Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

Nybörjare söker hjälp om övriga båtkostnader

Rekommendera Poster

Nybörjare söker hjälp om övriga båtkostnader

Jag planerar att skaffa mig en äldre segelbåt, ( 27-28 fot) och har förstått att det finns även andra kostnader än att bara köpa båten.

Undrar om ni kan hjälpa mig med att specificera dessa, alltså:  Båtplats. Vinterförvaring, försäkring och alla andra kostnader vilka kommer att uppstå när jag väl har köpt båten.

Är en total nybörjare och har nästan inga kunskaper :(

Vet att det säkert varierar från ort till ort, och mellan olika marinor men jag är ute efter de billiga båtplatserna ca 100 km kring Göteborg och alla de kostnader som man har kring båten?

Hoppas att även andra kommer ha nytta av min fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inget alls om priser och tillgång/efterfrågan om båtplatser på västkusten, jag har båt i stockholm, på min båtklubb betalar jag 5.5k för sommar och medlemsavgift, 3k för vinterplatsen inklusive upptagning och isättttning för min 32 fotare, med den mindre 23 fotaren jag hade innan landade priset på  5,5k totalt ungefär.

En nyinköpt begagnad båt tenderar att slita rejält i lädret, jag håller inte räkning på investeringar i komfort eller prestande, jag bara handlar eftersom. Skulle jag räkna skulle det inte vara så kul med båt längre.... det känns som om det kostar 2k varje gång jag passerar en båtaffär:) Det mattas som tur var av efter hand. (Har jag hört)

Rent underhållsmässigt är det inte så dyrt, 1-2k för bottenfärg, polish, vax etc. Jag är nog rätt dålig på att knyta min pressening så det blir ofta en tusing på det varannan eller vart tredje år.

Ingår vagn/vagga/stöttor till båten, annars får du räkna med 5-6 tusen där också. Bygger du en trävagga själv kan du ju givetvis komma undan betydligt billigare.

Oj, jag glömde framdrivningen, säg att du kanske får lägga ner 500 till tusen kronor om året på impeller, offeranod, olja och filter etc. för att hålla den i dugligt skick, om du gillar att segla, men inte kappsegla som mig kommer du vilja byta segel när dom blir slitna så säg 1500 om året ger dig nya segel var tionde/femtonde år.

Vill bara poängtera att jag tycker det är värt varje krona! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här kan du beräkna vad Svenska sjö tar för en försäkring. När jag kollade i våras skiljde det någon hundralapp upp/ner mellan de olika bolagen. http://www.svenskasjo.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tänk så här: Tror du att något kostar 200 spänn så kommer det att istället kosta 689 spänn ... plus moms, kryddat med förseningar och irritation sad

 

Välkommen till båtliv på 2000-talet smiley - men värt det!

post-10024382-1394237640,7964_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan båt, ganska precis.

Jag ligger i båtklubb (varv är dyrare) i Stockholmsområdet och räknar med att båten kostar ungefär en tusenlapp i månaden i snitt. I det ingår klubbavgifter, sjösättning/upptagning, försäkring, underhåll, lite mindre reparationer (fernissa, spackel, Sika, några skotblock, färg, en läslampa kanske osv) för att hålla båten i konstant skick.

 

Sedan tillkommer - om man vill ha större förbättringar och reparationer. Kanske pajar motorn, eller man vill installera en värmare eller behöver nya segel? Detta är svårare att uppskatta från år till år, såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du inte totalrenovera en Vega enl annan tråd?

Isf skulle jag vilja säga att försäkrings-, klubb-, båtplatskostnader etc är ditt minsta problem. Att renovera kostar sanslöst mycket mer än man tror från början så de fasta kostnaderna du får så småningom kommer att kännas obefintliga i jämförelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl ändra sig? Det är en konst att ha båt på minimal budget så det är väl självklart han måste överväga olika alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis får man ändra sig men eftersom Vegatråden fortf är aktiv trodde jag att det var den båten som gällde....

Och jag kör också båt på minimal budget därav min kommentar, att renovera en båt fr scratch gör verkligen övriga kostnader till den berömda pissen i havet. Som f.ö. snart är ett minne blott ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan är väl ungefär 27 fot har jag för mig.

