorer vet du säkert också).

Absolut att åka över själv och inspektera båten och vid någon osäkerhet ha en besiktning (vilket man kanske ska ha hursomhelst).

Jag tror att det finns transportirmor där man kan beräkna priset antingen online eller via mail om du vet volymen (är per total Volym för vagga eller trailer). Jag skulle nog tro att själva frakten (utan tull etc.) blir dyrare än 10.000$ efter vad jag har tidigare hört folk betalat (förvisso var det ett tag sedan).

CE-märkning etc. är inget att bry sig om enligt min personliga åsikt. Betydligt viktigare att båten är i bra skick (ex. besiktigad), speciellt med tanke på åldern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Känns inte livet för kort för att inte istället byta båt och hitta denna i Sverige? Köpa båt i USA kan jag inget om men av någon anledning känns det både som en stor risk och lite av gambling.

Men å andra sidan; det är kanske både enklare och smidigare än jag kan gissa...

(eller inte)

post-10024382-1394237641,2324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inga bilder på denna båt ? // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som gått på rejäla nitar men de brukar inte skriva om det på forumen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Fast dessa som du skriver nitar skulle många kunna lära sig mycket av! Att köpa något så komplext som en båt och på ett så stort avstånd känns lite som ett recept på en katastrof.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanst talare. Jag har själv gjort denna resa och med facit i hand, sett till dagens båtpriser i Svedala, finns mycket litet att hämta i slutändan. Släpp idèn och försök hitta en liknande båt här hemma istället. Ett tips i all vänskaplighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att skrämma dig men kolla i alla fall in den här länken, det kan vara nyttigt att läsa:

http://www.dagensbatliv.se/kopa-bat/importera-begagnad-bat-fran-usa-las-detta-forst

Om du fortfarande är sugen på att importera så kan jag rekommendera Nordtrafik i Göteborg.

Jag har tagit hem flera bilar med dom och dom är bra att ha att göra med.

Kolla in deras båtfrakt kalkylator:

http://www.nordtrafik.se/inc/cal/boat/default.asp

Lycka till

Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker du ett renoveringsobjekt? Vad vet du om båtar i USA? Du kan inte jämföra med båtar i samma årsmodell här i Sverige. Större delen av den båtmodellen du nämner och i de årsmodellerna är skrotade. Inga båtar man sköter som vi i Sverige

Om du söker en bra och fin båt så glöm det för de pengar du nämner. Att hitta en fin båt av den årsmodellen och som går under sedimentet bruksbåt det är som att hitta en nål i en höstack i USA. Leta bland insjöarna. Räkna med att trä i akterspegel mm är ruttet samt andra stora renoveringsjobb

Sen är ju priserna som dom är i Sverige så börja med att leta här

Bästa pris på frakt får du hos boatexport.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dagens totalt havererade båtmarknad så är väl import av äldre 70/80/90tals USA båtar något tveksam,finns mycket båtar att hitta till bra priser här hemma.

I USA blir oxå vissa båtar av äldre modeller mer eller mindre osäljbara på den inhemska marknaden nämligen just sådan modell du kollar på äldre icke trailerbara större båtar typ +28-30fot,då många inte så rika jänkare bara trailar och har inte plats på marina då det kostar på rätt bra tydligen,dessa annars skulle vara köpare av liknande båtar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... I USA har det faktiskt börjat bli lite av en renässans för dessa äldre Sea Rays. Främst då äldre än 89. I Club Sea Ray har vi t.o.m. en särskild forumavdelning för Classic Sea Rays före 89. De uppskattas av många för sina rena linjer och volymen inombords och på akterdäck som den rejäla bredden ger. Det är även mycket trä i inredningen. Många renoveringsprojekt pågår och priserna på fina ex. verkar ha stigit på sistone. Med reservation för fukt i akterspegel, stringers och några andra numer välkända känsliga ställen är det grymt bra båtar.

Hit har dock inte detta intresse hittat i någon större omfattning än och det verkar faktiskt som att priserna för välhållna eller restaurerade ex. nu är högre i USA än här.

