Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
matpe

Kapellimpregnering?

Rekommendera Poster

Har tvättat mitt vinterkapell som jag har på båten sensäsong och under vintervilan i båthallen. Mest för att slippa jordslagen på mitt nya kapell. Nu måste dock vinterkapellet impregneras efter tvätten, och undrar om ngn ha rerfarenhet av biltemas impregnering. Vill ju hålla nere kostnadera så mkt det går. Vill inte ha igång ngn Biltemadebatt utan undrar om ngn använt och om det fungerat utan att bli kletigt och eländigt. Använde Aquapellas (stavning?) på ett kapell för några år sedan och förstörde hela kapelletangry, detta vill jag inte vara med om. Det skiljer ju ganska mkt i pris. Biltemas 59:-, andra tillverkare ca 180-200:-

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Biltemas impregnering den här säsongen. Det var första och sista gången.

Kapellet blev inte riktigt tätt, vid kraftigt regn så droppade det igenom på många ställen. Det problemet har jag inte haft tidigare när jag kört med lösningsmedelsbaserade impregneringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera impregneringen som Clas Ohlson säljer. Prisvärd och väl fungerande impregnering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört med Biltema, funkar utmärkt för vår del.. Finns ju två sätt att göra det på: Antingen spruta ut det och försöka få ut det överallt, eller också hälla vätskan i en (t ex) glassbunke a´la big pack och pensla ute det (gjorde vi) för att få ut det jämnare överallt.

Har även hört gott om Clas Ohlson´s impregnering, så jag är inte enbart Biltema-frälst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ska nog prova Clas Ohlssons det verkar prisvärt till mitt ändamål.

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det fungerar i din hemstad men vi brukar lämna kapellet både för tvätt och impregnering till räddningstjänsten(brandstationen). Brukar kosta 2-300. Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde också med Biltemas impregnering senast.  Sprutade ut det rikligt och jämnade ut med en tvättsvamp, och repeterade några gånger tills väven såg mättad ut.  Det har varit tätt sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag var för snål med impregnering. Jag gjorde som jag brukar men den jag använt tidigare, sprayade på ett lager och lät det torka.

Måste man använda mycket mer, och impregnera flera gånger så äts ju snart mellanskillnaden i pris upp av både åtgång på vätska och mertid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halva mitt kapell är impregnerat med Impregnex och halva med Biltemas, det är som natt och dag till Imprenex fördel. Jag kommer inte köra Biltemas igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag Imprenex på Classe efter att ha misslyckats helt med Acapella på min styris. Än så länge håller kapellet på stora båten tätt och styrisen har i år fått åka utan kapell.

 

Aldrig mer Acapella!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...