Hade en Binca 27 som beteknades som 27 fot. Den var 8,25 x 2,44 och vägde 3,3 ton. Vegan har jag för mig är 8,25x2,46 och är 1 ton lättare än Biancan.

Så det kan mycket väl va en Vega ha funderar på.

När det gäller kostnader för en gammal båt, har jag slutat funder över vad det kostar.

Förr fanns det ett uttryck som löd; En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä som man öser ner pengar i

Nu för tiden finns det inte så många sådana hål som är fodrade med trä. De är i regel fodrade med plast och mängden pengar som man öser ner i dessa gamla skrov är volymmässigt mycket mer än förr.

En gammal båt som man skall göra i ordning drar enormy med pengar. Skulle man fråga sig vad det kommer att kosta så skulle man inse att man definitivt inte har råd. Det värsta är att varje nedlaggd krona är en bortkastad krona - men man har väldigt kul under tiden man kastar bort dem. wink

För oss som inte kan lägga upp en lämplig mängd pengar och köpa tex en ny båt kan det ju va ett sätt att köpa en gammal dålig båt billigt och förbättra efter hand. 

Hade man kunnat låna och banken hade tagit en sån ränta som det egentligen blir, fast man lånar av sig själv, så hade det kallats för ocker http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minimum

Lyfta upp 800 kr

Byta olja + glykol 300 kr

Landhyra 1000kr

Sjösätta 800kr

Tvättmedel, polisch, vax mm 400kr

Försäkring 1500 kr (för en segelbåt värderad till 150000kr)

Båtplats hyra 3000kr

Drivmedel 500kr (segelbåt)

 

Sedan tillkommer

Bottenfärg om du behöver måla om 1000kr

Sjökort eller uppdatering av digitalt 2000kr

Lite nya grejer (gå inte in i en båttillbehörsaffär det kostar minst 1500 varje gång;)

Pressenning, pallning linor mm (köper du kvalite så räcker det 20 år) 500 eller 5000kr

Uppdatering av utrustning (då börjar det kosta men kanske inte nödvändigt)

Nya batterier (1000kr/st byte ca vart 5:e år)

 

Sedan kan det hända

Att du behöver byta ut något segel, motor eller värmare eller måste laga.

Segel kostar ca 1500kr/m2, motor ca 40-60000kr + arbete, och ny värmare kostar ca 10000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som total nybörjare tillkommer även kostnader för utbildning! Värt varje krona, en kurs är oftast billigare än en grundstötning med efterföljande bogsering och reparationer.

 

Sen tillkommer det även en massa småsaker som gamla båtägare redan har och bara flyttar över vilket gör att man oftast missar dem i den här typen av trådar.

Det är allt från navigeringsutrustning, kläder, kikare, flytväst, köksutrustning, medlemskap i SSRS, VHF-certifikat och en massa annat som inte kostar speciellt mycket var för sig men totalsumman blir ändå respektabel.

 

De stora kostnaderna är ganska lätt att få grepp om, båtplats sommar&vinter, servicekostnader etc är sådant som gå enkelt att kolla upp för ditt lokalområde och oftast inte förändrar sig speciellt mycket över tid. Det är alla hundralappar hit och dit som drar iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet efter två år med en misil 2 (24 fot) är att det kostar ca 12-15kkr/år att hålla den i skick och med sommar- och vinterplats. Då är det ganska centralt i GBG.

Sedan finns det väl i princip ingen övre gräns för hur mycket man kan lägga på båten i form av utrustning och förbättringar. Att tänka på då är väl att man inte får igen något av det vid försäljning förutom de stora prylarna som segel och motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas bör att en båt inte behöver vara i toppskick för att man ska njuta av färder på sjöhavets yta. Säker ska den vara, grejerna ska hålla, men färgen kan vara flagnad, träet oslipat, segel och dynor kan vara gamla och toaletten kan vara en hink. Bruksskick är gott nog för många. Det är nog mest en fråga om personlig läggning. Solen skiner likadant ändå.

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...