En Classic tror jag absolut inte lönar sig att importera längre. Det blir säkert billigare att leta upp en här hemma. Kolla noga akterspegel, stringers i motorrum och motorbädd. Kolla även i midcabinen (nu har väl inte weekender någon midcabin) och stringers i salongen, även durken. Förpikarna brukar oftast klara sig. Fuktproblem i akterspegeln gäller ju generellt och drabbar de flesta drevbåtar förr eller senare. Alla stringers, t.ex. i midcabin och under kojer är ju inplastade plywoodkistor fyllda med skum. Även durken är sådan. Skummet suger åt sig fukt om det blir läckage någonstans, eller kraftig kondens. Alla dessa skumlådor ingår i den bärande och uppstyvade konstruktionen och kan inte bara tas bort utan måste ersättas antingen med samma eller annan konstruktion. Om man t.ex. gör nya balkar i glasfiber utan skum måste skrovet förstärkas med fler lager matta först. Kolla noga alla dessa grejor m.a.p. fukt, annars blir det dyrt, eller om man gör det själv ett stoort jobb.

Några andra grejor att kolla är sidorutorna i salongen, de läcker ofta. Under peket finns en inplastad plywood som förstärkning. Denna brukar man ofta kunna krafsa ut i grötform. Mellan överbyggnaden och vindrutan brukar det också finnas läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om vad några skriver ( att det i första hand är betydligt bättre att försöka hitta något här hemma, ganska mycket jobb med att importera vart det än är från).

Men är det en speciell modell man vill ha så är fortfarande USA spåret ett relevant alternativ. Säg att du vill ha en speciell modell av Grady etc. då kan det vara värt att ta hem.

Sen är det bra att ta reda på så mycket info som möjligt innan man beslutar hur man ska göra/gå till väga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det flesta av oss halvtokar som håller på med vårdande och restaurering av dessa gamla klenoder inte bryr oss så mycket om detta med CE. Mina gammelbilar skulle nog inte ha fått så värst många stjärnor i euro ncap heller.......laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för all information smiley

Jag har liksom fastnat för denna modell och har lte svårt att tänka mig nåt annat, men man kanske får tänka om. Jag förstår ju att det inte är det lättaste att bara plocka hem en från usa och jag kanske får slå det ur hågen men där finns åtminstone några till salu.

Av vad jag hörde av en här på maringuiden som jag mailat och som själv är ägare till en Sea ray 300 weekender (1975-1980) så förstod jag det som att det endast finns                   4 exemplar i Sverige inkl. hans då kanske.,Så det är inte bara att gå ut på blocket och tro att man ska hitta nån där. Jag har alltid varit envis men kanske får jag slå denna modell ur hågen och kika efter nåt annat, tycker iallafall att denna modell har så fina linjer och dessutom en hel del trä-detaljer.  Så jag skulle gladeligen kunna ägna många timmar åt att renovera/pyssla med en sådan. Har tidigare renoverat bilar men skulle nu vilja ha en båt att pyssla med.

Visar här ett ex. från usa som jag hittade på nätet  så vacker.....

 

 

post-10022917-1394237644,8856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag också är förtjust i Sea Rays klassiker byggda på 80-talet.

 

Rena snygga linjer, mycket trä i inredningen vilket i mitt tycke gör den betydligt mer ombonad än nyare båtar som endast har plast. Båtarna är även generellt ganska breda vilket gör dem rymliga och har en bra layout.

 

Det enda båtarna har emot sig är åldern vilket gör att risken för röta i skott och akterspegel är överhängande.

 

Sedan är det inte alla som drömmer om en båt med dubbla 7,4 liters förgasar V8:or då förbrukningen förmodligen är 4L++ Distansen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då får man väl byta ut det fuktiga laminatet då, i akter och skott. Sen kan man tycka vad man vill om bensin motorer, men faktum kvarstår att diesel är inte heller så billigt att åka med idag, blir nog dött lopp mellan de båda alternativen, om man räknar en kalkyl. Och visst väldigt fina linjer på båten. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Franska blocket.  http://www.leboncoin.fr/nautisme/490232729.htm?ca=17_s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa inte att jag personligen är av uppfattningen att dubbelmontage med 7,4:or är dåligt, menade snarare att den allmäna uppfattningen är att detta är brälsleslukande bestar.

Delar helt din uppfattning att det väldigt sällan går att räkna hem en diesel (kör själv Merc 5,7 idag), men så länge detta är den generella uppfattningen finns det mer billiga bensinbåtar till dig och migsmiley

Jag har gjort jobbet med byte av akterspegel/durk/skott några gånger på mindre båtar (4-6m). Att göra motsvarande jobb på en båt som är 9x3m+ lockar inte då detta innebär 500+ timmars jobb och 50000kr+ i material om det skall göras rätt samtidigt som man behöver en varm lokal att vara i etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig yes Fast 500 tim att byta akterspegel samt skott låter väldigt mycket tycker jag. Nästan 4 månaders jobb. Ett proffs måste göra det betydligt snabbare.

 

 

( Det var inte meningen  att mena att du personligen skulle reagera på disk angående bensin motorer, ber om ursäkt om det uppfattades så, menade som allmän info, men ibland kan jag skriva lite klantigt. ) // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra jobbet riktigt skall motorer, drev och all inredning ur båten, durken kapas upp och tankar, kablage och slangar plockas ur. sedan börjar man kapa bort allt ruttet trä etc. tills du bara har ett plastrent skrov kvar. Bara att slipa ner skrovet till fräsch glasfiber på en båt av denna storlek är många timmar. Sedan bygger man succesivt upp båten igen med nya längs och tvärsgående skott och nya motorbäddar. allt plastas in och målas varpå tankar etc kan återmonteras. Efter detta kan man börja plasta ny durk och sedan återmontera det man sparat av inredning. förmodligen har man kastat gammal matta och skrovbeklädnad så dessa får läggas nytt...

 

Man kan givetvis göra det enkelt för sig och plasta dit lite fuskförstärkningar där man kommer åt och hoppas att det håller, men jag gillar inte att chansa på sjön.

Proffs jobbar garanterat snabbare än jag gör men säg att de gör detta på halva tiden, då skall du ändå betala dem 250k för jobbet.

titta till exempel i denna tråd för att få en bild av hur det kan se ut och hur mycket arbete som krävs för att återställa en större båt med rutten stomme. http://forums.iboats.com/boat-restoration-building-hull-repair/1981-bayliner-victoria-2750-restore-bust-570740.html

 

Mvh/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därav att de flesta gamla båtar skrotas i USA. Men som sagt. Det går att hitta men det kan ta tid att hitta vettigt objekt

Störst chans att hitta fin båt gör du i insjöarna i mellersta och norra USA

Sen är det också så att hittar du en fin äldre 300 Weekender i USA så är den garanterat inte billig

Leta leta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja efter de bilderna så är jag helt övertygad, amerikatillverkad båt är det sista som jag skulle köpa. Det skulle aldrig överhuvudtaget komma på tanke ens, så desperat blev jag nog aldrig. surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ser det läskigt ut? Tyvärr är de flesta nordiska båtar från samma period uppbyggda på exakt samma sätt.

 

Skillnaden ligger i att vi tar betydligt bättre hand om båtarna här och säsongen är kort. En annan skillnad är att svenska båtägare inte är medvetna om problemen, i deras ögon är egna båten från 1984 i närmast nyskick och har alla möjliga förklaringar på varför durken sviktar och båten upplevs väga dubbelt mot vad den borde (på grund av vattenmättat flytskum).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man har en båt byggd utan flytskum och utan virke i skotten då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur din modell är uppbyggd, den kanske rent av är renoverad och återuppbyggd med divinycell eller liknande som distansmaterial. Klart är iaf att Ockelbo precis som alla andra tillverkare använde sig av plywood som distansmaterial i stor utsträckning och plywood ruttnar med åren...

 

http://ockelbo.plars.org/album/plastningakterdack/

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=50459

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=127284

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en båt liknande den TS letar efter och där all denna renovering är gjord som jag inte nödvändigtvis måsta ha kvar. Försökte skicka meddelande till honom men lyckades inte. Hur gör man för att skicka meddelande egentligen?blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker TS är litet för safe i sina ambitioner. Kanske en träbåt från 20-talet kan erbjuda lagom utmaning?

Att importera en 70-talare från USA borde väl kunna jämställas med Gulag-version av rysk roulette. Dvs 5 kulor av 6 möjliga.

Vanlig rysk roulette (1 av 6) är att importera en 2000-talare från Florida. Gärna med boats.de. Fast då ökar det till Putin-version av rysk roulette, dvs 3 av 6 bullets.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...